تلاش برای بازگشت اعتماد و ثبات به معاملات بورس

تلاش برای بازگشت اعتماد و ثبات به معاملات بورس

بورستهران- ایرنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مهمترین ماموریت در بازار سرمایه، ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد است، گفت: پرداخت سود سهامداران باید از طریق سجام و به صورت متمرکز انجام شود تا دیگر لازم نباشد که سهامداران برای...

«مجید عشقی» امروز (سه‌شنبه) در صحن علنی مجلس، افزود: با توجه به پیگیری و دغدغه نمایندگان و عزم تیم اقتصادی دولت، بازار سرمایه می تواند به ثبات مناسبی دست پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده سهامداران، مهمترین ماموریت ما در بازار سرمایه است، گفت: با توجه به اینکه اعتماد عمومی مردم در مدت چند سال تخریب شده است؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت که این اعتماد یک باره به بازار بازگردد، همچنین این اتفاق نیازمند کمک همه سیاست گذاران است.

تلاش برای ایجاد ثبات در بورس

عشقی به برنامه های سازمان بورس برای ایجاد ثبات در معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: مهمترین حمایت از این بازار بحث تاکید بر منافع بلندمدت است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعتقاد بر اینکه وجوه ضروری مردم نباید برای سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شود، گفت: سهامداران نباید انتظار داشته باشند که در بازه زمانی یک ماه یا یک هفته سود قابل توجهی را از این بازار کسب و در نهایت اقدام به خروج از این بازار کنند.

حضور میلیونی سهامداران در بورس

عشقی به بحث نظارتی در بورس تاکید کرد و گفت: تا اوایل سال گذشته تعداد کمی از مردم در بورس حضور داشتند که سامانه های نظارتی بر ای این تعداد طراحی شده بود، اکنون فعالان بازار سرمایه میلیونی هستند و در عرضه های اولیه شاهد مشارکت 5 میلیونی مردم در این بازار هستیم.

کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس با قیمت‌گذاری دستوری

وی با بیان اینکه سازمان بورس به تنهایی فارغ از دیگر بخش‌ها نیست، افزود: کوچکترین تصمیم در دولت و مجلس به صورت نوسانات در بورس مشاهده می شود، بر این اساس، نمی توان در خصوص قیمت گذاری دستوری تصمیم گرفت و اعلام کرد این اتفاق در بورس تاثیر نداشته باشد.

عشقی معتقد است که اکنون قیمت گذاری در برخی از صنایع برطرف شده است اما شاهد تداوم آن در برخی از صنایع هستیم که این موضوع در اعتماد سهامداران تاثیرگذار است.

افزایش نقدشوندگی در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع نقدشوندگی را مساله مهم سازمان بورس عنوان کرد و گفت: بحث اصلی بازار، نقدشوندگی است که اکنون بخش اصلی بازار، نقدشونده است. در بازار کسی در صف خرید و فروش معطل نمی شود و سهامداران در طول یک یا دو روز می توانند تصمیمات خود را در بازار سرمایه اجرایی کنند.

بازار بدهی باید رونق یابد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به انتشار اوراق بدهی و اوراق خزانه توسط دولت تاکید کرد و گفت: یکی از بخش های اصلی بازار، بازار بدهی است. در کل دنیا بازار اوراق بهادار و بازار سهام در کنار بازار بدهی تشکیل دهنده بازار سرمایه هستند.

وی با تاکید بر اینکه بازار بدهی بازاری کوچک است، اظهار داشت: بازار بدهی در دو سال اخیر تشکیل شد و اکنون 5 درصد از بازار سهام شامل اوراق بدهی است، این بازار بازاری کوچک است اما برنامه ریزی هایی صورت گرفته است تا این بازار بزرگ تر شود.

افزایش شفافیت در گزارش عملکرد شرکت‌ها

عشقی با بیان اینکه نزدیک به 100 درصد شرکت های پذیرفته شده در بورس اطلاعات خود را به موقع در سامانه کدال منتشر می کنند، افزود: این مساله طی سال های گذشته یکی از معضلات مهم در بازار سرمایه بود، در حالی که اکنون در بخش انتشار 6 ماه شرکت ها حدود 99.5 درصد شرکت‌ها، گزارش های خود را به موقع منتشر کرده اند.

تلاش برای حمایت از سرمایه‌گذاران

وی به حمایت از سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از ابزارهای موجود مانند اوراق اختیار تبعی انجام شده که به عموم سرمایه گذاران این اجازه را می دهد تا در نرخ‌های مشخص بتوانند سهام خود را بفروشند.

عشقی با بیان اینکه امسال وضعیت سودآوری شرکت ها قابل مقایسه با سال گذشته نیست، گفت: در گزارش 6 ماه شرکت ها سودآوری شرکت ها حدود 70 درصد رشد پیدا کرده است؛ بنابراین نگرانی از وضعیت بنیادی شرکت ها نداریم.

هشدار به سهامداران عمده

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع دیگر را مربوط به بازگشت اعتماد و آرامش در بازار اعلام کرد و گفت: شرکت‌های حقوقی بخش عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند و منطقی نیست که این شرکت‌ها بخواهند وضعیت بازار را تخریب کنند. 

وی اظهار داشت: در طول یک ماه گذشته جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشتیم و از آنها در خواست کردیم تا در شرایطی که اخبار منفی نسبت به بورس منتشر می‌شود فروش خود را کنترل کنند.

تسهیل در پرداخت سود سهامداران

عشقی در ادامه به کمک برای تصویب قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید کمک شود تا خلاء‌های قانونی درخصوص پرداخت سود و نیز تخلفات بازار برطرف شود. 

رییس سازمان بورس ادامه داد: باید تلاش شود تا با زیرساخت های موجود در شرکت سپرده گذاری، پرداخت سود سهامداران از طریق سجام به موقع و به صورت متمرکز انجام شود تا دیگر لازم نباشد که سهامداران برای دریافت سود به شرکت های مختلف مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد