همکاری خودرویی ایران و ترکیه به کجا رسید؟ / واقعیت یا خیال‌پردازی؟

همکاری خودرویی ایران و ترکیه به کجا رسید؟ / واقعیت یا خیال‌پردازی؟

همکاری خودرویی ایران و ترکیه، یکی از بندهای تفاهم‌نامه مشترک تجاری دو کشور در حوزه تولید کالاهای صنعتی است. اما این پیشنهاد قابلیت اجرا دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدصادق مفتح، قايم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی چندی پیش از تولید مشترک خودرو ایران و ترکیه خبر داد.

به گفته ایسنا، ایران همچنین شهرک‌هایی را برای راه‌اندازی خط تولید خودرو در نظر گرفته شده است.

محمدرضا نجفی‌منش، ريیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران نیز در جلسه با ريیس جمهور حضور داشت.

اما او در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: طرح تولید مشترک خودرو با ترکیه فقط در حد پیشنهاد بوده و تصمیمی گرفته نشده است.

قابلیت اجرا دارد؟

آیا این طرح در کل ظرفیت اجرایی شدن دارد؟

کاظم محمدی نیک‌خواه، فعال بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: پیشرفت صنعت خودروی کشور هدف فعالان این حوزه است. اما این طرح تنها به یک خیال می‌ماند و مسيولان تنها ایده‌پردازی کردند.

او اضافه کرد: تاریخ صنعت خودروسازی ایران بسیار طولانی‌تر از کشور ترکیه است و به حدود 60 سال می‌رسد. با این حال، مشکلات اقتصادی خودروسازی را ضعیف کرده است. اگر ثبات اقتصادی کشور ضربه نخورده بود ایران در بین خودروسازهای دنیا رتبه مناسبی داشت.

او افزود: با ایجاد ثبات اقتصادی، خودروسازی ایران حرفی برای گفتن می‌یابد. چون ایران بسیار زودتر از ترکیه صنعت خودروسازی خود را آغاز کرد.

این فعال بازار گفت: در کل همکاری خودروسازی بین ایران و ترکیه پیشنهاد خوبی است. اما مشکل کشور کمبود ارز است و با وضعیت بد اقتصادی، این ایده اکنون ظرفیت اجرا ندارد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد