طرحی داخلی برای حمایت از سیگار خارجی!

طرحی داخلی برای حمایت از سیگار خارجی!

ريیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از احتمال افزایش 800درصدی مالیات سیگار در کمیسیون...

محمدرضا تاجدار، ريیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تصویب دوباره مالیات نخی برای سیگار، اظهار کرد: تصویب مجدد مالیات نخی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بدون توجه به تجمیع عوارض و مالیات در قالب قانون دايمی ارزش‌افزوده و پیش‌بینی افزایش 5 واحد درصدی سالانه در آن که از سیزدهم دی‌ماه اجرایی شده، قابل تامل است. 

وی افزود: بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسیده، مبنای تصمیم‌گیری، ارايه اطلاعات یک پژوهش غیر‌قابل استناد و غیر‌قابل انتشار از سوی پیشنهاددهندگان در جلسه بوده است. البته باز هم مانند گذشته و برخلاف نص صریح قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، هنگام بررسی و تصویب آن هیچ‌گونه نظرخواهی از انجمن تخصصی نشده است. 

به گفته ريیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی، این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی برندهای ایرانی در پرداخت عوارض و مالیات مصوب فعلی با مشکلات جدی مواجه‌اند و در 9ماه امسال میزان تولید و فروش آنها حداقل 10‌درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به افزایش 800درصدی مالیات و عوارض سیگار در صورت تصویب این مصوبه، تصریح کرد: در این شرایط فقط با رونق قاچاق از تولیدکنندگان محصولات دخانی در کشور‌های همسایه از جمله امارات متحده عربی، عمان، عراق، جمهوری‌آذربایجان و... حمایت خواهد شد و سیگار قاچاق با نرخ‌های بسیار پایین‌‌‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، تا پیش از دی‌ماه امسال و اجرای قانون دايمی مالیات ارزش‌افزوده، ردیف‌‌‌های مالیات سیگار شامل ماده «73» قانون برنامه ششم که برای شرکت‌های داخل 10‌درصد و برای شرکت‌های بین‌المللی 25‌درصد است و همچنین 15‌درصد مالیات ارزش‌افزوده، 2‌درصد حق انحصار و مالیات نخی 250هزار تومانی و 500‌هزار تومانی برای برندهای داخلی و خارجی بود، اما مقرر شده بود مالیات سیگار در قالب قانون دايمی مالیات ارزش‌افزوده تجمیع و هر سال 5‌درصد به آن اضافه شود که در لایحه بودجه 1401 هم بر همین اساس مالیات سیگار تعیین شده بود؛ اما به نظر می‌رسد حالا کمیسیون تلفیق به دنبال تغییر بودجه در این زمینه است.

تاجدار پیش‌تر در انتقاد از مالیات نخی که برای سال 1400 هم اعمال شده، گفته بود که مالیات نخی 50‌درصد قیمت تمام‌شده کالا را شامل می‌شود، اما با توجه به اینکه حاشیه سود شرکت‌های بین‌المللی بالاست، این مالیات تاثیری بر تولید آنها ندارد. سود پایین شرکت‌های داخلی و سر به سر بودن آن، باعث می‌شود واحدهای تولیدی داخلی توان افزایش تولید را نداشته باشند.  در مقابل، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بارها اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد