نیاز بورس به تزریق منابع مالی از صندوق تثبیت بازار سرمایه

نیاز بورس به تزریق منابع مالی از صندوق تثبیت بازار سرمایه

بورستهران - ایرنا - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت تزریق منابع مالی از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه شاهد روزهای بهتری در بازار خواهیم بود و بازار سهام با اخبار جدید می‌تواند دوباره صعودی شود،

«احمد اشتیاقی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: در پایان بهمن ماه پیش‌بینی اکثر فعالان بازار از روند معاملات بازار سهام در ماه پایانی سال، بازگشت رشد به معاملات بورس و افزایش شاخص بورس تا محدوده‌های کانال یک میلیون و 400 هزار واحد بود.

وی اظهار داشت: در بازار همه عوامل بنیادی مانند قیمت کامودیتی‌ها، پیش بینی تثبیت قیمت دلار  و  p/e مناسب شرکت ها به دلیل سودآوری در 3 ماهه سوم سال، نشان می دهد که روند نزولی فعلی بازار طبیعی نیست و به نظر می رسد که اکثر شرکت ها موقعیت خوبی را به لحاظ سودآوری در سال 1400 تجربه کنند.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: قیمت دلار اکنون در کانال 24 هزار تومان قرار دارد اما حتی با قیمت دلار 23 هزار تومان نیز قیمت سهام در بازار ارزنده بوده و می توان آینده خوبی را برای بورس متصور شد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در وضعیت فعلی خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند، افزود: با توجه به اینکه قیمت سهام در بازار به کف قیمتی رسیده است، در زمینه افت بیشتر شاخص بورس خطری بازار را تهدید نمی کند، مشکلی که اکنون بازار سهام با آن دست و پنجه نرم می کند و باعث شده است تا شاهد چنین وضعیتی در معاملات بورس باشیم ضعف تقاضا در بازار است.

وی اظهار داشت: ضعف تقاضا در بازار ناشی از عوامل مختلفی است که در بازار ایجاد شده است، با وجود همه معضلاتی که در ضعف تقاضا داریم اما بازار به لحاظ بنیادی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.

اشتیاقی تاکید کرد: بازار سهام از پتانسیل روند صعودی برخوردار است و ممکن است هر لحظه، معاملات بورس بار دیگر به مسیر صعودی باز گردد و روزهای خوشی را برای سهامداران رقم بزند.

 این کارشناس بازار سرمایه به سهامدارانی که دچار شک و تردید برای تداوم حضور در این بازار شده‌اند و به دنبال فروش سهام در این بازار هستند اشاره کرد و گفت: سهامداران به چه دلیل  باید در چنین وضعیتی که بورس به لحاظ بنیادی در موقعیت مناسبی قرار دارد و خطری معاملات این بازار را تهدید نمی کند اقدام به فروش سهام کنند، بازار فقط در یک حالت امکان ریزش بیشتر دارد و آن هم زمانی است که قیمت دلار به کانال کمتر از 20 هزار تومان ریزش کند.

وی اظهار داشت: اگر سهامداران چنین تصوری را دارند که نرخ دلار می‌تواند تا قیمت کمتر از 20 هزار تومان کاهش پیدا کند بهتر است در بازار نقد شوند زیرا در این حالت شاخص بورس با افت بیشتری همراه می‌شود، در غیر اینصورت شاخص در همین محدوده‌ها باقی می‌ماند و نباید ریزش سنگینی را در بازار شاهد باشیم.

اشتیاقی با بیان اینکه اکنون شاخص بورس به کف معاملاتی رسیده است، گفت: سرمایه گذاران بهتر است از سهام خود در بازار نگه‌داری کنند و با این قیمت‌ها سهام خود را نفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر سهامداران سهام خود را بفروشند فقط می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خود در سپرده‌های بانکی کنند زیرا اکنون بازار طلا و سکه و دلار برای سرمایه‌گذاری بسیار گران هستند.

وی تاکید کرد: اکنون سهامداری در بازار سهام بهتر از فروش و نقد شدن است، کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی برای بازار بسیار ارزان است، به همین دلیل باید به طور حتم شاخص بورس دوباره در مسیر صعودی قرار گیرد.

اشتیاقی با بیان اینکه در چنین وضعیتی توصیه ما به سهامداران این نیست که سهام خود را در بازار و روزهای منفی بازار به فروش برسانند اما چنین توصیه‌ای را هم به سهامداران نداریم که سرمایه های خود را وارد این بازار کنند، افزود: بهتر است سهامداران سهامی را که اکنون در اختیار دارند حفظ کنند و امیدواریم با روندی که بازار جهانی به خود گرفته است و مسیر قیمتی دلار، بازدهی خوبی در سال 1400 در اختیار سهامداران قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: باید قبول کنیم که تا قبل از ایجاد تغییر در دامنه نوسان، نوسان‌گیران سوءاستفاده‌های زیادی را از این بازار می‌کردند اما اجرای تغییر دامنه نوسان باعث شد تا دست نوسان‌گیران از این بازار کوتاه و باعث کاهش هیجان‌های کاذب در بازار شود.

وی افزود: بازار با اخبار جدید می‌تواند دوباره صعودی شود و در صورت تزریق منابع مالی از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه شاهد روزهای بهتری در بازار خواهیم بود.

اشتیاقی با اشاره به اینکه در کنار تغییر دامنه نوسان باید اقدامی دیگر هم برای بازگشت رشد به بورس صورت می‌گرفت که چنین اتفاقی رخ نداد، گفت: باید پول کلانی به صندوق توسعه و تثبیت واریز می شد و در آن زمان اولین صف فروش را با قدرت جمع می‌کردند زیرا این اقدام باعث می‌شد تا بازار کمتر در مدار نزولی قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تغییر دامنه نوسان اقدامی موثر بود اما به دلیل نبود منابع مالی این اقدام مثبت هم در بازار بی‌جواب ماند.

به گزارش ایرنا، شاخص کل در بازار بورس دیروز (سه‌شنبه، 12 اسفندماه) چهار هزار و 646 واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و 186 هزار واحد رسید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد