سیگنال جدید برای بازار ارز / جدیدترین موضع ایران در مورد مذاکره

سیگنال جدید برای بازار ارز / جدیدترین موضع ایران در مورد مذاکره

وزیر خارجه کشورمان در سخنانی که می‌توان سیگنالی برای بازار ارز باشد، موضع ایران در مورد مذاکره را تشریح کرد و گفت: ما دراینکه مذاکره را ابزار مهم دیپلماسی می‌دانیم تردیدی نداریم و فکر می‌کنم به زودی به مذاکره برگردیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین امیرعبداللهیان در سفر به نیویورک در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی به سوالات آندرا میچل خبرنگار این شبکه آمریکایی پاسخ داد.

متن مصاحبه وزیر خارجه به شبکه سی ان بی سی به شرح زیر است:

مجری: بسیار متشکرم که با ما مصاحبه می‌کنید. در مورد گفتگوهای شما با مقامات اروپایی که در نیویورک داشتید می‌خواستم بپرسم. مقامات اروپایی از شما خواستند به مذاکرات هسته‌ای در وین برگردید و ريیس‌جمهور شما نیز این هفته گفت ایران طی هفته‌های آینده به مذاکرات بازخواهد گشت. آیا این تعهد قطعی است؟

وزیر امور خارجه: بسم الله الرحمن الرحیم. ما گفتگوهایی با برخی ازکشورهای اروپایی شامل آلمان و انگلیس داشتیم آنها پرسیدند چه زمانی به مذاکره برمی‌گردید و اینکه آیا واقعا ایران قصد دارد به مذاکره برگردد؟ من توضیح دادم که ما در حال مروری بر پرونده مذاکرات گذشته و به ویژه مذاکرات اخیر وین هستیم. ما دراینکه مذاکره را ابزار مهم دیپلماسی می‌دانیم تردیدی نداریم. تصمیم ما این است که به مذاکرات برگردیم و به طور فشرده درحال بررسی نتایج مذاکرات وین هستیم. فکر می‌کنم به زودی به مذاکره برگردیم. یکی از ویژگی‌های دولت جدید ایران این است که ما عمل‌گرا هستیم. ما درچارچوب رفتار عمل‌گرایانه پای میز مذاکره خواهیم رفت. هدف قهوه نوشیدن را در میز مذاکره نداریم. نتیجه ملموس برای ما مهم است. نتیجه‌ای که حقوق و منافع ملت ایران را تامین کند و این بستگی به نیت، اراده و رفتار طرف‌های مقابل دارد.

مجری: بلینکن امروز گفت که زمان برای اینکه دو طرف به توافق برگردند نامحدود نخواهد بود. و ممکن است زمانی برسد که به واسطه پیشرفت‌های زیاد ایران، اوضاع غیرقابل بازگشت شود. فکر می کنید که این بررسی شما چه زمانی تکمیل شود و مذاکرات از سر گرفته خواهد شد؟ می‌توانید بفرمایید این بازگشت چقدر سریع صورت می‌گیرد؟‌ و آیا این مذاکرات را از آنجا که قطع شد از سر می‌گیرید؟‌

وزیر امور خارجه: فکر می‌کنم دولت ريیس‌جمهور بایدن تقریبا سه ماه اول شروع کار دولت خود توجهی به برجام نکرد. من به همکاران اروپایی‌ام گفتم که حالا آن زمان از آقای بایدن پرسیدید که چرا سه ماه است به مذاکره و برجام فکر نمی‌کنید؟ ما سال‌ها است که از منافع اقتصادی برجام هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم. اما با جدیت در حال بررسی و جمع‌بندی سیاست‌های خود در قبال مذاکرات وین هستیم. می‌توانم بگویم که جلسات فشرده‌ای داریم. پنجره دیپلماسی و مذاکره را باز نگه می‌داریم و به زودی به مذاکره باز می‌گردیم.

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.

این خبر امروز دلار را ارزان کرد

در همین زمینه روز گذشته، خبرگزاری آناتولی ترکیه خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه دور بعدی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و اعضای باقی‌مانده در توافق، احتمالا پیش از پایان یافتن این ماه [اکتبر] در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود که این خبر قیمت دلار در بازار ارز را نزولی کرد (اقنصانیوز).

حال باید دید آیا انتشار سخنان جدید از وزیر امور خارجه در مورد موضع ایران در مورد مذاکره، می‌تواند سیگنالی برای بازار ارز و تداوم روند نزولی آن باشد؟

آخرین اخبار حوزه ارز را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد