پیش‌بینی قیمت لیر 25 دی 1400/ روند لیر کاهشی می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت لیر 25 دی 1400/ روند لیر کاهشی می‌شود؟

قیمت لیر ترکیه امروز شنبه در ساعات پایانی معاملات با افت حدودا دو درصدی مواجه شد. به قیمت دو هزار و 30 تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز شنبه در ساعات پایانی معاملات قیمت لیر ترکیه با کاهش 1٫48 درصدی به دو هزار و 30 تومان رسید. قیمت لیر ترکیه نسبت به دیروز 30 تومان کاهش داشته است.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سال گذشته، یعنی 27 دی ماه سال 1399 با رقم سه هزار 60 تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت 33٫66 درصدی معادل هزار و 30 تومانی را تجربه کرده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت لیر در برابر ریال همچنان با روند نوسانی و کاهشی باقی بماند.

جلوگیری از سقوط لیر

مقام‌های بانک مرکزی ترکیه معتقدند که مردم حدود 142 میلیارد دلار سپرده ارزی دارند که آزاد شدن بخشی از آن موجب تقویت لیر شده است.

اما منتقدان دولت تاکید دارند که جلوگیری از سقوط بیشتر لیر با تزریق نزدیک به 10 میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور حاصل شده است.

زیرا همزمان با ثبت نرخ تورم 21 درصدی در ماه نوامبر، نرخ بهره در این کشور در مقایسه با سپتامبر گذشته 500 واحد درصد کاهش یافته و به 14 درصد رسیده است.

به عقیده بسیاری از اقتصاددانان با افزایش حداقل دستمزدهاممکن است، تورم این کشور به محدوده 30 درصد برسد.

اردوغان در تازه‌ترین اظهارنظر ابراز اطمینان کرد که کشورش در مسیر ثبات اقتصادی قرار دارد و «حباب» نرخ ارزهای خارجی در حال تخلیه است.

او اضافه می‌کند: «ما رویکرد اقتصادی سنتی برای کنترل تورم از طریق نرخ‌های بهره بالا را کنار گذاشته‌ایم. در عوض، سیاستی مبتنی بر افزایش سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید، صادرات و رشد از طریق مازاد حساب جاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

وی خاطرنشان کرد که ترکیه مهمترین مرکز تولید، تدارکات و منابع انسانی بین خاور دور و اروپاست و فرصت‌های پیش روی آن آنقدر بزرگ و تاریخی است که ارزش تحمل همه ریسک‌های موجود را دارد.

آخرین اخبار لیر را در صفحه طلا و ازر تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد