بازدهی شاخص کل منفی است / بورس سبز شد

بازدهی شاخص کل منفی است / بورس سبز شد

امروز در شرایطی تابلوهای بورس تهران به رنگ سبز در آمدند که بازدهی شاخص کل در طول هفته جاری منفی شده و واکنش سهامداران را برانگیخت.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز در شرایطی تابلوهای بورس تهران به رنگ سبز در آمدند که بازدهی شاخص کل در طول هفته جاری منفی شده و واکنش سهامداران را برانگیخت.

بورس تهران امروز 22 تیر 1401 با تابلوهای سبز به کار خود پایان داد. شاخص کل با رشدی بیش از 6 هزار و 500 واحدی در محدوده یک میلیون و 490 هزار واحد تثبیت شد. شاخص هم وزن نیز با یک هزار و 544 واحد رشد به کانال 407 هزار واحدی بازگشت. اما ارزش معاملات بازار سرمایه کماکان در محدوده نگران کننده‌ای است که باعث ایجاد تردیدهای جدی بین سرمایه گذاران بورسی شده است.

مطالعه بیشتر: افزایش فساد‌ با واگذاری بورس کالا به وزارت صمت
منفی شدن بازدهی شاخص کل به چه معناست؟

در هفته‌ای که گذشت بازدهی شاخص کل بورس تهران با 0.83 درصد افت، منفی شد. به باور بسیاری از کارشناسان این افت حتی اگر صعود هم بود نمی‌توانست مبین وضعیت واقعی بازار سهام تهران باشد. در روزهای اخیر نیز واکنش های تندی از سوی کاربران بورسی در شبکه های اجتماعی به اظهارات سخنگوی دولت مشاهده شده است. اظهاراتی که ادعای رشد 10 درصدی بازار در دولت سیزدهم را مطرح کرد و سهامداران بورسی را به شدت دچار ابهام کرد.

از همین رو بسیاری از تحلیلگران در روزهای اخیر تاکید داشتند که باید شاخص بورس به کلی حذف شود و معیار دیگری برای نشان دادن وضعیت بازار تعریف گردد. معیاری که بسیاری نسبت به واقعی بودن آن تردید کرده و معتقدند دولت با دستکاری سعی در حفظ شاخص در محدوده‌های بالاتر را داشته است.

به باور اغلب اهالی بازار سرمایه دولت سیزدهم با اتکا به رشد شاخص کل در طول 10 ماه اخیر سعی در رزومه‌سازی برای خود دارد. به عبارتی دولت قصد دارد با تاکید بر رشد 10 درصدی شاخص کل در ماه های اخیر، سیاست‌های نادرستی که در این حوزه اتخاذ کرده را پوشش دهد. حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش‌ها به بازدهی شاخص کل در هفته جاری چه خواهد بود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد