آب در لانه مورچه های قرمز

آب در لانه مورچه های قرمز

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به عاشق دلخسته کار در شرکت های پتروشیمی و مقصران پنهان منفی های بازار و...

به گزارش بورس نیوز، بعد از آنکه ريیس تخت طاووس دیشب از تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت، اتفاقات زیادی رخ داد؛ البته نه روی تابلوی معاملات! تابلوی بورس مان با خبر تخصیص 50 همت سهام و 20 همت منابع نقدی به این صندوق، فقط کمی از این پهلو به آن پهلو شد و دوباره به کانال 1 میلیون و 300 هزار واحدی ورود کرد؛ اما واکنش فعالان بازار سرمایه و اساتید تحلیلگر جالب توجه بود.
این خبر ريیس تخت طاووس مثل آبی بود که به لانه مورچه های قرمز ریخته اند و بعضی از به اصطلاح اقتصاددانان (که البته حتی اقتصادخوان نبوده اند و خودشان، به خودشان لقب اقتصاددانی داده اند)، با شنیدن این خبر چنان براشفتند و کف به دهان آوردند که انگار تا حالا در قلب بهشت متاورس زندگی می کرده اند و حالا می ترسند به زمین رانده شوند! اهالی بازار سرمایه را هم دشمن توافق و مذاکرات معرفی کرده اند.
جالب اینجاست که هرجوری حساب میکنیم توافق و رفع تحریم‌ها به نفع بازار سرمایه خواهد بود، چراکه هم صنایع بزرگ داخلی فرصتی برای صادرات و اجرای طرح‌های توسعه نیمه تمام خود خواهند داشت و هم آنکه با رفع تحریم‌ها جیب خالی اهالی پاستور شاید پر شود و سایه شوم این همیشه بی پول های عالم، از سر بازار سرمایه برداشته شود. اما وای به آنان که عمری به در و دیوار زدند تا خود را تحلیل‌گر و کارشناس اقتصادی معرفی کنند، اما حالا وحشت حباب مسکن و رکود سنگین این بازار را دارند.

با خودتان چند_چند هستید 
بعضی دوستان در بهارستان معلوم نیست با خودشان چند چند هستند.‌ از یک سو خود را دلواپس مشکلات بازار سرمایه نشان می دهند و سعی می کنند راهکاری برای نجات این بازار پیدا کنند، از سوی دیگر با اصرار به قیمت گذاری های دستوری، مجال نفس کشیدن به بازار سرمایه نمی دهند.
ريیس بهارستان هم اعلام کرده "بدهی‌ اهالی جاده مخصوص به 85 همت و به روایتی هم به 185 همت رسیده است. به نظر این بزرگوار دلیل این بدهی این است که مدیران جاده مخصوص از جیب شان خرج نمی کنند که نگران بدهی‌های شرکت ها باشند"! با کمال احترامی که برای این بزرگوار قايل هستیم و ضمن تاکید بر سوءمدیریت ها در جاده مخصوص، باید به عرض ایشان برسانیم که بقیه مدیران عاملی که شرکت‌های سودآور را اداره می‌کنند هم، ارث پدرشان را برای اداره شرکت خرج نمی کنند. یکی از مهمترین دلایل بدهکار شدن جاده مخصوصی ها قیمت گذاری های دستوری است. همان دستوری که باعث شده قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد اختلاف 40 _ 50 درصدی داشته باشد!

مخالفت بی دلیل با برچیدن بساط رانت

وقتی صحبت از حذف ارز 4200 تومانی و رانتی که این سیاست به همراه داشته می‌شود، عده‌ای افزایش قیمت دارو را بهانه مخالفت خود با حذف دلار 4200 تومانی می کنند و اجازه برچیدن بساط رانت نمی دهند‌. اما گویا ارز دولتی مواد اولیه دارو به تدریج در حال حذف شدن است و داروها، یکی بعد از دیگری گران می شوند. کافیست سری به داروخانه ها بزنید و قیمت برخی اقلام دارویی را با قیمت های دو سال قبل مقایسه کنید تا متوجه رشد چند برابری قیمت دارو شوید! حالا اصرار برای تداوم این سیاست غلط چیست، ما که نفهمیدیم...

مقصران پنهان منفی های بازار 

وقتی صحبت از مشکلات بازار سرمایه می شود، معمولا کاسه کوزه ها بر سر مستاجران قبلی پاستور و مستاجران فعلی و اهالی باب‌همایون و سایر رفقایشان میشکند. اما نکته جالب توجه اینجاست که برخی دوستان در دیدار شمالی خودشان انگار جزو دشمنان قسم خورده این بازار هستند. مثلا اگر اوراق یا یونیت های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را نقد کنید تا سهامی را که این روزها خیلی هم ارزنده شده بخرید، به محض آنکه اردر خرید بگذارید تهدید می‌شوید که الان کد معاملاتی تان را می بندیم!!! امان از بگیر و ببندهای الکی...

این شما و این، عاشق دلخسته کار در شرکت های پتروشیمی 

و در پایان یک خدا قوت اساسی بگوییم به دوست بزرگواری که از سال 97 تا کنون، خود را در هیيت مدیره 5 شرکت پتروشیمی چپانده و هر بار به فاصله کوتاهی برکنارشده؛ اما نه فقط خسته نشده و از رو نرفته، که این روزها خود را برای ورود به یکی دیگر از شرکت‌های نفتی گرم می‌کند!

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد