عرضه خودرو در بورس کالا چه تاثیری بر سهام خودرویی‌ها دارد؟

عرضه خودرو در بورس کالا چه تاثیری بر سهام خودرویی‌ها دارد؟

کارشناس بورس کالا معتقد است: زمانی که شاهد تداوم در عرضه خودرو در بورس کالا باشیم و این مساله مقطعی نباشد، نمادهای خودرویی مثل «خساپا» و «خودرو» هم می‌توانند از این تداوم عرضه بهره‌مند شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طرح ساماندهی بازار خودرو چند ماهی است که در مجلس با موافقان و مخالفان بسیاری همراه شده و به نظر می‌رسد با عرضه خودرو در بورس اختلاف قیمت بازار با کارخانه تا حد زیادی متعادل شود و عرضه خودرو در بورس به دلیل افزایش شفافیت در خرید و فروش می‌تواند از رانت‌های به وجود آمده در بازار تا حد زیادی جلوگیری کند.

علی بخشنده، کارشناس بورس کالا در گفتگو با تجارت‎‌نیوز گفت: ورود خودرو به کالا مدتی است که مطرح شده است اما با مشکلات بسیار زیادی مواجه است در حال حاضر خودرو پیش‌فروش نمی‌شود بلکه با قیمت دولتی در ایران خودرو به فروش می‌رسد و اگر در بورس کالا عرضه شود با شکل‌گیری فضای رقابتی ممکن است قیمت تمام شده در کارخانه به طور مثال 80 میلون باشد و در بورس به 180 میلیون برسد و اگر چنین اتفاقی بیافتد ممکن است افرادی تقصیر را گردن بورس بیندازند که باعث گران شدن خودرو شده است. وی در این باره افزود: اگر عرضه به این شکل باشد و مکفی نباشد و تقاضا تغییری نکند قطعا عرضه خودرو در بورس کالا تاثیری نخواهد داشت و فقط به شکل یک ویترین خواهد بود.

این کارشناس در بخش دیگری ادامه داد: اگر میزان عرضه‌ خودرو به صورت سلف و با تعداد زیادی باشد قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر نیازمند سازوکاری قوی هستیم که شعاری نباشد. در بازار فعلی که با کمبود عرضه رو به رو ایم عرضه خودرو به بورس کالا کمک کننده خواهد بود و شفافیت را به صنعت خودرو برمی‌گرداند.

بخشنده می‌گوید: عرضه خودرو در بورس کالا منجر به این مسيله می‌شود که رانت در بازار خودرو به حداقل برسد زیرا اطلاعات خریداران جز به جز منتشر می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند از قوانین بورس کالا تخطی کند. به عنوان مثال زمانی که ایران خودرو سایت خود را برای یک ساعت باز نگه می‌دارد تا متقاضیان اقدام به ثبت‌نام کنند هیچ کس نمی‌داند که چه کسانی چه تعداد خودرو را خریداری کرده‌اند.

 

بخشنده در پایان تاکید کرد: بزرگترین اتفاقی که با عرضه خودرو در بورس کالا رخ می‌دهد افزایش شفافیت در خرید و فروش خودرو است و همه افراد می‌توانند در دسترسی به اطلاعات آزاد باشند. بخشنده در این باره افزود: زمانی که شاهد تداوم در عرضه خودرو باشیم و این مساله مقطعی نباشد، نمادهای خودرویی مثل «خساپا» و «خودرو» هم می‌توانند از این تداوم عرضه بهره‌مند شوند.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد