افزایش قیمت دلار هم بورس را نجات نداد/ شاخص چه زمانی سبز می‌شود؟

افزایش قیمت دلار هم بورس را نجات نداد/ شاخص چه زمانی سبز می‌شود؟

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس 1.5 درصد افت داشت. کلیت بازار نوسانی و با حجم کم در معاملات بود. اما آیا هفته آینده هم بازار به همین صورت خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در هفته اول آذر ماه 1‌.5 درصد ریخت. این در حالی بود که قیمت دلار از رشد خوبی برخوردار بود و در انتهای هفته به بیش از 29 هزار تومان رسید.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت مطلوب نبود و در نهایت نیز منفی بسته شد. در کلیت هفته شاخص بیش از یک درصد افت داشت.

وی افزود: معاملات همچنان در سطوح حداقلی خود هستند و روزانه به طور میانگین چهار هزار و 500 میلیارد تومان معامله شد. نهادهای حقوقی، دولتی، نیمه‌دولتی و صندوق‌ها هنوز تمایلی به خرید ندارند و بخش عمده‌ای از منابع این نهادها درگیر خرید اوراق دولتی است. نماد تجلی نیز طی دو روز گذشته 933 میلیارد تومان نقدینگی از بازار جذب کرد.

نصیرزاده اظهار کرد: روند افزایش نرخ دلار در این هفته ادامه داشت و تقریبا به بالای 29 هزار تومان رسید ولی بازار سهام به این افزایش واکنشی نشان نداد و در بازار جهانی هم نوسانات شدیدی شاهد نبودیم.

مذاکرات برجام و بورس

این کارشناس بازار سهام گفت: برای هفته بعد هم دوشنبه نشست وین را داریم و 9 آذر نیز حراج 21 ماهه اوراق دولتی است و بانک مرکزی هفت هزار و 650 میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در کنار همه این عوامل یکی از نکات قابل توجه اعلام اولویت قطع گاز سیمانی‌ها بود. این موضوع نیز می‌تواند تنش‌زا باشد، پیش از این هم قطع گاز فولادی‌ها را داشتیم. با این روند طی چندسال آینده صنایع فقط در بهار و پاییز امکان تولید خواهند داشت و مابقی را درگیر قطع برق و گاز هستند.

نصیرزاده اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود، بازار در هفته بعد نیز نوسانی و رکودی خواهد بود. تکلیف برجام در اواسط هفته می‌تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد. فعلا نشانه‌هایی از بازگشت بازار مشاهده نکردیم و تنها گروهی که در چشم بازار بود گروه خودرو بود، تنظیم بازار که اتفاق بیفتد تحرک خوبی را در این گروه و به طبع کل بازار شاهد خواهیم بود.

این کارشناس تصریح کرد: از نظر معامله‌گری قیمت‌ها به سطوح حمایتی خود رسیده‌اند و فقط به عزمی برای تحرک نیاز دارد. کلیت بازار در وضعیتی قرار دارد که با مقداری محرک مثبت وضعیت مطلوبی خواهد داشت. اما با عدم قطعیت‌ها، ابهامات منفی و تصمیمات شلخته‌ای که از سیاست‌گذار، دولت و نهادهای بالادست وجود می‌بینیم، پول از بازار فراری شده است.

وی افزود: امیدواریم بازار به این نتیجه برسد که وضعیت بورس برای سرمایه‌گذاری ارزنده است. در غیر این صورت با توجه به سیگنال‌های موجود هنوز پالس ویژه و مثبتی را شاهد نیستیم. این در شرایطی است که نرخ ارز آزاد و نیما برای بازار تحریک‌کننده است و روند عملیاتی شرکت‌ها هم خوب است. با این وجود فقر تقاضا و عدم تمایل جریان سرمایه به بورس را همچنان شاهدیم.

آخرین پیش‌بینی‌های بازار سهام را در صفحه اختصاصی پیش بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد