خرید مشتریان خرد با راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان تسهیل می شود

خرید مشتریان خرد با راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان تسهیل می شود

مدیر نظارت بر عملیات و بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه با راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان، بخشی از نیاز مشتریان خرد از این بستر تامین می شود، گفت: در...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، سید جواد جهرمی مدیر نظارت بر عملیات و بازار بورس کالای ایران در رابطه با مشکلات موجود برای خرید عمده سیمان از بورس کالا نظیر زمان تحویل و حمل و نقل بیان کرد: اگر در تحویل سیمان و زمان آن مشکل و تاخیری باشد طبق قوانین بورس کالا، خریداران می‌توانند شکایت کنند و اگر حقی تضییع شده باشد نسبت به احقاق حق شان اقدام می‌شود. 

او ادامه داد: اما در رابطه با سایر موارد باید گفت که حداقل مقدار سیمان معامله شده 10 تن است و شرکت‌ها در حال حاضر کمتر از 10 تن نمی‌توانند بارگیری و تحویل داشته باشند. هر چند با توجه به پیشنهاداتی که شده است ممکن است بخشی از معاملات خرد سیمان به بستر گواهی سپرده کالایی منتقل شود. در این خصوص بحث پذیرش انبارها در برنامه قرار گرفته شده است و در صورتی که انبارها پذیرش شوند و معاملات به آن بستر منتقل شود بخشی از نیازهای خرد سیمان از این بخش تامین خواهد شد.

مدیر نظارت بر عملیات و بازار بورس کالای ایران افزود: هم چنان مصالح فروش‌هایی که به صورت خرد سیمان می‌فروختند به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند یعنی از بورس کالا خریداری و به مصرف کننده نهایی می‌فروشند و این بستر وجود خواهد داشت.

جهرمی اظهار کرد: امید است در بستر گواهی سپرده کالایی بخشی از مشکلات خریداران خرد سیمان در قالب قبض انبار و گواهی سپرده مرتفع شود، به طوری که شرایط مجزایی برای خریداران خرد در نظر گرفته خواهد شد. در همین راستا نیز وزارت صمت اقدام به دسته بندی مشتریان کرده و قرار شده است که پروژه‌ها، خریداران عمده و خرد از یک دیگر جدا شوند تا بتوانند بر اساس برنامه‌ها سیمان خود را تهیه کنند.

او در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن این برنامه‌ها چه زمانی خواهد بود؟ بیان کرد: در رابطه با زمان باید گفت، بورس کالا از نظر زمان و دادن کد منعی ندارد، ولی پیش بینی که از سوی وزارت صمت شده است این است که تا ظرف مدت کوتاهی خریداران را به تفکیک موارد مد نظر مانند پروژه‌ها، مصالح فروشان و موارد دیگر دسته بندی کند و آن را در اختیار بورس کالا قرار دهد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد