فارس من| مطالبه اخذ مالیات از معاملات ارز و طلا/ حل مشکل تقاضای سوداگرانه با مالیات بر عایدی سرمایه

فارس من| مطالبه اخذ مالیات از معاملات ارز و طلا/ حل مشکل تقاضای سوداگرانه با مالیات بر عایدی سرمایه

تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در فارس من، خواستار اخذ مالیات از معاملات ارز و طلا شده‌اند، البته معاملات در بازار ارز، طلا و سکه مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از موضوعاتی که همواره در بازار ارز، طلا و سکه در ایران مشکل ساز بوده است، به تقاضای سوداگرانه برای این کالاها باز می‌گردد.

افراد برای حفظ قدرت خرید خود در مقابل تورم، به خرید و فروش دارایی‌های مالی با درجه نقدشوندگی بالا مانند ارز، طلا و سکه روی می‌آورند، همین مسيله در اقتصاد ایران منجر به رشد تقاضا و افزایش قیمت این دارایی‌ها شده است.

یعنی تورم از یک سو، عامل رشد قیمت دارایی‌ها بوده و از سوی دیگر افزایش قیمت این کالاها نیز منجر به افزایش تورم در کشور شده است؛ رابطه دو سویه تورم و افزایش قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها در سال‌ای گذشته مورد انتقاد جدی کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.

* قانون مالیات بر عایدی سرمایه راه حل کاهش تقاضای سوداگرانه

کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که اقلام مورد مبادله در این بازارها، از کالای سرمایه‌ای به وضعیت مصرفی تبدیل نشوند، مشکل همچنان پابرجاست. به عبارت دیگر، در شرایط تورمی افراد برای حفظ ارزش دارایی ریالی خود به سمت خرید از بازارهای مالی، بازار مسکن و خودرو حرکت می‌کنند و همین مسيله منجر به رشد قیمت‌ها در این بازار نیز خواهد شد.

یکی از روش‌های مورد تاکید کارشناسان در زمینه، کنترل تقاضای سوداگرانه به موضوع اخذ مالیات از معاملات در این بازارها است، طبق آنچه در هفته‌های گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، معاملات در بازار ارز، طلا و سکه مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه شده است.

افرادی که در این بازار به عنوان سوداگر و دلال حضور دارند، باید مالیات فعالیت غیرمولد خود را پرداخت کرده و این موضوع نیز می تواند به کاهش التهاب در بازارهای مالی کمک قابل توجهی داشته باشد.

در کنار این موضوع، سیاست جدید بانک مرکزی در زمینه کنترل پرداخت ارز سهمیه ای به هر کدملی نیز می تواند در کاهش تقاضای سوداگرانه و در نهایت مهار تورم نقش به سزایی داشته باشد.

* اخذ مالیات و قانونمند کردن خرید و فروش ارز و طلا

بنابراین گزارش تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس، با ثبت پویشی با عنوان «اخذ مالیات و قانونمند کردن خرید و فروش ارز و طلا»، در سامانه فارس من خواستار بررسی این موضوع شده اند.

در متن این پویش آمده است: اقتصاددانان قیمت دلار در ایران را 15 هزار تومان اعلام می‌کنند و علت گرانی آن را استفاده از آن به عنوان ذخیره دارایی عنوان می‌کنند. حال چرا دولت به جای اخذ مالیات از شبه پولهایی چون ارز و طلا با اختصاص ارز سالیانه خود به گرانی آن و ذخیره‌اش توسط مردم دامن می‌زند.

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارس من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ خبرگزاری فارس با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد