مصرف آب تهرانی‌ها بیشتر از میانگین کشوری/ وضعیت جیره‌بندی آب در کشور

مصرف آب تهرانی‌ها بیشتر از میانگین کشوری/ وضعیت جیره‌بندی آب در کشور

معاون وزیر نیرو گفت: تاکنون در هیچ شهری از ایران جیره‌بندی آب انجام نشده و اگر مردم درمصرف آب و برق همکاری‌های لازم را انجام دهند، مشکل خاصی نخواهیم داشت. در عین حال، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: تهرانی‌ها تا 30 درصد بیشتر از میانگین کشوری، آب مصرف می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو از استقرار ستاد برنامه‌ریزی برای مدیریت بهینه و بررسی روزانه مدیریت آب و برق در این ستاد خبر داد و گفت: تاکنون در هیچ شهری از ایران جیره‌بندی آب انجام نشده و تمام تلاش ما بر آن است تا کم‌ترین قطعی را داشته باشیم، اگر مردم درمصرف آب و برق همکاری‌های لازم را انجام دهند، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

وی ظرفیت ذخیره سدهای بزرگ و متوسط کشور را 50 میلیارد متر مکعب دانست و افزود: خوشبختانه در نتیجه فعالیت‌های مدیریت سیلاب در سال‌های گذشته، در حال حاضر حدود 60 درصد از ظرفیت سدهای کشور پر است، البته این مقدار نسبت به سال گذشته حدود 28 درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین از کاهش 30 درصدی منابع تجدیدپذیر آب در چهار دهه اخیر خبر داد و گفت: این در حالی است که جمعیت ایران نسبت به آن سال‌ها، حدود 2.5 برابر اضافه شده است.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که در مدیریت منابع آب باید میزان آب موجودی کشور و تعیین الگوی کشت کشاورزی مبنا باشد، با انتقاد از کشت برنج در 17 استان کشور گفت: ‌برنج یکی از محصولات پر آب بر کشاوری است و ما نباید در مناطقی که آب آشامیدنی آن به سختی تامین می شود، برنج بکاریم، در ایران تنها یک در صد مساحت بارندگی بالای 1000 میلی متر دارد و برای کشت برنج مناسب است، کشت برنج غیر از گیلان و بخشی ازمازندران منطقی نیست (ایسنا).

مصرف آب تهرانی‌ها، 30 درصد بیشتر از میانگین کشوری

در عین حال، محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه متوسط مصرف آب هر شهروند 240 لیتر در شبانه‌روز است که این رقم در کشور 200 لیتر است، گفت: این افزایش مصرف دلایل مختلفی دارد، 50 درصد مردم تهران کمتر از حد نرمال که 14 مترمکعب است، آب مصرف می‌کنند، 30 درصد تهرانی‌ها کمی بیش از الگوی مصرف و 20 درصد مصرف غیرمتعارف دارند.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب در روز گذشته در تهران به سه میلیارد و 620 میلیون لیتر رسید گفت:‌ این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. از روز گذشته برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف اخطار ارسال شده است و در صورت تداوم افزایش، محدودیت مصرف را اعمال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از اسفند 98 تاکنون روزانه بیش از سه میلیون متر مکعب مصرف آب در سطح استان مصرف شده است که این رقم بی‌سابقه بوده است، گفت: امسال به لحاظ وضعیت بارندگی بدترین سال در 50 سال اخیر بوده است و شاهد کاهش 35 درصد میزان بارندگی در کشور و 37 درصدی استان تهران هستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران وضعیت ذخایر سدهای 5 گانه سال گذشته بیش از یک میلیارد متر مکعب بوده که امسال به حدود700 میلیون متر مکعب رسیده که حدود 350 میلیون متر مکعب به اندازه حجم 2 سد ماملو و لتیان کاهش منابع آبی داریم (ایسنا).

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد