به گزارش تجارتنیوز، 60 هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بدهی 40 هزار میلیارد تومانی تنها به قطعهسازان بخش کوچیکی از کارنامه مالی هشداردهنده خودروسازان است. همین وضعیت باعث شده که میزان تولید خودرو در کشور طبق آخرین آمار مربوط به دوره هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته تنها یک درصد رشد داشته باشد و این درحالیست که طرح جهش تولید خودرو آغاز شده و دولت وعده ارزانی خودرو را به مردم داده است.
در این شرایط خودروسازان طرح پیشفروش خودرو را به گونهای ادامه میدهند که رانت ناشی از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار به جیب تعداد محدودی از مشتریان میرود.
طبق اعلام ایران خودرو، طرح پیشفروش عادی (با موعد تحویل حداکثر 12 ماهه) برخی محصولات شرکت ایران خودرو (با روش قرعه کشی) از روز پنجشنبه 18 آذر ماه شروع و تا پایان روز شنبه 20 آذر ماه ادامه دارد.
اما قیمت این خودروها در مقطع فعلی در بازار چقدر است؟
این جدول نشان میدهد که هماکنون دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک 25 درصد معادل 100 میلیون تومان ارزانتر از بازار است.
تارا دستی معادل 41 درصد یعنی 120 میلیون تومان، پژو 207 دستی سقف شیشهای 68 درصد یعنی 148 میلیون تومان، دنا پلاس توربوشارژ دستی معادل 58 درصد یعنی 166 میلیون تومان، رانا پلاس معادل 50 درصد یعنی 90 میلیون تومان و سورن پلاس معادل 48 درصد یعنی 98 میلیون تومان ارزانتر از بازار است.
میانگین این اختلاف قیمتها 120 میلیون تومان میشود که به معنای توزیع رانت در هر خودرو است. آیا این روش توزیع رانت همچنان ادامه خواهد یافت؟