3طبقه پایین بروید تا پول نقد بگیرید، حتی اگر مریض هستید! / بساط فرار مالیاتی کی برچیده می شود؟

3طبقه پایین بروید تا پول نقد بگیرید، حتی اگر مریض هستید! / بساط فرار مالیاتی کی برچیده می شود؟

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی گفت:مقابله با فرار مالیاتی به صورت جدی در دست...

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ کارت‌خوان نداریم؛ پول نقد بدهید؛ جمله‌ای که احتمالا بارها و بارها در جاهای مختلف شنیده‌اید. از مطب پزشک گرفته تا سوپرمارکت‌ها و... دلیلش هم که دیگر احتمالا برکسی پوشیده نیست؛ مالیات!

نکته جالب اینجاست که احتمالا تا چند وقت پیش بیشتر برخی از پزشکان بودند که به فرار مالیاتی شناخته می‌شدند؛ اما حالا دیگر اینطور نیست و در مشاغل مختلف می‌توانیم فرار مالیاتی را ببینیم. یکی از مخاطبان اقتصاد آنلاین نوشته: برای کوه رفتن نیاز به استفاده از پارکینگ داشتیم. نگهبان گفت: اگر پول نقد بدهید 35هزار تومان و اگر کارت بکشید، 50 هزار تومان.

مخاطب دیگری نیز می‌گوید: برای خرید لباس به لباس‌فروشی رفتم. مغازه داره گفت: اگر پول نقد بدهید، 4درصد تخفیف دارد و اگر کارت به کارت کنید دو درصد تخفیف!

و هزاران مثال دیگر از مشاغل مختلف که این روزها سعی دارند به شیوه‌ای مالیات را دور بزنند و برخی از پزشکان که هنوز خبرساز هستند. یکی از مخاطبان اقتصاد آنلاین می‌گوید: برای سونوگرافی بارداری به مطب پزشک رفتم؛ منشی گفت کارت‌خوان ندارد و کارت به کارت هم نمی‌پذیرد، فقط و فقط پول نقد. زنان باردار نیز مجبور بودند با آن شرایط 3طبقه را پایین بروند تا از دستگاه پول نقد بگیرند.

البته برخی از پزشکان نیز توجه بیشتری داشته و در زمان نوبت‌‌دهی اعلام می‌کنند که پول نقد به همراه داشته باشید تا مریض آواره این خیابان و آن خیابان برای پیدا کردن دستگاه عابربانک نشود.

جالب است که قبلا کارت به کارت را می‌پذیرفتند و حالا با زیرنظر گرفتن حسابها توسط سازمان مالیاتی، دیگر حتی کارت به کارت هم قبول نیست و فقط و فقط پول نقد؛ حال اگر مبلغ بالای دویست هزار تومان باشد، بدبختی دیگری برای مشتری است. چراکه سقف برداشت روزانه دویست هزار تومان است و فرد باید برای دکتر رفتن یا...، چند کارت به همراه داشته باشد.

البته سایت و شماره‌ای نیز برای گزارش فرار مالیاتی معرفی شده که مخاطبان می‌گویند تماس با این شماره‌ها نتیجه‌ای نداشته و روند مانند گذشته ادامه دارد.

خلاصه آنقدر تعداد این پیام‌ها زیاد بود که تصمیم گرفتیم در مصاحبه‌ای با وحید عزیزی، مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی، موضوع را پیگیر شویم.

عزیزی در این باره به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: با توجه به اینکه ساماندهی کارت‌خوان‌ها در نظام بانکی و مالیاتی جدی‌تر گرفته شده، برخی کسبه و یا پزشکان اقدام به تخلف کرده و مردم را به سمت کارت به کارت و... هدایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: سازمان سامانه گزارش مردمی را نیز ایجاد کرده که باتوجه به دستورالعمل جدید، جدی‌تر و نظام‌‌مندتر شده است. گزارش‌هایی که از مردم دریافت می‌شود، چند دسته است؛ یا تخلفات پیچیده که با مستندات فرستاده شده که به صورت جدی پیگیری می‌شود. گزارشاتی که مربوط به کارت‌خوان است نیز در پرونده افراد ثبت شده و در زمان رسیدگی مالیاتی مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید برخی تصور کنند که همان لحظه پیگیری می‌شود که اینطور نیست و روال بر آن است که پرونده در پایان سال مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

عزیزی ادامه داد: در موارد پیچیده‌تر مانند مطب‌های پردرآمد، گزارشات به اداره کل مربوطه اعلام شده و آنها بازدید میدانی می‌کنند و اگر تخلف گسترده باشد، مورد بازرسی ویژه ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد. این اقدامی است که در جهت کاهش تخلفات انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه اقدام اصلی روی حساب‌های بانکی است، اظهار داشت: اشراف روی حساب‌های بانکی الان بدین صورت است که حسابها دو ویژگی داشته باشند؛ یک گردش بالا و دوم توسط گزارشات مردمی و سایر دستگاه‌ها اعلام می‌شود که باید مورد رسیدگی قرار گیرد. اقدامی که در ماه‌های آتی انجام می‌شود بحث تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی است.

وی اضافه کرد: حسابهای تجاری دو دسته است. یا خود فرد اعلام می‌کند که حساب تجاری است و نوع دوم حسابی است به عنوان حساب شخصی معرفی می‌شود اما ورودی بالایی دارد؛ این حسابها مشکوک به تجاری معرفی شده و مورد رسیدگی مالیاتی قرار می‌گیرد و با اجرایی شدن این موضوع، بساط آزار مردم و فرار مالیاتی برچیده خواهد شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا راهکارهای جدید سازمان امور مالیاتی می‌تواند مردم را از این وضعیت خلاص کند یا نه.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد