شرکت گازپروم روسیه: ‌سندی دال بر تحویل توربین‌های نورد استریم وجود ندارد

شرکت گازپروم روسیه: ‌سندی دال بر تحویل توربین‌های نورد استریم وجود ندارد

شرکت دولتی گازپروم روسیه در واکنش به انتشار اخبار حاکی از تصمیم کانادا برای تحویل توربین‌های نورد استریم، اعلام کرد که هیچ سند و تضمینی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از المیادین، شرکت گازپروم روسیه می‌گوید حتی یک سند واحدی هم وجود ندارد که نشان دهد زیمنس اجازه تحویل توربین مورد نیاز برای تعمیر خط لوله نورد استریم از کانادا و ارسال آن به ایستگاه پورتووایا در دریای بالتیک را دارد.

کانادا تایید کرد که قصد دارد به آلمان اجازه تحویل توربین‌های تعمیر خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا را بدهد.

گازپروم، به دلیل تاخیر بازگشت تجهیزات تعمیر شده توسط شرکت زیمنس انرژی آلمان در کانادا، ماه گذشته ظرفیت ارسال از طریق این خط لوله را 40 درصد کاهش داد.

غول گازی روسیه (گازپروم) امروز چهارشنبه اعلام کرد که نمی‌توان پیش بینی کرد که اوضاع رو به بهبود می‌رود و عملکرد ایمن توربین‌های نورد استریم در ایستگاه کمپرسور گاز پورتووایا که پمپاژ گاز در طول مسیر دریایی را تامین می‌کند، تضمین شده است.

گازپروم این بیانیه را به دنبال انتشار گزارش‌ها از تصمیم مقامات کانادا برای بازگرداندن توربین‌های ارسال شده برای تعمیر به این کشور صادر کرد؛ علاوه بر اینکه در این گزارش‌ها آمده تعمیر توربین‌های مورد استفاده در ایستگاه کمپرسور گاز پورتووایا در آینده هم در کارخانه کانادا انجام خواهد شد.

گازپروم گفت: همچنین در این شرایط، نمی توان به نتیجه‌ای عینی در مورد بهبود وضعیت و اطمینان خاطر نسبت به عملکرد ایمن ایستگاه پورتووایا دست یافت؛ بخصوص که این ایستگاه تاسیسات بسیار مهم برای خط لوله گاز نورد استریم است.

در 14 ژوين، گازپروم روسی اعلام کرد که به دلیل عدم بازگشت واحدهای پمپاژ گاز (توربین) توسط زیمنس کانادا، پس از تعمیرات و شناسایی ایرادات فنی موتورها، باید عرضه گاز از طریق «نورد استریم 1» را کاهش دهد. زیمنس کانادا ادعا می‌کند که توربین‌های گاز نورد استریم که تعمیر شده‌اند، به دلیل تحریم‌های کانادا علیه روسیه، نمی توانند از مونترال به آلمان بازگردانده شوند.

گازپروم روسیه هفته آخر خردادماه، جریان گاز به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم را 60 درصد کاهش داد و دلیل آن را عدم بازگشت توربین‌های این شرکت توسط شرکت زیمنس اعلام کرد. بنا بر اعلام گازپروم، این توربین‌ها به علت تحریم‌ها علیه روسیه در مونترال کانادا مانده است.

کاهش ارسال گاز به آلمان سبب توقف جریان گاز به فرانسه، اتریش و جمهوری چک نیز شد.

این وضعیت سبب شد تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی، اقدامات اضطراری اعلام کنند.

برخی از کشورها، کاهش ارسال گاز را اقدامی با مقاصد سیاسی خواندند، اما گازپروم دلیل آن را فنی اعلام کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد