نماد معاملاتی شمش طلا آماده انجام معامله می شود

نماد معاملاتی شمش طلا آماده انجام معامله می شود

از روز پنجشنبه 18 اسفند نماد معاملاتی شمش طلا جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی گشایش یافته و آماده انجام معاملات خواهد بود.

به گزارش بورس نیوز، در جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازار‌های مالی بورس کالای ایران آمده است: از روز پنجشنبه 18 اسفند نماد معاملاتی شمش طلا جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی گشایش یافته و آماده انجام معاملات خواهد بود.

اطلاعات مربوط به سفارش‌ها و قیمت‌های معاملاتی و همچنین اطلاعیه‌های مربوطه در قسمت اعلانات بازار مالی و انبار‌های تارنمای بورس کالای ایران به نشانی اینجا برای عموم قابل مشاهده خواهد بود.

مشخصات مربوط به انبار‌های پذیرش شده، تولیدکننده و واردکننده شمش طلای مورد تایید انباردار در اطلاعیه‌های گشایش انبار اعلام خواهد شد.

دارایی پایه هر گواهی سپرده کالایی معادل 0.1 گرم (100 سوت) از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار معاملاتی 995 (قسمت در هزار)، است.

در حال حاضر امکان تحویل کالا به انبار صرفا توسط تولیدکننده یا واردکننده مورد تایید انباردار وجود دارد. لازم به ذکر است معیار وزن هر شمش در زمان تحویل به انبار یا خروج از انبار بر اساس معادل ضرایب 100 سوت عیار 995 (قسمت در هزار) لحاظ می‌شود که مبنای معاملات گواهی سپرده شمش طلا است.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا از طریق سامانه عاملات ابزار‌های نوین بورس کالای ایران (سما) انجام می‌شود.

از آنجا که مقدار هر گواهی سپرده کالایی 0.1 گرم (100 سوت) از شمش طلای حدودا یک کیلوگرمی با عیار معاملاتی 995 (قسمت در هزار) است، جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان 11 هزار گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارايه شود. در صورت مالکیت کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم توسط فرد متقاضی تحویل، در بازار معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا خریداری شود.

درخواست ثبت شده مشتری برای تحویل شمش طلا، براساس عیار 995 (قسمت در هزار) است؛ لذا با توجه به فرآیند تخصیص تصادفی شمش طلا هنگام تحویل از یکی از انبارها، ممکن است شمش‌های تحویلی به مشتری در وزن‌های مختلف (950 گرم تا 1050 گرم) و عیار‌های مختلف (995 تا 999) معادل با وزن درخواستی مشتری در عیار 995 باشد. (به عنوان مثال با ثبت درخواست ترخیص 20 هزار گواهی سپرده از سوی مشتری، ممکن است یک شمش طلا به وزن 996 گرم با عیار 998 و یک شمش به وزن 1000 گرم با عیار 995 تحویل شود و مابقی آن (10 گواهی سپرده) در روز معاملاتی بعد در دارایی قابل معامله مشتری قابل مشاهده است.)

دارندگان گواهی سپرده کالایی نماد ذکر شده در اطلاعیه، موظفند نسبت به افزایش اعتبار ریالی در دفتر دارایی خود نزد بورس کالای ایران تا آخرین روز کاری سال شمسی جهت تسویه هزینه‌های انبارداری مربوطه اقدام کنند. در غیر این صورت هزینه انبارداری مربوطه به مقدار نرخ سود تسهیلات در عقود مبادله‌ای افزایش و به سال شمسی بعد منتقل می‌شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد