«داکت اسپیلیت» چه بلایی بر سر قبض برق مشترکان خانگی می‌آورد

«داکت اسپیلیت» چه بلایی بر سر قبض برق مشترکان خانگی می‌آورد

هزینه برق یک مشترک خانگی که از داکت اسپیلیت برای سرمایش در فصل تابستان استفاده می‌کند به نزدیک 600 هزار تومان در ماه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، میزان مصرف برق داکت اسپیلیت‌های معروف به 3 تن، برای تولید سرما معادل 3.79 کیلووات ساعت بوده و در فصل سرد برای تولید گرما نیز 3.74 کیلووات ساعت عنوان می‌شود.

از سوی دیگر داکت اسپیلیت 5 تن نیز برق مصرفی 5.67 کیلووات را برای تولید سرما و میزان 5.39 کیلووات ساعت را برای تولید گرمایش نیاز دارد.

*قبض برق نجومی برای مشترکان خانگی که از داکت اسپیلیت استفاده می‌کنند

با توجه به این اطلاعات اگر فرض کنیم، این وسایل سرمایشی و گرمایشی در هر ماه به طور برآورد حداقلی 25 روز و هر روز به مدت 6 ساعت مورد استفاده قرار گیرد، متوجه می‌شویم. که یک داکت اسپیلیت 3 تن در هر ماه از فصل گرم سال به 568.5 کیلووات ساعت برق نیاز دارد که این میزان در ماه‌های سرد سال برای تولید گرمایش به 561 کیلووات ساعت می‌رسد.

از سوی دیگر یک داکت اسپیلیت 5 تن برای تولید سرمایش هر ماه 850.5 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و در فصل سرد برای تولید گرما نیز ماهانه به 808.5 کیلووات ساعت انرژی نیاز دارد.

با توجه به محاسبات انجام شده با توجه به نظام تعرفه‌گذاری جدید برق، مشترکان خانگی که برای مصارف سایر بخش‌های خود در فصل تابستان میزان 200 کیلووات ساعت برق استفاده می‌کنند، هزینه تامین برق یک داکت اپسیلیت 3 تن در فصل گرم برای تولید سرمایش ماهانه 340 هزار تومان برآورد شده و یک مشترک دارای داکت اسپیلیت 5 تن باید هزینه 586.7 هزار تومانی را تنها برای تامین سرمایش پرداخت کند.

بر همین اساس استفاده از داکت اسپیلیت می‌تواند زمینه نجومی شدن قبض برق در فصل تابستان را به وجود بیاورد و مشترکانی که از این وسیله غیر متناسب استفاده می‌کنند؛ برای جلوگیری از پرداخت قبض برق نامتعارف تا تابستان می‌بایست نسبت به تعویض وسیله سرمایشی اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد