عرضه گواهی سپرده کالایی میلگرد در بازار بورس

عرضه گواهی سپرده کالایی میلگرد در بازار بورس

گواهی سپرده کالایی ابزار نوینی در بورس‌های کالایی دنیا است که در قالب این ابزار، انبارهایی در بورس کالا پذیرش می‌شوند تا کالا وارد این انبارها شده و در قبال آن قبض...

پیش از میلگرد، کالاهای دیگری نیز با گواهی سپرده کالا معامله شده و هم‌اکنون در قالب گواهی سپرده کالایی، کالاهایی نظیر سکه، زعفران، برنج، رطب، پسته، کشمش، زیره و سیمان در بورس کالا معامله می‌شود که اخیرا (روز گذشته) میلگرد نیز به این لیست افزوده شده است.

در سال‌های گذشته خرید برخی محصولات از جمله میلگرد که از الزامات ساخت و ساز بود توسط حواله صورت می‌گرفت، به گونه‌ای که یک‌سری حواله از فروشنده خریداری و در آینده محصول را دریافت می‌کردید و در قالب همین حواله، سازوکار گواهی‌های سپرده کالایی به‌وجود آمده است. گواهی سپرده اوراق بهاداری است که دارنده آن اوراق، صاحب مقدار مشخصی از محصول است که در آن اوراق قید شده است.

مزیت گواهی سپرده کالایی میلگرد نسبت به شیوه‌های قبلی

از جمله مزایای گواهی سپرده می‌توان به تسهیل فرآیند اخذ کد معاملاتی، تسهیل شرایط خرده فروشی کالا، امکان خرید آنلاین گواهی سپرده بدون مراجعه یا ارايه سفارش به کارگزار، تفکیک مشتریان خرد از مشتریان عمده در بازار فیزیکی، انجام معاملات به صورت قطعی با تسویه نقدی وجه معاملات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ارايه تضامین کمتر نسبت به بازار فیزیکی و مهمترین آن شفافیت اطلاعاتی اشاره کرد.

این اوراق در روزهای دوشنبه از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت حراج تک قیمتی عرضه می‌شود، مقدار خرید هر شخص به صورت حجم‌های 25تنی و از حداقل 25 الی 100 تن است و صرفا با داشتن کد معاملاتی بورس (سهامداری) می‌توان به صورت آنلاین به معامله این اوراق پرداخت. مدت زمان نگهداری محصول در انبار‌های مورد تایید بورس حداقل یک الی حداکثر دو هفته است.

مبلغ قابل پرداخت برای خریدار در این شیوه معاملاتی شامل مبلغ محصول، 9% ارزش افزوده و کارمزد است و با وجود معاملات این گواهی‌ها در بستر معاملات آنلاین، خرید گواهی مورد نظر منوط به تحویل آن است.

*کارشناس بازار سرمایه

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد