سقوط 7 درصدی بورس شیلی پس از روی کار آمدن ريیس جمهور جوان

سقوط 7 درصدی بورس شیلی پس از روی کار آمدن ريیس جمهور جوان

پیروزی یک جوان 35 ساله در یکی از جنجالی‌ترین انتخابات شیلی باعث شد تا بورس این کشور 7 درصد سقوط کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، پیروزی گابریل بوریک که با 35 سال سن جوان‌ترین ريیس جمهور تاریخ شیلی به شمار می‌رود، باعث شد تا بورس سانتیاگو 7 درصد سقوط کند.

بوریک کاندیدای چپ‌گرای این انتخابات جنجالی بود و با شعار بالا بردن مالیات مقابله با معادنی که محیط زیست را تخریب می‌کنند و مقابله با صندوق‌های بازنشستگی خصوصی پا به عرصه انتخابات گذاشته بود. ارزش پزوی شیلی هم روی خوش به ريیس جمهور جوان نشان نداد و 3 درصد افت کرد.

انتخابات اخیر یکی از جنجالی‌ترین انتخابات شیلی طی سال‌های گذشته بود و دو کاندیدای حاضر در آن رویکردهای متفاوتی را نسبت به آینده داشتند.

بوریک در این انتخابات در برابر خوزه آنتونیو کاس که یک چپ‌گرا بود و طرفدار آگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی به شمار می‌رفت رقابت کرد و نهایتا پیروز شد.

بوریک گفته است که مدل اقتصادی بازارمحور شیلی را تغییر خواهد داد؛ چراکه علیرغم رشد خوب اقتصادی به نابرابری شدید منجر شده است.

طی سال‌های اخیر از یک سو شیلی درگیر شیوع ویروس کرونا شد و از سوی دیگر به خاطر نابرابری از اکتبر سال 2019 شاهد اعتراضات گسترده است. اقتصاد این کشور در سال 2020 رشد منفی 5.8 درصدی داشت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد