هشدار دانشمندان در مورد افزایش آتش‌سوزی‌های اروپا طی سالهای آینده

هشدار دانشمندان در مورد افزایش آتش‌سوزی‌های اروپا طی سالهای آینده

دانشمندان هشدار دادند، آتش‌سوزی‌های اخیر در بخش‌هایی از اروپا تنها نمونه‌ای اندک از آنچه انتظار می رود در سال‌های آتی این قاره با آن روبرو شود، می‌باشد. آنها باور دارند به منظور جلوگیری از تلفات جانی نیاز است، اقدامات پیشگیرانه در این خصوص صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، دانشمندان می‌گویند: در سال‌های پیش رو بر تعداد آتش‌سوزی‌های وحشتناکی که در حال حاضر در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم، افزوده خواهد شد.

پیش‌بینی دانشمندان این پرسش را مطرح می‌کند که در کنار تمام تلاش‌هایی که برای محدودسازی روند گرمایش زمین در حال انجام است، چه اقداماتی برای کاهش اثرات این آتش‌سوزی‌های گسترده می‌توان انجام داد.

پیشتر، برنامه محیط زیست سازمان ملل طی گزارشی نسبت به افزایش شدت و تعداد دفعات این آتش‌سوزی‌ها در دهه‌های آتی هشدار داده بود. طبق این گزارش تا پایان سال 2050 میلادی این مقادیر تا 50 درصد رشد خواهند داشت.

«ویکتور رسکو د دوس» استاد دانشگاه ییدا در اسپانیا نیز در این زمینه هشدار داده است: شرایطی که اکنون مشاهده می‌کنیم نمونه‌ای است از آنچه که برای نسل‌های آینده به جا می‌گذاریم.

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های مرگبار اخیر در پرتغال که حدود یک‌ ماه زودتر از آغاز دوره‌ آتش‌سوزی‌های فصلی در این کشور رخ داد، تاکید کرد: مدت زمان این دوره‌ها در جهان در حال افزایش است.

به گفته «رسکو د دوس» زمان آغاز و پایان دوره‌های آتش‌سوزی به عوامل بسیاری از جمله میزان خشکی خاک منطقه وابسته است. هرچه میزان خشکی خاک و مدت زمان فصل‌ گرما بیشتر شود، دوره‌ آتش سوزی زودتر آغاز شده و طولانی‌تر خواهد بود که با توجه با روند تغییرات آب ‌وهوایی کنونی، بر خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌افزاید.

«فردریکو اتو» استاد علم آب‌وهوا دانشگاه امپریال کالج لندن نیز با اشاره به «عادی‌ شدن» آتش‌سوزی جنگل‌ها در جنوب اروپا، هشدار داد که هیچ گونه تضمینی مبنی بر پایان آتش‌سوزی‌ها با تغییر فصل وجود ندارد.

همچنین «سوزان گاردنر» مدیر بخش اکوسیستم برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) با اشاره به آتش‌سوزی‌ها در پرتغال افزود: این کشور رویکرد جامع‌تری را برای مدیریت این گونه آتش‌سوزی‌ها پیش گرفته است.

به گفته گاردنر، پرتغالی‌ها در راستای مدیریت خطرهای ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها در مناطق مسکونی از دستگاه‌های محلی کمک می‌گیرند.

«رسکو د دوس» استاد دانشگاه ییدا با بیان اینکه اقدامات فوری برای مهار این آتش‌ها نیاز است، تاکید کرد: باید تغییراتی وسیع در زیرساخت‌ها و طبیعیت پیرامون آن صورت گیرد. به گفته وی از بین بردن پوشش‌های گیاهی مازاد که می‌تواند محرکی برای آتش‌سوزی‌ها باشد، یکی از این اقدامات است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد