گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با مبانی اقتصادی اسلامی در تضاد است

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با مبانی اقتصادی اسلامی در تضاد است

مجلستهران- ایرنا - رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را در تضاد با اصول و مبانی اقتصاد اسلامی ارزیابی کرد و گفت: معنای گزارش مرکز پژوهش‌ها این است که اگر می‌خواهید بورس بهبود یابد، باید اجازه دهید قیمت ارز 60...

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محسن زنگنه» در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی پس از قرايت گزارش وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره وضعیت بورس در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: متاسفانه مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان زبان و مغز متفکر مجلس گزارشی را در صحن قرايت کرد که به طور کامل با جهت‌گیری و با اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در تضاد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در گزارش بیان می کنند از ابتدای سال 99 تاکنون بورس 180 درصد رشد داشته در حالی که باید از ابتدای دولت تاکنون را گزارش دهند. چرا که همه مردم می‌دانند در ابتدای سال 99 رشد بالاتر بوده است.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس با بیان اینکه در راهکارها و پیشنهادهای گفته شده و  90 درصد موارد توپ را به زمین مجلس انداخته‌اند، گفت: عدم قیمت‌گذاری، اصلاح بودجه 1400، وضع مالیات بر عایدی سرمایه، ارتقای سامانه‌های نظارتی، اصلاح حکمرانی بازار سرمایه و ارتقای مدیریت تعارض منافع را وظیفه مجلس دانستند، در این رابطه تقاضا داریم به عنوان مرکز پژوهش‌ها، رفاقت‌ها و ارتباطات را در این مسيله دخالت ندهند.

وی با بیان اینکه در این گزارش هم نرخ تورم کاهش و هم شاخص بورس افزایش یافته است، گفت: این موارد در کتاب اقتصاد کلان که 150 سال پیش نوشته شده آمده است و امروز هم دنیای غرب از آنها گذشته است.

زنگنه  افزود: در مجلس به مردم می‌گوییم اگر می‌خواهید اقتصاد کامل شود باید کمرتان زیر بار تورم خم شود و اگر می‌خواهید بورس بهبود یابد، باید اجازه دهید قیمت ارز 60 هزار تومان شود. این چه مبانی فکری است؟ مرکز پژوهش‌های مجلس انقلابی نباید محل نشر تفکرات نيولیبرالیستی شود.

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه اضافه کرد: در واقع ما در پشت تریبون به دولت اجازه می‌دهیم تا ارز به 60 هزار تومان افزایش دهد و اگر این کار را نکند بورس هم به تبع آن افزایش می‌یابد. تقاضا داریم هیات رییسه به عنوان هیات امنای مرکز پژوهش‌ها به این موضوع ورود کند.

علی نیکزاد که اداره جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر زنگنه بیان کرد: فرمایشات شما دقیق است. انتظار می‌رود آقای نگاهداری هرچه سریع‌تر جلسه‌ای با حضور شما در این زمینه تشکیل داده و این موضوع را دنبال کند. این‌که ما بخواهیم ارز را گران کنیم تا کنار آن بورس سامان یابد، قابل قبول نیست. این تفکرات صحیح نبوده و انتظار می‌رود به این موضوع رسیدگی شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد