ایران برای صادرات نفت، تنگه هرمز را دور می‌زند

ایران برای صادرات نفت، تنگه هرمز را دور می‌زند

وزیر نفت اعلام کرد: نخستین بار در تاریخ 110 ساله صنعت نفت ایران، عملیات صادرات نفت خام از سواحل مکران در دریای عمان آغاز شد.

ایرنا: وزیر نفت اعلام کرد: نخستین بار در تاریخ 110 ساله صنعت نفت ایران، عملیات صادرات نفت خام از سواحل مکران در دریای عمان آغاز شد.

محموله 100 تنی نفت خام در جاسک بارگیری می‌شود. این نخستین محموله نفتی خواهد بود که بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز صادر خواهد شد.

احداث خط لوله نفت گوره – جاسک از 49 ماه پیش به منظور ایجاد راهی جایگزین برای خلیج فارس و تنگه هرمز، در دستور کار قرار گرفت و امروز بیش از 80 درصد این پروژه به اتمام رسیده است.

در حال حاضر صادرات 350 هزار بشکه در روز نفت خام از طریق این خط لوله امکان‌پذیر است و به‌زودی صادرات آن به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

رضا زندی، خبرنگار حوزه انرژی در این رابطه نوشت:

* ایران از امروز رسما برای صادرات نفت خود، تنگه هرمز را دور می‌زند.

* 1000 کیلومتر خط لوله انتقال نفت، موسوم به گوره-جاسک، نفت را از منطقه گوره در بوشهر به سواحل مکران در هرمزگان می‌رساند. ظرفیت خط، 1میلیون بشکه است. امروز بارگیری کشتی 300هزار بشکه‌ای بیرون تنگه آغاز می‌شود.

* 7 خط لوله تاکنون برای دور زدن تنگه هرمز ساخته شده که 4خط فعلا عملیاتی است. امارات، عربستان و عراق این خطوط لوله را ساخته‌اند.

* مجموع ظرفیت عملیاتی خطوط نفتی که تنگه هرمز را دور می‌زند 2/8 میلیون بشکه در روز است.

چه کشورهایی پیش از ایران، تنگه هرمز را دور زده‌اند؟

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد