ارايه دستورالعمل ارزیابی ریسک ایمنی در ایرلاین‌ها

ارايه دستورالعمل ارزیابی ریسک ایمنی در ایرلاین‌ها

ريیس ارشد ایمنی عملیات پرواز هما با تاکید بر لزوم شناسایی هر رخدادی...

نعیمه برجعلی‌لو در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هر رخدادی که احتمال وقوعش در ایرلاین وجود دارد، باید شناسایی شود، گفت: هر خطری که در نهایت ممکن است به سانحه منجر شود، باید شناسایی و ارزیابی شده و اگر احتمال پیامد آن زیاد باشد، باید اقدام اصلاحی و پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از وقوع آن انجام شود.  

وی ادامه داد: پیش از اینکه سانحه‌ای در هواپیما رخ دهد، ما ریسک ایمنی پیامد آن رخداد را اندازه‌گیری می‌کنیم، که شدت حادثه و اینکه چقدر احتمال پیامد وقوع دارد را محاسبه می‌کند و با دادن یک سری عددگذاری، خروجی می‌دهد که تاثیر این رویداد در صنعت یا در کسب‌ وکار چه می‌تواند باشد؛ پس از آن ایرلاین متوجه می‌شود که ریسک ایمنی بالا یا پایینی دارد و می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

ريیس ارشد ایمنی عملیات پرواز «هما» اظهار کرد: سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری ایکايو (ICAO)، مقری زیرمجموعه سازمان ملل است که تمام دستورالمعل‌ها را به سازمان‌های هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها ارايه می‌دهد که بتوانند پروازهایشان را انجام دهند و ما هم در ایران باید این دستورالعمل را اجرا کنیم. از جمله نظام‌نامه‌های مهم این حوزه «سیستم مدیریت ایمنی» (DOC9859 : ICAO Safety Management Manual ) است که در 9 بخش، تدوین و به شرکت‌ها و سازمان‌های هواپیمایی کشوری فعال، برای پیاده‌سازی ابلاغ می‌شود.  

برجعلی‌لو ادامه داد: من یک روش اجرایی برای پیوست شدن به نظام‌نامه سیستم مدیریت ایمنی ایکايو و قوانینی که برای ایرلاین‌ها آمده، ارايه دادم، تا اجرای الزامات آن نظام‌نامه، تسهیل شود و ایرلاین‌ها بتوانند سیستم مدیریت ایمنی‌شان را ارزیابی و پیاده‌سازی کنند. این مدل اجرایی به‌عنوان پیوست به نظام‌نامه‌ای که در سایت ایکايو منتشر می‌شود، اضافه شده و به ایرلاین‌ها پیشنهاد می‌شود از این روش اجرایی به عنوان یک نمونه و الگوی موفق در سیستم مدیریت ایمنی که پیاده‌سازی می‌شود، استفاده کنند.  

وی افزود: در مدل پیشنهادی من، یک روش ارزیابی ریسک ایمنی ارايه شد و می‌گوید که ریسک ایمنی یک رویداد در حال افزایش است و ممکن است پرواز را تحت تاثیر قرار دهد. این عدد باعث می‌شود که مدیران خطر را پیش بینی کرده و به این موضوع آگاه شوند و نگذارند این اتفاق بیفتد. تفاوت این روش با روش‌های فعلی، در نظرگرفتن عامل «تاثیرات کسب‌وکار» و نیز اجرای روش اولویت‌دهی به فاکتورهای تاثیرگذار است.

ريیس ارشد ایمنی عملیات پرواز «هما» درباره نحوه پذیرفته شدن مدل پیشنهادی، توسط ایکايو توضیح داد: برای پذیرفته شدن دستورالعمل پیشنهادی، باید جلسات کارشناسی برگزار شده و کشورها و اعضای حاضر در جلسه حاضر شوند. فرآیند داوری روش اجرایی من هم اینطور بوده که این مقاله قبلا در یک مجله آکادمیک بین‌المللی چاپ شده بود که آن را به ایکايو دادم و در جلسه برد تخصصی شرکت کرده و از مدلم دفاع کردم،  جزيیات را توضیح دادم و داورها هرکدام یک سری اصلاحیه انجام داده که پیشنهاداتشان را اصلاح کردم و در نهایت به‌صورت روش اجرایی در سایتشان در بخش Chapter 9 : ICAO Safety Management Systems Manual نمایه شده است. این روش اجرایی به نشانی www.icao.int/SMI قابل دریافت است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد