access_time
وام ازدواج آسان شد

وام ازدواج آسان شد

بعد از انتقاد ريیس جمهور و مدرس دانشگاه، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مورد سخت گیری در عدم پرداخت وام ازدواج و دستوری ريیس کل بانک مرکزی در سهل گیری در خصوص این تسهیلات، دولت نشان داد که عزم خود را برای آسان شدن وام ازدواج جزم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، یکی از انتقادات زوجین تاخیر طولانی در اعطای وام ازدواج است؛ این رقم به دلیل هزینه های بالای ازدواج می تواند کمک حال عروس و داماد و خانواده های آنان باشد.

چند روز پیش وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در برنامه خندوانه و در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه «حاضری چه قولی بدهی که یک یا چند نفر را خوشحال کنی؟» و در جواب از حاضرین در برنامه پرسید: چه کسانی از روند دریافت وام ازدواج ناراضی هستند؟ من سعی می‌کنم تعداد نارضایتی‌ها را کم کنم. سعی می‌کنم وکیل جوانان باشم، تا هرچقدر راحت‌تر بتوانند وام ازدواجشان را دریافت کنند. استان به استان از طریق استانداری‌ها پی‌گیری می‌کنم تا هیچ زوجی در صف وام ازدواج نماند. همچون سال گذشته درصد می‌گیرم و عدد اعلام می‌کنم و این روند متوقف نمی‌شود. قول می‌دهم سیاست‌هایی را دنبال کنم تا این روند تسهیل شود.

رامبد جوان مجری برنامه خندوانه برخلاف روال قسمت‌های پیشین خندوانه که در پایان گفتگو از میهمان برنامه می‌پرسید «حاضری چه قولی بدهی که یک یا چند نفر را خوشحال کنی؟»، در همان ابتدای برنامه این موضوع را از یامین‌پور پرسید. یامین‌پور هم در جواب این سوال از حاضرین در برنامه پرسید: چه کسانی از روند دریافت وام ازدواج ناراضی هستند؟ من سعی می‌کنم تعداد نارضایتی‌ها را کم کنم. سعی می‌کنم وکیل جوانان باشم، تا هرچقدر راحت‌تر بتوانند وام ازدواجشان را دریافت کنند. استان به استان از طریق استانداری‌ها پی‌گیری می‌کنم تا هیچ زوجی در صف وام ازدواج نماند. همچون سال گذشته درصد می‌گیرم و عدد اعلام می‌کنم و این روند متوقف نمی‌شود. قول می‌دهم سیاست‌هایی را دنبال کنم تا این روند تسهیل شود.

یامین‌پور ضمن اشاره به رقم خوردن یک میلیون و 137 هزار و 860 ازدواج در سال 1400 و رشد چشمگیر ازدواج نسبت به سال‌های پیش از همه‌گیری ویروس کرونا بیان کرد: تقریبا ده سال نرخ ازدواج در کشور منفی بوده است، اما سال 99 یکباره نرخ ازدواج به میزان 5 درصد مثبت شد. یعنی 50 هزار نفر بیشتر ازدواج کردند. سال 1400 نیز 2 درصد مثبت شد. یک میلیون و 137 هزار و 860 جوان ایرانی پارسال ازدواج کردند. چرا مثبت شد؟ آیا کرونا مردم را عاطفی‌تر کرده بود؟ خیلی از خانواده‌ها تصمیم گرفتند بدون تشریفات ازدواج، به خانه بخت بروند و هزینه‌ها به شدت کاهش یافت. بعضی از عادات مانع از آغاز زندگی است و آفت‌هایی هم دارد. یک میلیون و 137 هزار و 860 نفر ازدواج عدد بزرگی است ولی ما چند برابر این عدد جوانانی داریم که ازدواج نکرده‌اند.

این در حالی است که وحید یامین‌پور نسبت به وام ازدوج در حساب توییتری واکنش نشان داد: «دریافت وام ازدواج آسان‌تر می‌شود. بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را با وثایقی سهل‌تر به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بانکها مکلف‌اند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.»

سید ابراهیم ريیسی (10تیر) در جشن وصال و آيین گرامیداشت هفته ازدواج با توجه به جایگاه ازدواج در دین مبین اسلام و دیگر ادیان الهی گفت: راهکار خانواده ساز وکار مربوط به خودرا دارد و باید این امر معروف ترویج شود.

ريیسی در تالار وحدت و در جمع 200 زوج جوان، خیرین ازدواج و فعالان حوزه ازدواج و خانواده با بیان اینکه پیش قدم شدن برای ازدواج‌ها ارزشمند است، افزود: عشق ورزیدن، مودت و دلدادگی اساس زندگی است. ازدواج امر بسیار مبارکی است. نگران معیشت هم نباشید. هیچکس نبوده که معیشتش بعد ازدواج بدتر شده باشد.

ريیس جمهور گفت: قوام زندگی ها به مهریه نیست بلکه به مودت زوجین است.

دکتر ريیسی گفت، دولت را موظف به گسترش این معروف دانست و گفت: خانواده‌ها هم مهریه را سنگین نگیرند.

ريیس جمهور گفت: ارزش مهریه همسر من و دخترهایم هرکدام کمتر از یک سکه بهار آزادی است.

دولت خطاب به مسيولان مربوط دستور داد: مراکز امکانات تفریحی دولت و سازمان‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد. آيین نامه‌ای آن را ظرف دو هفته تنظیم و به سراسر کشور ابلاغ کنید.

ريیس جمهور با تاکید بر اینکه وام های ازدواج تسهیل شود افزود: بانک ها برای انتظار زوج ها و دریافت وام زمان بگذارد. آيین نامه آن ظرف 15 روز آینده تنظیم شود تا زوجین برای تسهیلات معطل نشوند.

آقای ريیسی گفت ما اعلام کردیم در طول 4 سال، 4 میلیون مسکن بسازیم. ما عقب ماندگی ساخت مسکن در سال های گذشته داریم. قانون ما را موظف و تسریع به تامین مسکن برای زوج های جوان کرده است.

آیت الله ريیسی گفت: وزارت راه و شهرسازی تعاونی هایی تشکیل دهد و از خود جوان ها کمک بگیرید، با در اختیار گذاشتن زمین، تسهیلات و مصالح تا خود جوانان ساختن مسکن را شروع کنند.

مهلت 10 روزه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج پس از تکمیل مدارک

ريیس‌کل بانک مرکزی در راستای مطالبه رییس‌جمهور اعلام کرد: آیین‌نامه‌ تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» امروز به شبکه بانکی ابلاغ شد.

دکتر صالح آبادی پیرو تاکید ريیس جمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و پیرو بخشنامه‌های پیشین این بانک در خصوص جزء (1) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تصریح کرد: امروز دو نکته مهم حسب دستور ريیس جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد. نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وی یادآور شد: همچنین بانکها می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستور العمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد (بخشنامه شماره 24792‌/01 مورخ 04‌/02‌/1401) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند.

دکتر صالح آبادی تاکید کرد: این دستورالعمل بر روی وب سایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

ريیس شورای پول و اعتبار درباره دومین نکته گفت: دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و بر اساس زمان بندی مشخص تکلیفشان برای اخذ وام مشخص شود؛ لذا بر همین اساس به شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک توسط متقاضی حداکثر ظرف 10 روز باید پول به حساب مشتری واریز شود.

ريیس کل بانک مرکزی افزود: لذا بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر 10 روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کند.

دکتر صالح آبادی در رابطه با تسهیلات فرزندآوری خاطرنشان کرد: در این باره نیز مشابه با تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد می شود. لذا بانکها بایستی ظرف 10 روز پول را به متقاضی واریز کنند و در صورتی که بانکها این کار را انجام ندهند با بانک خاطی برخورد انضباطی انجام می شود.

ريیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه مردم می توانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند،‌ گفت: چنانچه افراد به شعب مراجعه می کنند و شکایت و درخواستی دارند، می توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن 2706) یا «سامانه رسیدگی به شکایات»، درخواست ها و شکایات خود را ثبت کنند و حتما بانک مرکزی این مهم را پیگیری می کند.

وی افزود: بنابراین همانطور که مشاهده می شود در این بخشنامه به صورت شفاف، تکلیف وثایق و زمان بندی مرتبط با آن مشخص است و حداکثر ظرف مدت 10 روز وام باید به حساب فرد واریز شود و مستندات نیز در بخشنامه بانک مرکزی تبیین شده است.

دستورالعمل بانک مرکزی ناقص است.

اقدام فوری بانک مرکزی، در تعیین مهلت 10 روزه به بانکها برای پرداخت وام ازدواج و فرزند آوری قابل تقدیر است. اما این کافی نیست چراکه به مشکل اصلی بلاتکلیفی متقاضیانی است که پس از ثبت تقاضای اولیه مدت نامعلومی منتظر ارجاع به شعب می‌مانند.



انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد