کسری 10 هزار مگاواتی برق/ واردات برق به مشکل برخورد؟

کسری 10 هزار مگاواتی برق/ واردات برق به مشکل برخورد؟

با وجود این که مشکل قطع برق مشترکان خانگی تهران حل شده اما خاموشی در برخی شهرستان‌ها همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه حالا گزارش‌هایی از تاثیر قطع برق صنایع بر بازار انواع کالا از جمله سرم‌های تزریقی شنیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته، هفته پر حاشیه‌ای در صنعت برق کشور بود با افزایش تعداد بیمارهای کرونایی و بستری شدن آن‌‌ها در خانه به دلیل کمبود جا در بیمارستان‌ها، نگرانی‌ها بابت قطع برق شهری هم افزایش پیدا کرد با این حال شرکت توزیع برق مانند هفته‌های گذشته، جدول احتمالی قطع برق مشترکان خانگی را منتشر کرد.

حالا اما با رفع نسبی مشکل قطع برق در تهران، بسیاری از شهرستان‌ها هنوز هم خاموشی‌های طولانی را گزارش می‌دهند؛ مثلا برق استان خوزستان هنوز هم به دفعات در شبانه روز قطع می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از این است که اهواز در هفته گذشته چندین روز را با ناپایداری برق خانگی گذرانده است و شرکت توزیع نیروی برق اهواز در اطلاعیه‌ای‌ قطعی برق در اهواز را ناشی از توفان گرد و غبار اعلام کرد.

به جز خاموشی‌های برق مشترکان خانگی، صاحبان صنایع هم در این هفته از قطعی مکرر برق گله کردند و خاموشی‌های گسترده را عامل کاهش تولیدشان دانستند. مثلا ريیس انجمن‌ صنفی کارکنان داروخانه‌های سراسر کشور قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود: قطع برق در سراسر کشور در نحوه تولید تمام کالاها اثر گذاشته است و کمبود سرم هم به همین دلیل است.

البته، به نظر می‌رسد افزایش میزان تقاضای برق نسبت به عرضه آن، همچنان دلیل اختلال در توزیع برق باشد.

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در همین زمینه گزارش داده است: در پی افزایش دما، نیاز مصرف تا 64 هزار و 500 مگاوات رشد خواهد داشت که از این مقدار فقط 54 هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های کشور قابل تامین است و برای جبران کمبود 10 هزار مگاواتی برق، همچنان نیازمند همکاری مشترکان عمده، صنعتی و خانگی هستیم.

رجبی مشهدی قبلا گفته بود که برای جبران کمبود برق از سه کشور همسایه یعنی ترکمنستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان واردات برق انجام می‌شود اما برخی کارشناسان صنعت برق معتقد هستند که نمی‌توان مشکلات کمبود برق را به وسیله واردات کم کرد. زیرا کل ظرفیت انتقال بین کشوری ما یک درصد است و به جز آن، مناسبات سیاسی‌ ایران با جهان یکی از بزرگ‌ترین موانع تبادل انرژی است.

برای مطالعه بیشتر درباره مشکلاتی که خاموشی‌های مکرر برق برای کشور به وجود آورده است، گزارش «قطع برق عامل کاهش تولید سرم» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد