قراردادهای اجاره تمدید می‌شوند؟

قراردادهای اجاره تمدید می‌شوند؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از موافقت ستاد ملی کرونا با پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط خبر داد و گفت: همه قراردادهای اجاره، در سال 1400 نیز تمدید می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بسته سیاسی دولت با هدف تنظیم‌گری بازار اجاره و جلوگیری از جابه‌جایی مستاجران تابستان سال گذشته به ستاد مبارز با کرونا تقدیم شد.

تابستان سال 1399 برای «موجران» و «مستاجران» با سال‌های قبل تفاوت چشمگیری داشت. بهانه این تغییر بزرگ و کارساز هم انتشار ویروس کرونا بود.

بر اساس مصوبه دولت که با هدف تنظیم‌گری بازار اجاره در ستاد مقابله با کرونا تصویب و در سراسر کشور لازم‌الاجرا شد، سال گذشته (99) موجران نمی‌توانستند مستاجران خود را «جواب» کنند و به جای آن باید قرارداد اجاره با نرخ‌های مصوب را تمدید می کردند. وام ودیعه مسکن نیز به ارزش 50 میلیون تومان برای تهرانی‌ها تصویب شد تا قدرت موجران را برای پرداخت سقف تعیین شده اجاره افزایش دهد.

مطالعه بیشتر: در چه صورت قرارداد اجاره تمدید نمی‌شود؟ / قانون در مقابل مستاجران

امسال نیز بسته حمایتی مستاجران با افزایش ارزش وام ودیعه مسکن در ستاد مبارزه با کرونا تصویب شد و سقف تعیین اجاره بها نیز به همان میزان سال گذشته تعیین شده است.

محمود محمودزاده، امروز در خصوص مصوبات روز گذشته ستاد ملی کرونا در خصوص بسته حمایتی از مستاجران گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا برای امسال با پرداخت وام ودیعه مسکن موافقت کرده است. بر همین اساس برای مستاجران واجد شرایط در تهران 70 میلیون تومان، برای کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت 40 میلیون تومان و برای سایر شهرها 25 میلیون تومان وام ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

مطالعه بیشتر: بلاتکلیفی متقاضیان وام ودیعه مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مستاجران واجد شرایط تا پایان شهریور امسال فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و نظام بانکی نیز تا پایان آذر مکلف شده است تا تسهیلات ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: مالکان امسال نیز نمی‌توانند موجران خود را جواب کنند و بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، قراردادهای اجاره به مدت یکسال دیگر تمدید خواهد شد.

سال گذشته ستاد ملی کرونا با توجه به اپیدمی ویروس کووید 19 در مصوبه‌ای سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران را 25 درصد، سایر کلانشهرها 20 درصد و دیگر شهرها 15 درصد اعلام کرد.

مطالعه بیشتر: صاحبخانه‌ها سقف اجاره‌بها را شکستند

روز گذشته 23 خرداد 1400 نیز در هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی کرونا حداکثر سقف افزایش نرخ اجاره که صاحبخانه باید افزایش دهند دقیقا به همین میزان تعیین شد.

مرداد ماه سال گذشته آغاز اعطای وام اجاره به مستاجرانی بود که واجد شرایط بودند و تا دی سال گذشته نظام بانکی وام اجاره را پرداخت کرد.

مطالعه بیشتر: وام 70 میلیون تومانی اجاره مسکن

منبع: ایرنا

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد