صید ماهی‌های درشت دلالان از بازار مسکن!

صید ماهی‌های درشت دلالان از بازار مسکن!

تخفیفهایی که این روزها برخی سازندگان و مالکان آپارتمان ارایه می دهند بیش از آنکه به نفع خریداران واقعی باشد، بازار بخر و بفروشها را گرم کرده و بنا به گفته واسطه های ملکی، دلالان هوشیارتر از گذشته در کمین فایلهای زیر قیمت هستند.

ایسنا: تخفیفهایی که این روزها برخی سازندگان و مالکان آپارتمان ارایه می دهند بیش از آنکه به نفع خریداران واقعی باشد، بازار بخر و بفروشها را گرم کرده و بنا به گفته واسطه های ملکی، دلالان هوشیارتر از گذشته در کمین فایلهای زیر قیمت هستند.

تعداد فایلها در بازار مسکن شهر تهران افزایش یافته و این مساله به کاهش قیمتهای پیشنهادی منجر شده است. مقطع کنونی فضا را برای سوءاستفاده برخی سفته بازان و سرمایه گذاران فراهم کرده تا از این بازار، ماهیهای درشت صید کنند.

بررسیها نشان می دهد کاهش قیمتهای پیشنهادی در بعضی مناطق شمالی پایتخت به بیش از 30 درصد می رسد که تمایل خریداران را به انعقاد قرارداد افزایش داده و به رشد 38 درصدی معاملات در کل شهر تهران نسبت به ماه قبل منجر شده است. این عامل در کنار انتظارات تورمی باعث شد تا نرخها به طور متوسط 1.8 درصد در مقایسه با آذرماه بالا برود اما همانند سالهای قبل که قیمتها در شب عید بعضا به شکل بی قاعده بالا می رفت هم اکنون تب و تاب قیمتی در بازار دیده نمی شود.

البته بعضی از فروشندگان مثل همیشه سعی در القای این فرضیه دارند که قیمتها جهش سنگینی خواهد داشت اما نشانه هایی از تحقق این ادعا دیده نمی شود. بازار ارز به عنوان متغیر مهم تاثیرگذار در بازار ملک به آرامش رسیده و حجم تقاضا برای خرید آپارتمان نیز نسبت به روند درازمدت به طور محسوسی کاهش یافته است. با وجود آنکه در یک ماه اخیر معاملات 38 درصد بالا رفته، نسبت به دی ماه پارسال افت 67 درصدی را نشان می دهد. وضعیت کسادی در سایر بازارها مثل بورس، خودرو و طلا نیز وجود دارد و به نظر می رسد فعالان این بازارها در انتظار انتخابات ریاست جمهوری ایران و وضعیت آینده توافقات سیاسی با کشورهای 1+5 هستند.

آرش، یکی از مشاوران املاک منطقه 4 تهران با بیان اینکه افت قیمتها طی دو ماه گذشته در واقع تخلیه حباب بوده است گفت: مبنای قیمت ما بر اساس فایلهای نوساز است که اصولا سازندگان با ضرر نمی فروشند. به طور مثال وقتی یک واحد برای سازنده متری 40 میلیون تومان تمام شده، آن را با قیمت 35 میلیون تومان نمی فروشد؛ مگر اینکه چک داشته باشد یا پول لازم باشد. متقاضی واقعی هم که با قیمت 35 میلیون تومان توان خرید ندارد. در نتیجه شرایط برای سوءاستفاده دلالها فراهم می شود.

وی افزود: اگر فرضا تا پیش از این سفته بازان و دلالان دنبال فایلهایی می گشتند که 10 درصد زیر قیمت ساخت عرضه می شد، حالا انتظار دارند سازنده 30 درصد تخفیف بدهد. به نظرم تا زمانی که بازار مسکن از حالت سرمایه ای به حالت مصرفی تبدیل نشده نمی توان انتظار کنترل آن را داشت. دولت و مجلس باید در این زمینه سیاست گذاری کنند تا بازار مسکن حالت مصرفی به خود بگیرد که نه سازنده ضرر کند و نه خریدار واقعی.

این فعال بازار مسکن درباره وضعیت معاملات در روزهای ابتدایی بهمن ماه نیز گفت: در بهمن ماه نیز همانند آبان، آذر و دی، بازار چنگی به دل نمی زند و بجز معدودی از متقاضیان واقعی که توان خرید دارند و دلالان که همواره در بازار حضور دارند، کسی در بازار نیست و خرید و فروش تقریبا با دی ماه برابری می کند.

بنابراین گزارش، با وجود آنکه بازار مسکن برای دهه ها در اختیار سفته بازان و سرمایه گذاران قرار داشته، تا کنون قانون و ساز و کار مشخصی برای مقابله با این فرآیند وجود نداشته است. البته قانون مالیات بر خانه های گران قیمت قرار بود از امسال اجرایی شود که طبق آمار دیوان محاسبات مجلس، تحقق مالیاتی در این بخش طی هشت ماهه ابتدای امسال صفر بوده است. قانون مالیات بر عایدی مسکن نیز که زمزمه های آن از سال 1397 شنیده می شود هنوز به تصویب نرسیده است. قانون مالیات بر خانه های خالی نیز که پس از تصویب مجلس اخیرا به تایید شورای نگهبان رسیده، در انتظار اجرا از سوی سازمان امور مالیاتی است تا شاید مقداری در تبدیل بازار مسکن از حالت سرمایه ای به حالت مصرفی تاثیرگذار باشد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد