بلایی که تورم سر طلا خواهد آورد

بلایی که تورم سر طلا خواهد آورد

تحلیلگران کیتکو پیش‌بینی کرده‌اند تورم می‌تواند برای طلا مفید باشد و موجب افزایش قیمت این فلز گرانبها در بازارهای...

طبق آخرین نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز، بازار طلا سال جدید را در شرایطی آغاز کرده است که قیمت‌ها هفته گذشته را بالای 1800 دلار در هر اونس به پایان رساندند و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت به طور قابل‌توجهی صعودی است.

به گفته برخی تحلیلگران، نه تنها طلا شاهد برخی تحرکات فنی صعودی جدید است، بلکه داده‌های اقتصادی مانند افزایش تورم، مصرف ضعیف‌تر و افزایش ریسک‌های ژيوپلیتیکی، موجب افزایش حمایت‌ها از این فلز گرانبها خواهد شد.

با این حال، تحلیلگران دیگر گفته اند که انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو به شدت نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد، تا حدودی برای دلار مفید خواهد بود که از طرف دیگر برای طلا خبر بدی خواهد بود.

این هفته 16 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلای کیتکو شرکت کردند. در میان شرکت کنندگان، 9 تحلیلگر، معادل 58 درصد، پیش‌بینی روند افزایشی برای قیمت طلا در هفته آتی داشته‌اند. در عین حال، سه تحلیلگر معادل 19 درصد روند طلا در کوتاه‌مدت را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. چهار تحلیلگر معادل 25 درصد هم نوسانات طلا در هفته‌آتی را بسیار ناچیز ارزیابی کرده‌اند.

در همین حال، در مجموع 928 رای در نظرسنجی آنلاین خرده فروش‌ها به صندوق انداخته شد. از این تعداد، 529 نفر یا 57 درصد معتقد به سیر صعودی قیمت طلا در هفته مذکور هستند. 225 یا 24 درصد نظری خلاف آن را داشته و بر این باورند که طلا مسیری کاهشی را طی خواهد کرد. 174 رای دهنده یا 19 درصد نیز نوسانات بازار را غیرمحسوس پیش‌بینی کرده‌اند.

تحلیلگران بر این باورند در سال 2022 تورم مهم‌ترین محرک سرمایه‌گذاران برای حرکت به سمت طلا حرکت خواهد بود.

سه شنبه، شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا نشان داد که تورم سالانه 7 درصد در دسامبر 2021 افزایش یافته است که بالاترین سطح از ژوين 1982 است.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management، در این باره تاکید کرد: «به طور کلی، من طلا را در یک روند صعودی با شیب ملایم ارزیابی می‌کنم. این روند صعودی ناشی از تورم بالا است، به نظر می‌آید تورم بالا باقی می‌ماند.»

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد