قابلیت همکاری شرکت های ایران و روس در حوزه لایسنس

قابلیت همکاری شرکت های ایران و روس در حوزه لایسنس

ایلنا: ريیس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه امکان همکاری پایدار و موثر با شرکت‌های روس در پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد، گفت: پیشنهادهای موثر در زمینه ایجاد...

به گزارش اقتصادی ایلنا، عظیم کلانتری‌اصل در نخستین نشست B2B  شرکت‌های ایرانی و روس در بخش نفت‌ و گاز واقع ضمن تشریح روند توسعه آموزش عالی در ایران و شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: آموزش عالی و تحقیقات و فناوری در ایران قدمتی بیش از 80 سال دارد، اما آغاز توسعه و شتاب روند با تولد پژوهشگاه صنعت نفت و 60 سال پیش آغاز شد.

وی افزود: در 20 سال نخست واردات دانش و فناوری داشتیم، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحریم‌ها و تشدید محدودیت‌ها را داشتیم، در این فضا موسسه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به‌سرعت رشد کردند و اکنون بیش از 12 میلیون فارغ‌التحصیل داریم.

ريیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: موسسه‌ها در دوران مختلف خود را با نیازهای کشور از جمله کمک به توسعه و ساختارهای کشور تطبیق دادند.

 وی با بیان‌اینکه در برهه کنونی رشد دانش ایران در دنیا زبانزد است، افزود: این ساختار با توجه به نیازهای فناورانه کشور در زمان تحریم، برای عبور از تحریم‌ها تاسیس شد و گسترش این شرایط سبب شده ایران آمادگی کامل را در زیست بوم فناوری در کل صنعت به‌ویژه نفت و گاز داشته باشد.

کلانتری افزود: تجربه ما نشان می‌دهد، توسعه دانش فنی نیاز به تمرکز و شریکان پایدار دارد و به همین دلیل با تکیه بر توان داخلی سعی شده است نیازهای کنونی برطرف شود و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: در این باره نمونه‌های موفقی وجود دارد که طراحی لایسنس‌ پتروشیمی و پالایشی از آن جمله است و بیش از 70 درصد از تجهیزات و مواد شیمیایی با کیفیت از جمله کاتالیست‌ها و تعداد زیادی دانش‌های فنی از سوی دانشمندان، فناوران و اجزای صنعت نفت تولید شده است که این همگرایی قابلیت اشتراک گذاری با شرکت‌های روس و کشورهای منطقه‌ای دارد.

ريیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت تجربه موفق همکاری با شرکت‌های جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه دارد، افزود: امکان همکاری پایدار و موثر با شرکت‌های روس در پژوهشگاه وجود دارد.

کلانتری گفت: دو پیشنهاد همکاری در این باره ارايه شده است که نخستین آن پیشنهادی بود که ساختار همکاری منطقه‌ای بین هسته‌های دانشی دو کشور در حوزه آموزش و همکاری‌های بالاتر با ایجاد دفتر همکاری‌های فناوری در زیست بوم فناوری ایجاد شود که مورد استقبال ريیس دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ قرار گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد