از بهمن 99 تاکنون بیش از 500 سهم بازدهی منفی داشته‌اند

از بهمن 99 تاکنون بیش از 500 سهم بازدهی منفی داشته‌اند

کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکل این جا است که اصلا خود شاخص‌ها نمایانگر واقعی تحولات در بازار سهام نیستند.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صحبت های امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران در رابطه با  افرادی که از بهمن‌ ماه سال 99 در بازار سرمایه سرمایه‌ گذاری کرده‌اند و علی‌رغم ریزش‌های بازار تاکنون بازدهی مناسبی کسب کرده‌اند، اظهار کرد: اگر مبنای این مطلب را بر اساس شاخص فرابورس قرار دهیم، حرف درستی است. اما مشکل این جا است که اصلا خود شاخص ها نمایانگر واقعی تحولات در بازار سهام نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم در این خصوص یک مثال قابل لمس مطرح کنیم باید به موضوع تورم اشاره شود. زمانی که تورم 40 درصد مطرح می‌شود یعنی متوسط همه چیز در یک سال گذشته 40 درصد گران شده است. اما اگر با اکثر مردم صحبت شود مطرح می‌کنند که به طور مثال اجناس 100 درصد گران و رشد قیمت داشته و این 40 درصد واقعی نیست و این گرانی بیشتر به چشم می‌آید. در بازار سهام نیز به همین شکل است.

بیشتر بخوانید

  •  ایجاد رونق در بازار سهام به واسطه لغو قیمت گذاری دستوری

حدادی در ادامه بیان کرد: اگر بر 750 نمادی که در بورس و فرابورس معامله می‌شوند بررسی اجمالی صورت بگیرد از بهمن ماه سال گذشته تا به اکنون حدود 500 سهم بازدهی منفی داشته اند و حدود 150 سهم بیش از 50 درصد سقوط کردند و با زیان‌های شدید مواجه هستند؛ بنابراین نمی‌توان این اظهارات را قبول کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: به هر حال بیان این موضوعات صرف گزارش دادن است و علت این گونه مطرح شدن آن می تواند دلایل شخصی داشته باشد یا به نظر می رسد به دنبال دلگرم کردن مردم مبنی بر این است که خیلی هم شرایط بازار سهام نامناسب نیست. اما در عمل چیز دیگری رقم خواهد خورد و مردم بیشتر بی اعتماد و دلسرد خواهند شد.

حدادی بیان کرد: مردم هوشمند هستند و چیزی که در واقعیت رقم می خورد را با مطالب مطرح شده مقایسه می کنند و متوجه می شوند که اظهارات بیان شده زمین تا آسمان با واقعیت فرق دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه مطرح کرد:  یکی از موارد اعتماد کردن به بازار و بازگشت این اعتماد این است که با مردم رو راست و صادقانه صحبت و موضوعات و دغدغه ها به درستی و به شکلی واقعی گفته شود. زمانی که مردم مشاهده می کنند بازار منفی است و پرتفویشان در ضرر است اما یک مسيولی می آید و در رسانه ملی از بازدهی حرف می زند، این مورد سبب می شود که همین میزان اعتماد ناچیزی نیز از بین برود و مردم به این نتیجه می رسند که مدیران ارشد این بازار با مردم صادق نیستند و جای که صداقت نباشد قطع به یقین محل مناسبی برای سرمایه گذاری نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد