الاکلنگ برجامی بورس / شاخص کل بلاتکلیف است

الاکلنگ برجامی بورس / شاخص کل بلاتکلیف است

بورس امروز برخلاف انتظارها ظاهر شد؛ معاملات در حالی آغاز شد که تا شب گذشته به نظر می رسید با توجه به اخبار منتشر شده...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در پایان معاملات امروز با افزایش بیش از3 هزار واحدی همراه شد و تا ارتفاع حدود یک میلیون و 452 هزار واحدی بالا آمد. به طور کلی امروز روز پرنوسانی بود و طی روز شاهد تغییر جهت روند شاخص کل بودیم؛ موضوعی که نشان از بلاتکلیفی بازار دارد و روند کلی بازار نامشخص است.

معاملات امروز در حالی آغاز شد که تا شب گذشته به نظر می رسید با توجه به اخبار منتشر شده برجامی، همانند روز شنبه شاهد معاملات پر قدرت در گروه خودرویی و بانکی باشیم و روند کلی بازار مثبت باشد؛ با این وجود از دیشب تحلیل های متناقضی از آینده برجام مطرح شده است. برخی بر این باورند که متن نهایی ارايه شده از سوی اروپا مورد توافق ایران و آمریکا نیز هست و باید منتظر عکس یادگاری وزرای خارجه در وین باشیم. در نقطه مقابل گروهی معتقدند که متن ارايه شده همچنان انتظارات ایران را برآورده نمی کند و از سوی دیگر، مسايل پادمانی همچنان باقی مانده است.

همین موضوع منجر شد که بازار معاملات خود را با تردید آغاز کند. در ابتدای بازار شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم و شاخص کل کاهش بیش از 500 واحدی را ثبت کرد. گروه بانکی و خودرویی هم معاملات خود را در رنج منفی دنبال کردند. اما در ادامه بازار با افزایش تقاضا به ویژه در نمادهای خودرویی و بانکی، شاخص کل توانست افزایش بیش از 1٬700 واحدی را ثبت کند. اما از میانه معاملات باز هم فشار عرضه افزایش یافت. در نهایت بازگشایی فولاد و تاثیر حدود 3هزار واحدی آن توانست شاخص کل را سبز رنگ نگه دارد.

پس از فولاد، خساپا با 293 و وبملت با 260 واحد بیش‌ترین تاثیر را در افزایش امروز شاخص کل داشتند. در نقطه مقابل تاپیکو با 560، شبندر با 478 و کگل با 458 واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

شاخص هم وزن هم هرچند با افزایش بیش از 800 واحدی به کار خود پایان داد اما از میانه بازار روند کاهشی به خود گرفته بود.

شاخص فرابورس هم افزایش بیش از 100 واحدی را ثبت کرد؛ بپاس با تاثیرگذاری 120 واحدی بیش‌ترین نقش را در صعود شاخص فرابورس داشت. در نقطه مقابل زاگرس تاثیر منفی بیش از 22 واحدی را از خود به جا گذاشت.

افت ارزش معاملات خرد؛ دوباره تردید، دوباره رکود

ارزش معاملات در بازار امروز حدود دو هزار و 420 میلیارد تومان بود. این در حالی است که در بازار روز شنبه شاهد بهبود نسبی ارزش معاملات خرد بودیم و این رقم به بیش از دو هزار و 600 میلیارد تومان رسیده بود. موضوعی که نشان می دهد با تشدید دوباره نااطمینانی ها و ریسک برجام، دوباره تقاضا در بازار به ویژه در قیمت های مثبت کاهش یافته است.

خروج دوباره حقیقی ها از بازار

پس از آنکه روز شنبه و پس از مدت‌ها شاهد ورود پول حقیقی بودیم، امروز خروج حدود 245 میلیارد تومانی پول حقیقی ثبت شد.

خساپا با بیش از 35 میلیارد تومان، بیش‌ترین خروج پول حقیقی در بازار امروز را ثبت کرد؛ شپنا با 26 و وساپا با 15 میلیارد تومان در رتبه های بعدی خروج پول حقیقی بازار امروز بودند. در نقطه مقابل، فولاد با بیش از 12 میلیارد تومان،‌ رکورددار ورود پول حقیقی در بازار امروز بود؛ حق تقدم خاور با 10 و سهرمز با 5 میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی قرار گرفتند.

پیش بینی بازار

همانگونه که در گزارش های پیشین بارها اشاره شد؛ در حال حاضر ریسک های سیستماتیک نقش اصلی را در تعیین روند بازار ایفا می کند و برجام و رکود اقتصاد جهانی را می توان دو ریسک عمده بورس دانست. البته با توجه به اتفاقات اخیر،‌وزن بیش تر به تحولات برجامی باز می گردد. فعلا اظهارنظر رسمی از سوی ایران در خصوص متن توافق نامه نشده و همین موضوع آینده برجام را با ابهام روبرو کرده است. تا زمان مشخص شدن موضع ایران،‌ به نظر می رسد که دوباره شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار و کاهش ارزش معاملات باشیم؛‌بنابراین در صورتی که تا فردا شرایط تغییر خاصی نداشته باشد و با توجه به روند معاملات امروز، به نظر می رسد فردا شاهد افزایش عرضه ها در بازار باشیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد