لغو افزایش قیمت خودرو، بازار را نگران کرد / دولت آماده گرفتن تصمیمات سخت نیست

لغو افزایش قیمت خودرو، بازار را نگران کرد / دولت آماده گرفتن تصمیمات سخت نیست

بازار سرمایه هفته آخر آبان 1400 را در شرایطی آغاز کرد که شاخص کل در پایان روز معاملاتی پس از افت بیش از 17 هزار واحدی در محدوده یک میلیون و 439هزار واحدی ایستاد....

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ مسعود میرزا باقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، تحلیلی از روند بازار ارايه داده و گفت: امروز معامله‌گران به شدت نگران بودند؛ در حالیکه بازار خود را برای اتخاذ تصمیم درست از جانب دولت آماده کرده بود، با تصمیمات یک شبه دولت در پنج‌شنبه شب مواجه شد و همچنین با بازگشت قیمت خودرو همراه شد. با وجود اینکه گفته شده بود اصلاح قیمت خودروها در جلسه سران سه قوه تصویب شده، اعلام نهایی ريیس‌جمهوری در زمینه افزایش قیمت خودروها، بازار را به شدت نگران کرد.

وی افزود: در ادامه این اتفاقات، لیستی از قیمت کالاها منتشر شد که وضعیت را به شدت پیچیده‌تر کرد و هم‌اکنون، بازار نگران این موضوع است که دولت به جای اصلاحات اساسی و بنیادی در اقتصاد، که انتظار آن را داشتیم؛ دوباره به سیاست قیمت‌گذاری دستوری و کنترل بازار رو بیارد، که این مسيله برای اقتصاد کشور اصلا مطلوب نیست.

میرزاباقری، با تاکید بر تصمیمات اتخاذ شده در روزهای اخیر و مشکلات بنیادی بازارگفت: این مشکلات، در معاملات امروز شاخص حدود 17هزار و 301واحد معادل 1.2درصد افت کرد و در نقطه یک میلیون و 439هزار واحدی قرار گرفت. در حال حاضر بازار منتظر است و نمادهای خودرویی متوقف هستند. نگرانی شدیدی وجود دارد، زیرا صنعت خودروسازی ما با وجود زیان‌ده بودن از صنایع مهم در بورس هستند و تقریبا در یک سال‌ونیم اخیر حدود دو و نیم میلیارد دلار زیان، در صنعت خودروسازی ساخته‌ شده است.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، قطعا صنعت خودروسازی و زنجیره آن با مشکلات اساسی روبه‌رو خواهد شد و شواهد نشان از وضعیت نامناسب کارگران و  مالی صنعت خودرو دارد.

این کارشناس سرمایه افزود: از طرف دیگر اقتصاد کشور، نیازمند گرفتن تصمیمات سخت و جدی هست و در مقابل دولت نشان داده، برای انجام این اصلاحات همانند قیمت گذاری دستوری، ارز 4200تومانی و ... پافشاری لازم را ندارد.

در حال حاضر نیز بازار و تمام معامله گران منتظر هستند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد و دولت چه تصمیمی خواهد گرفت؟ آیا روند تصمیم‌گیری به گونه‌ای هست که سرمایه‌گذاران را به اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاری در آن مطمين بکند یا خیر؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد