از پیش‌بینی پذیری اقتصادی تا موفقیت در سرمایه‌گذاری

از پیش‌بینی پذیری اقتصادی تا موفقیت در سرمایه‌گذاری

آینده روشن و قابل پیش‌بینی عامل اصلی سرمایه‌­گذاری کلان و بلندمدت در اقتصاد است. رونق اشتغال و فعالیت­‌های اقتصادی نه تنها در گروی پیش­‌بینی‌پذیری اقتصاد است، بلکه رمز سرمایه‌گذاری موفق داخلی و خارجی پایبندی به این مولفه مهم است.

بابک ابراهیمی، مدرس دانشگاه خواجه نصیر طوسی با بیان این مطلب در رابطه با  ضرورت «پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد» به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: قابل پیش‌­بینی بودن قوانین حاکم بر مبادلات تجاری و بازرگانی، تعرفه­‌های گمرکی، نرخ ارز و قوانین مالیاتی نمونه‌هایی از مولفه‌های مهم پیش­‌بینی پذیری اقتصاد هستند که تمامی این عوامل بر رفتار سرمایه­‌گذاران و بنگاه­‌ها تاثیر می­‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه بورس به عنوان شاخص و سنجه میزان تولیدات کشور، تاثیرپذیری چشمگیری از میزان پیش‌­بینی پذیری اقتصاد کشور دارد، افزود: از اواخر سال 1398، پیش­‌بینی فعالان اقتصادی از تورم و نرخ ارز با ابهامات بسیاری روبه‌رو شد. بروز کرونا و در پی آن کاهش تقاضا برای نفت، کاهش حمل‌ونقل و درنتیجه کاهش ورود ارز به کشور، باعث شد تا قیمت دلار در بازار با افزایش قابل‌توجه مواجه شود که این روند افزایشی تا پاییز 1399، با شدت بیشتر ادامه یافت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش کرونا و تعطیلی‌های گسترده در افزایش نرخ ارز گفت: در آبان 1399، تغییر دولت در آمریکا، باعث زدودن بخشی از ابهامات فعالان اقتصادی در بازار شد اما پس‌ازآن، دوباره دور تازه‌ای از بیم و امید مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام آغاز شد. طوری‌که در زمان بررسی لایحه بودجه 1400 دعوای مجلس و دولت بر سر این بود که در بودجه سال 1400، نرخ ارز 110 هزار ریال یا 175 هزار ریال تعیین شود.

ابراهیمی اذعان کرد: این وضعیت، موجب تشدید نااطمینانی و توقف بسیاری از تصمیمات مهم اقتصادی شد و در ادامه با داغ شدن انتخابات 1400 نا اطمینانی‌ها افزایش پیدا کرد. بنابراین، نوسانات چشمگیر شاخص کل بورس تهران در این دوره رقم خورد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بخش بزرگ و بااهمیتی از بازار سرمایه کشور شرکت‌ها کامودیتی محور هستند. بنابراین، پارامترهای ازجمله فرمول محاسبه نرخ خوراک، نحوه قیمت‌گذاری محصولات و فرآورده‌ها و نرخ ارز نقش تعیین‌کننده‌ای در سودآوری شرکت‌ها و به‌تبع آن ارزندگی بازار سرمایه دارند که در 3 ماه اخیر در بازار سرمایه اتفاقات و شایعاتی رخ داد که سبب شد وضعیت سودآوری فعلی و آتی شرکت‌های بازار سرمایه در شرایطی مبهم قرار گیرد.

وی ادامه داد: عواملی از جمله عملکرد کمتر از انتظار بعضی از شرکت‌های پالایشگاهی بعد از دستورالعمل جدید نرخ‌گذاری خوراک دریافتی پالایشگاه‌ها و فرآورده آن‌ها، پخش اخبار و شایعات مربوط به نرخ‌گذاری دستوری برخی از محصولات (نظیر فولاد، سیمان و پتروشیمی) و گمانه‌زنی در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سبب کاهش شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه و به‌تبع آن نگرانی فعالین بازار از آینده سودآوری شرکت‌ها  بورسی شده است.

ابراهیمی تاکید کرد: از لازمه‌های یک سرمایه‌گذاری با سطح اطمینان مناسب در بازار سرمایه، بحث شفافیت اطلاعاتی و ثبات در سیاست‌گذاری مربوط به پارامترهای اثرگذار بر سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه است به‌نحوی‌که تحلیلگران و فعالین بازار سرمایه بتوانند با دسترسی سریع، کامل و به‌موقع به اطلاعات مربوط به هر شرکت، به‌پیش بینی سود و ارزش‌گذاری آن شرکت بپردازند.

وی افزود: در شرایط فعلی بازار سرمایه، تلاش دولت در جهت شفافیت هر چه بیشتر پارامترهای اثرگذار بر وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و همچنین تلاش به‌منظور ثبات در تصمیمات می‌تواند ابهامات موجود در بازار سرمایه را کمتر کند و اثر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است؛ اما دیدگاه‌های ارايه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد