توافق‌ با 3 بندر روس‌ها برای برقراری خط منظم کشتیرانی‌ ایران-روسیه‌

توافق‌ با 3 بندر روس‌ها برای برقراری خط منظم کشتیرانی‌ ایران-روسیه‌

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به توافق‌ با 3 بندر روس‌ها برای برقراری خط منظم کشتیرانی‌ ایران-روسیه‌، گفت: خطوط حمل و نقل دریایی خزر تجهیز شده و این ناوگان با 26 فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل 3600 تی‌ای‌یو و 104 هزار DWT بار را دارد.

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران،‌ محمدرضا مدرس خیابانی با اشاره به توافق ریلی رشت- آستارا که از سوی روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه به امضا رسیده، اظهار داشت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای همین توافق، اقدام به امضای موافقتنامه خرید و ساخت کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال- جنوب کرده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گروه کشتیرانی با در اختیار داشتن 139 فروند کشتی در انواع مختلف، ظرفیت حمل بار 5 میلیون DWT را دارد، گفت: کشتی‌های این ناوگان، در کنار 294 هزار تی‌ای‌یو کانتینر ملکی و 1394 واگن، در آسیا و اقیانوسیه، کشور‌های CIS و سایر کشور‌های آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه تردد دارد.

وی تصریح کرد: در این راستا خطوط حمل‌و‌نقل دریایی در دریای خزر نیز ظرف ماه‌های گذشته تجهیز شده و هم‌اکنون این ناوگان با 26 فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل بار 3600 تی‌ای‌یو و 104 هزار DWT را دارد.

مدرس خیابانی گفت: همچنین در حوزه حمل سراسری بار در کریدور‌های شمال به جنوب و شرق به غرب نیز برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته تا با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی، کالا از بنادر شمالی ایران به مقصد سایر بنادر حاشیه دریای خزر حمل شود.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان‌تر است، گفت: انتقال حدود یک ماهه کانتینر از بنادر دنیا به مسکو در مقابل ترانزیت 45 روزه از دریای بالتیک، از جمله مزایای حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب است.

مدرس خیابانی با اشاره به قابل رقابت بودن حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب با حمل بار از طریق کانال سويز گفت: حمل بار در مسیر کریدور شمال- جنوب یکی از میان‌بر‌های مهم در صنعت حمل و نقل دریایی جهان به شمار می‌رود.

به گفته مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در سال 1401 بالغ بر 54 هزار تی‌ای یو و 720 هزار تن کالا از کشور‌های مختلف دنیا حمل شده است.

مدرس خیابانی تاسیس شرکت لجستیک و افزایش ظرفیت حمل کشتیرانی در دریای خزر و سرمایه‌گذاری 723 میلیون روبلی در بندر سالیانکا را از جمله اقدامات مهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت کریدور شمال- جنوب دانست و گفت: ظرفیت حمل کشتیرانی در دریای خزر در بخش فله به 130 هزار تن و در بخش کانتینر به 100 هزار تی‌ای یو رسیده است؛ ضمن اینکه توسعه زیرساخت‌های بندر سالیانکا و خرید کشتی نیز در این مسیر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برقراری خط مستقیم و منظم چین- هند، کشور‌های آفریقایی از طریق بندر‌عباس و چابهار به مقاصد کشور‌های حاشیه دریای خزر و روسیه و نیز تدوین سند راهبردی همکاری برای توسعه روابط با روسیه و کشور‌های حوزه دریای خزر از جمله دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های گذشته بوده است.

مدرس خیابانی به توافق با 3 بندر روس برای برقراری خط منظم کشتیرانی از بنادر ایران خبر داد و گفت: همچنین خرید 330 واگن ریلی جهت تقویت ناوگان ریلی در مسیر‌های ترانزیتی در کنار خرید 54 هزار کانتینر جهت ورود به چرخه حمل‌و‌نقل از جمله دیگر اقدامات بوده است؛ ضمن اینکه مذاکره، خرید و سفارش ساخت تعدادی کشتی برای تقویت مسیر‌های کریدوری نیز اقدام دیگری در جهت تقویت حمل بار در دریای خزر به مقصد روسیه به شمار می‌رود.

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر اعضا برای افزایش مراودات فی مابین و حل مشکلات به خصوص بر اساس مشترکات موجود تاکید و بیان کرد: محدودیت‌های تردد، تامین منابع مالی، کمبود آبخور بنادر و افت آب دریای خزر، معطلی کشتی‌ها، خدمات گمرکی و نبود تخفیفات بندری از جمله چالش‌های موجود بر سر توسعه حمل بار به مقصد روسیه است که ضروری است در این مسیر هم گام‌های جدی برداشته شود.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد