آخرین وضعیت پروژه پتروپالایشگاه‌ لاوان/ هشدار لغو امتیاز تنفس خوراک‌

آخرین وضعیت پروژه پتروپالایشگاه‌ لاوان/ هشدار لغو امتیاز تنفس خوراک‌

پتروپالایشگاه لاوان یک طرح 150 هزار بشکه‌ای نفت خام است که پس از تغییر طرح اولیه هنوز هیچ جزيیاتی درباره مشخصات این طرح ارايه نشده و در آخرین گزارش مدیر طرح در اسفند سال 1400 هیچ پیشرفت فیزیکی برای طرح ذکر نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی یا همان قانون پتروپالایشگاه در سال 98 توسط نمایندگان مجلس تصویب شد تا بدین صورت گام مهمی برای گذر از خام‌فروشی نفت و احداث پتروپالایشگاه‌ها برداشته شود.

پس از تصویب آیین‌نامه این قانون در هیيت وزیران و فراخوان عمومی وزارت نفت و بررسی طرح‌های پیشنهادی برای احداث واحدهای پالایشی و پتروپالایشی، در نهایت 8 طرح پتروپالایشگاهی شامل 5 طرح احداث پتروپالایشگاه نفت خام و 3 طرح پتروپالایشگاه میعانات گازی موردتایید وزارت نفت قرار گرفتند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اجرای این قانون که تاکنون سه بار مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفت تا وضعیت طرح‌ها موردبررسی قرار گرفته و موانع پیش‌روی آنها برداشته شود.

8 طرح برگزیده ذیل قانون پتروپالایشگاه‌ها در جدول 1 آورده شده است:

جدول 1

در شش گزارش قبلی به جزيیات طرح پتروپالایشگاه‌های سبز کم‌رنگ ( شماره 2 تا 7) پرداخته شد که در لینک زیر منتشر شده است:

  • پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی برای کمک به تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها
  • جزيیات ساخت پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نگین مکران
  • طرح مروارید مکران، پیشتاز پروژه‌های برگزیده پتروپالایشگاهی
  • جزيیات‌ احداث‌ پتروپالایشگاه انتخاب و تکمیل پروژه تا 6 سال آینده‌
  • چالش‌های پیش‌ روی ‌پتروپالایشگاه «پیشگامان سیراف»‌‌/ برنامه تکمیل طرح در‌ 1403
  • پیشرفت 26 درصدی پتروپالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای جاوید قشم

با توجه به اهمیت این طرح‌ها، در هفتمین گزارش از پرونده ویژه خبرگزاری فارس با عنوان «8 طرح برگزیده پتروپالایشگاهی» به بررسی «طرح پتروپالایشگاه نفت لاوان» پرداخته می‌شود.

*پتروپالایشگاه لاوان، طرحی بدون پیشرفت فیزیکی

پتروپالایشگاه لاوان یک طرح 150 هزار بشکه‌ای نفت خام است که توسط شرکت پالایش نفت لاوان تدوین شده و جزء 8 طرح برگزیده برای دریافت تنفس خوراک قرار گرفته است. سرمایه‌گذار این پتروپالایشگاه سازمان تامین اجتماعی است. محل احداث این طرح در جوار پالایشگاه لاوان عنوان شده است.

پالایشگاه لاوان یکی از 9 پالایشگاه نفت کشور است که البته ظرفیت آن به نسبت سایر پالایشگاه‌های کشور بااختلاف کمتر است (تصویر 1). اما شرکت پالایش نفت لاوان قصد دارد برای احداث یک پتروپالایشگاه با ظرفیت 3 برابر ظرفیت پالایشگاه فعلی خود اقدام کند.

تصویر 1

هر چند ابهامات زیادی درباره جزيیات این طرح پتروپالایشی وجود دارد، اما محمدعلی اخباری مدیرعامل پالایشگاه لاوان معتقد است که این پروژه پتروپالایشی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اخباری درباره اقدامات این شرکت برای احداث پتروپالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای لاوان می‌گوید: کارهای مربوط به این طرح و اخذ مجوزهای لازم برای اجرا انجام شده است، در حال رایزنی با منطقه ویژه اقتصادی لاوان به منظور کسب موافقت تخصیص زمین هستیم.

وی افزود: سهامداران عمده ما برای سرمایه‌گذاری در طرح پتروپالایشی جدید استقبال کرده‌اند، با بخش خصوصی نیز مذاکراتی انجام شده است، درخصوص تسریع و تسهیل اجرای این طرح یک کارگروهی ایجاد شده تا با پیگیری مستمر طرح به سرانجام برسد.

نکته جالب توجه اینکه در طرح اولیه پتروپالایشگاه لاوان، میزان خوراک 120 هزار بشکه در روز تعیین شده بود که قرار بود با سرمایه‌گذاری 2.1 میلیارد دلاری احداث شود و در سال 1407 به بهره‌برداری برسد.

اما بعد از گذشت 2 سال از انتخاب این طرح، تنها تحرک سرمایه‌گذار تغییر در میزان خوراک این پتروپالایشگاه از 120 هزار بشکه به 150 هزار بشکه بوده است که سال گذشته در یکی از جلسات پایش طرح‌های قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت مورد موافقت قرار گرفت.

اطلاعاتی درباره جزيیات مشخصات طرح جدید 150 هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاه لاوان در دست نیست و بنابر کسب اطلاع خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در آخرین گزارش دریافتی از مجری طرح در اسفند ماه سال 1400 پیشرفت فیزیکی برای طرح ذکر نشده است.

طبق اطلاعات واصله، بعد از موافقت با تغییر میزان خوراک طرح لاوان قرار شد که گزارش مربوط به پتروپالایشگاه لاوان اصلاح شده و سایر موارد برای تغییر مجوز به شرکت ملی پالایش و پخش ارايه شود که تاکنون گزارشی از شرکت پالایش نفت لاوان ارايه نشده است.

*اخطار وزیر نفت به لغو امتیاز تنفس خوراک طرح‌ها در صورت کندی پیشرفت

کندی در پیشرفت برخی از طرح‌های صاحب امتیاز تنفس خوراک موجب شد که جواد اوجی وزیر نفت نیز به این موضوع واکنش نشان دهد.

وزیر نفت در این باره می‌گوید: بعد از برگزاری چند جلسه و رفع مشکلات آنها، بنده در جلسه قبلی به مدیران عامل 8 طرح برگزیده گفتم که در جلسه آینده که 3 ماه دیگر برگزار می‌شود، نباید این پیشرفت‌های اندک را ببینم و باید کار را با سرعت جلو ببرید. آن موقع اگر واکنش‌هایی از طرف وزارت نفت شروع شد، دیگر از ما گلایه نداشته باشید. ان‌شاالله امیدواریم که کار به لغو امتیاز تنفس خوراک این طرح‌ها کشیده نشود.

در مجموع بررسی وضعیت طرح‌ها نشان می‌دهد که طرح پتروپالایشگاه لاوان نسبت به مابقی طرح‌ها عقب‌ماندگی بیشتری دارد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح نخستین پروژه‌ای است که مجوز تنفس خوراک آن باطل می‌شود یا خیر؟

جزيیات طرح پتروپالایشگاه لاوان در جدول 2 آورده شده است. البته مشخصات این پتروپالایشگاه متناسب با طرح اولیه آورده شده است و هنوز گزارشی از مشخصات پتروپالایشگاه بعد از تغییر ظرفیت توسط شرکت پالایش نفت لاوان ارايه نشده است.

جدول 2

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد