تفاهم‌نامه وزارت نفت و شهرداری تهران/ انتقادات انجمن CNG و سندیکای تولیدکنندگان برق

تفاهم‌نامه وزارت نفت و شهرداری تهران/ انتقادات انجمن CNG و سندیکای تولیدکنندگان برق

تفاهم نامه وزارت نفت و شهرداری تهران، بازدید معاون اول ريیس جمهور از دیسپاچینگ برق و انتقادات انجمن صنفی CNG و سندیکای تولیدکنندگان برق از مهمترین اخبار حوزه آب وانرژی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری مهر تفاهم نامه وزارت نفت و شهرداری تهران، بازدید معاون اول ريیس جمهور از دیسپاچینگ برق و انتقادات انجمن صنفی CNG و سندیکای تولیدکنندگان برق از مهمترین اخبار حوزه آب وانرژی در هفته گذشته بود.

احداث 6000 مگاوات نیروگاه تا پیش از تابستان امسال

محمد مخبر، معاون اول ريیس جمهور از مرکز دیسپاچینگ برق تهران بازدید کرد. در این بازدید، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو اظهار کرد: در توسعه نیروگاه‌ها از هفت هزار مگاوات به بیش از 86 هزار مگاوات رسیده ایم البته این در شرایطی است که در صنعت برق خودکفاییم و ظرفیت‌های فراوانی را نیز برای صادرات داریم.

وی افزود: بیش از 50 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به صنعت آب و برق اختصاص دارد که این نشان دهنده پیشرفت کشور در این بخش است.

محرابیان با اشاره به افزوده شدن یک میلیون مشترک جدید به صنعت برق تصریح کرد: احداث 6000 مگاوات نیروگاه تا پیش از تابستان امسال پیش‌بینی شده است. البته اگر نیروگاهی به موقع وارد مدار نشد، نیروگاه جایگزین در نظر گرفته شده و از این بابت نگرانی نداریم.

همچنین امید عبدالملکی، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به تامین 91 درصد برق کشور توسط نیروگاه های حرارتی در سال گذشته، گفت: میزان تولید این نیروگاه‌ها نسبت به سال قبل از آن حدود 8 درصد افزایش یافته است.

اگر مصرف سوخت را نصف کنیم، 150 میلیارد دلار به دولت تحویل می‌دهیم

وزارت نفت و شهرداری تهران تفاهم‌نامه همکاری با محوریت کاهش مصرف سوخت، تامین سوخت دیزل ارتقاء یافته، تدوین برنامه مدیریت پسماند ویژه و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست امضا کردند. در این مراسم جواد اوجی، وزیر نفت گفت: سالیانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود و اگر این مصرف سوخت کشور را نصف کنیم، می‌توان سالانه 150 میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

وی افزود: 80 میلیارد دلار در مدت هشت سال در حوزه گاز باید سرمایه‌گذاری شود تا به ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب تولید گاز برسیم.

سرمایه‌گذاران صنعت برق توان بازپرداخت وام های ارزی را ندارند

ابراهیم خوشگفتار، نایب ريیس سندیکای تولیدکنندگان برق با انتقاد از انتشار اسامی برخی سرمایه گذاران حوزه نیروگاهی در لیست ابربدهکاران بانکی گفت: مجموعا حدود 2.3 میلیارد یورو وام گرفته شده است. در واقع هر نیروگاه حدود 200 میلیون یورو وام گرفته است که عموما هم موعد قسط‌هایشان را نرسیده است، اما بحث ما این نیست. بحث ما این است که سرمایه گذاران توان بازپرداخت وام‌های ارزی رابا توجه به چهش های سال‌های اخیر ندارند.

صنعت CNG در حال ورشکستگی است

اردشیر دادرس، ريیس انجمن صنفی CNG ضمن ارايه بسته پیشنهادی به دولت برای این صنعت گفت: در مجموع دولت گذشته بایت طرح هوشمندسازی، بدهی سال 94 و 95 و همچنین مابه التفاوت کارمزد فنی مصوبه شرای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، 2 هزار و 600 میلیارد تومان به جایگاهداران بدهکار است که باید در قبوض سال 1401 محاسبه شود در غیر این صورت جایگاهداران شکایت خود را به دیوان عدالت اداری می‌برند.

وی در پایان تاکید کرد در صورت بی توجهی به این صنعت تا چند ماه آینده ورشکست می‌شود.

انتشار جدول خاموشی‌ها در دستور کار صنعت برق نیست

سخنگوی صنعت برق با بیان این که در سال 1400، تقاضای مصرف برق رشدی حدود 8 درصد را تجربه کرد، خاطرنشان ساخت: وزارت نیرو 100 برنامه عملیاتی را برای عبور موفق از تابستان 1401 برنامه‌ریزی کرده که از ابتدای دولت سیزدهم نیز در حال پیگیری است و انتشار جدول خاموشی‌ها در دستور کار صنعت برق نیست.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد