نیمه دوم سال، وضعیت بورس چگونه خواهد بود؟

نیمه دوم سال، وضعیت بورس چگونه خواهد بود؟

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه، به پیش‌بینی و تشریح وضعیت نرخ دلار و بهره، صنایع مستعد بیشترین بازدهی و ارتفاع شاخص کل بورس و... در نیمه دوم سال جاری پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: با توجه به اینکه 6 ماه از شروع سال جاری گذشته است و در این 6 ماه ابتدایی، تغییر دولت و به تبع آن، تغییر دیدگاه را نسبت به بسیاری از موضوعات داشته‌ایم، باید با نگاهی جدید با مسايل مواجه شویم.

وی افزود: آنچه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری درخصوص آن صحبت می‌شد، احیای برجام، رفع برخی از تحریم‌ها، تسهیل مبادی ورود ارز به کشور و کنترل نرخ ارز بود. اما با روی کار آمدن دولت جدید و گذشت حدود دو ماه از انتخاب کابینه تاکنون، اتفاق شگرفی در مباحث سیاسی و اقتصادی رخ نداده و نه تنها دلار کاهش نداشته، بلکه درمقایسه با دو یا سه ماه گذشته که در محدوده 24 و 25هزار تومان بود، رشد را نیز تجربه کرده است.

ساسانی تصریح کرد: در 6 ماه دوم سال، از دو منظر می‌توان به موضوعات نگاه کرد. در ابتدا باید دید که ایران در بحث برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند گام‌های موثری را از سوی غرب ببیند یا تنها به وقت‌کشی سپری خواهد شد. دوم اینکه، سیاست‌های داخلی کشور برای کاهش نرخ ارز و تورم چیست.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در بحث سیاست خارجی با توجه به اینکه دور جدیدی از مذاکرات آغاز خواهد شد، چشم‌اندازی غیرشفاف وجود دارد و انتظار نمی‌رود که در کوتاه مدت، اتفاقی که منجر به ورود ارز به کشور و افت قیمت دلار شود، رخ دهد.

وی اضافه کرد: اما اگر پس از این بازه اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد، می‌توان انتظار داشت قیمت دلار کمی کاهش یابد. اما با توجه به منابع ارزی موجود در کشور برای 6 ماه دوم سال، من انتظار دلار کمتر از 24هزار تومان را ندارم. مگر اینکه اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ دهد و در محاسبات، تغییر ایجاد کند.

ساسانی خاطرنشان کرد: نرخ بهره (نرخ بین بانکی، نرخ سود سپرده بانکی که ثابت مانده و نرخ اوراق مرابحه یا سلفی که در حال واگذاری است) در 6 ماه ابتدایی سال، در یک محدوده مشخص و منظم حرکت کرده است. اعدادی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، برای فروش اوراق مرابحه‌ای که دولت بخواهد بابت کسری بودجه در 6 ماه دوم سال به فروش برساند، جذاب نیستند و احتمال داده می‌شود که دولت و تیم اقتصادی آن، رویکردهای جدیدی را برای جبران بخشی از کسری بودجه سنگین سال 1400، از محل فروش این اوراق اتخاذ کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر این اتفاقات در نیمه دوم سال رخ دهد، پیامد خوبی برای بازار سرمایه نخواهد داشت. پس می‌توان انتظار داشت که در کوتاه مدت و در یک یا دو ماه آینده، شرایط برای بازار سرمایه، صعودی و خوب پیش رود. اما در ادامه با کاهش نرخ دلار، افزایش نرخ بهره و کاهش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن و برخی از کالاهای دیگر که تاثیر بسزایی در فروش شرکت‌های ما دارند، می‌تواند شرایط بازار سهام را به سمت اصلاح پیش ببرد که برای آن زمان، باید تدابیر بهتری اتخاذ شود تا سهامداران متضرر نشوند.

وی افزود: من، 6 ماه آینده بازار سرمایه را به دو قسمت تقسیم می‌کنم. قسمت اول، یک موج صعودی برای بورس است که شاید بتوان به شاخص یک میلیون و 700هزار واحد فکر کرد و نیمه دیگر، که دوران اصلاحی بازار سرمایه است و در آینده با پیامدهایی که به آنها اشاره شد، رخ خواهد داد. این نیمه می‌تواند به پایان سال جاری که دولت‌ها تلاش می‌کنند با فروش اوراق، کسری بودجه خود را جبران کنند و رخدادهای سیاسی که زمانبر خواهد بود، منتهی شود.

ساسانی تصریح کرد: برخی از نمادها هستند که وابستگی شدیدی به قیمت‌های جهانی دارند. از سوی دیگر، قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر، افت داشته‌اند و اتفاقات آینده درخصوص این قیمت‌ها به سیاست‌های آینده چین بستگی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با وجود اینکه این صنایع در حال حاضر از منظر قیمتی افت زیادی را تجربه نکرده‌اند، اما تداوم افت قیمت‌های جهانی می‌تواند سودآوری این شرکت‌ها را با کاهش مواجه کند و در نتیجه، اصلاحی که در حال حاضر دیده نمی‌شود، در آینده در قیمت‌ها دیده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سمت دیگر بازار، برخی از نمادها را داریم که رشد خاصی را تجربه نکرده‌اند، اما پتانسیل‌های رشد را دارند. مانند صنایعی که هنوز بالغ نشده‌اند، طرح‌های توسعه خوبی در جریان دارند، وابستگی زیادی به قیمت‌های جهانی و دلار ندارند و می‌توانند صنایع ریالی ما محسوب شوند. فکر می‌کنم در 6 ماه دوم سال، تک سهم‌هایی که می‌توان از این گروه‌ها انتخاب کرد، شرایط بهتری دارند. با توجه به اینکه دولت بخواهد در راستای کاهش قیمت‌ کالاها مانند میلگرد، فولاد، سیمان و... اقدام کند، باید به سمت آزادسازی دیگر کالاها مانند محصولات غذایی نیز برود و این موضوع می‌تواند در نیمه دوم سال، پتانسیل بهتری را برای این گروه‌ها فراهم کند.

ساسانی گفت: فکر می‌کنم برخی از گروه‌ها مانند مواد غذایی، زراعت، خودرویی‌ها، بانکی‌ها و...، پتانسیل رشد 40 تا 50درصدی را برای نیمه دوم سال دارند. در ابتدا باید دید که کدام یک از گروه‌ها مستعد رشد هستند و از درون این گروه‌ها، نمادهایی که پتانسیل بیشتری دارند را مدنظر قرار دهیم.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد