گزارش ماهانه عملکرد صنعت سیمان / بهبود درآمد عملیاتی اکثر شرکت های سیمانی

گزارش ماهانه عملکرد صنعت سیمان / بهبود درآمد عملیاتی اکثر شرکت های سیمانی

بررسی گزارش های ماهانه شرکت های سیمانی در فروردین ماه حاکی از آن است که اکثر شرکت ها بهبود درآمد عملیاتی را نسبت به...

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکتهای بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد.

در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت ماهانه منتشر کنند که شامل مقدار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت می‌باشد.

این گزارشات معمولا تا ده روز بعد از اتمام ماه منتشر میشود که به سرمایه گذار در تشخیص این مسيله کمک میکند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی هست یا خیر!

پس از پی بردن به اهمیت بررسی این نوع گزارشات، برآن شدیم که این گزارشات را برای صنایع مختلف ارزیابی کنیم تا بتوان تصمیمات بهینه تری برای سرمایه گذاری اتخاذ نماییم.

امروزه مصرف سیمان در نقش نهاده‌ ساختمانی و عمرانی می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت کشورها در نظر گرفته شود. در کشور ایران حدود 76 شرکت تولیدکننده در حوزه سیمان و کلینکر با ظرفیت اسمی حدود 88 میلیون تن وجود دارد. از نظر وزنی نیز تولید سیمان دارای بالاترین رقم در میان کالاهای صنعتی جهان است. ایران اما با تولید 60 میلیون تن سیمان در سال 2020، در رتبه هفتم تولید در جهان قرار دارد.

بر اساس برنامه راهبردی توسعه صنعت سیمان، چشم‌انداز کسب جایگاه سوم جهان با تولید سالانه 120 میلیون تن به عنوان رتبه اول ظرفیت تولید در منطقه و صادرات جهانی با عرضه 32 میلیون تن سیمان به کشورهای منطقه در سال 1404 و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف‌گذاری شده است. به طور کلی، سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیم با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد و در ایران، عدم رشد اقتصادی متناسب با اهداف از پیش تعیین شده موجب گردید تا این صنعت با مازاد عرضه همراه شود.

چالشهای صنعت سیمان:

  • رکود در ساخت و ساز داخلی
  • کاهش بودجه عمرانی دولت
  • محدودیت‌های بوجود آمده در صادرات
  • نوسانات ارزی
  • قیمت‌گذاری دستوری (آغاز آن از سال 84 با وارد شدن آن به فهرست کالا و خدمات سبد حمایتی)
  • رقابت منفی (تخطی از نرخ‌های مصوب آن هم در قالب تخفیف)
  • عدم توسعه اقتصادی
  • وضع تعرفه و محدودیت از طرف همسایگان و بازپرداخت تسهیلات ارزی
  • قطع گاز و برق در زمستان و سوخت‌ جایگزین ( نرخ خرید مازوت از شرکت ملی پخش، زمان تسویه، آلودگی ناشی از مصرف مازوت و هزینه بالای حمل از پالایشگاه)

علیرغم شناسایی چالشها، اما راهکارهایی برای جهش صنعت سیمان به سمت قله های تولید و فروش وجود دارد که قابل بررسی و مداقه است.

بورس کالا

در راستای اجرای بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار و با عنایت به دستور وزیر محترم صمت و ریاست محترم سازمان بورس و نیز پیگیری فعالان بازار سرمایه، مکاتباتی در تاریخ 26 اردیبهشت 1400از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اعلام اقدامات صورت گرفته مبنی بر ارايه درخواست پذیرش محصولات سیمانی به بورس کالای ایران با کلیه شرکت های سیمانی پذیرفته شده در بورس و فرابورس و نیز با بورس کالا انجام شد. مطابق اعلام شرکت بورس کالا، تاکنون محصول 17 شرکت سیمانی در حال پذیرش می باشد که 14 شرکت آن در بازار سرمایه قرار دارد و پذیرش 8 شرکت قطعی شده است.

لغو قیمت گذاری دستوری

به نظر میرسد خروج سیمان از لیست کالاهای تعزیراتی میتواند قدم رو به جلویی به حساب بیاید چرا که افزایش هزینه های تولید از طرق مختلف مانند افزایش شدید قیمت ماشین آلات و تجهیزات بیش از 100 درصد به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز، افزایش شدید قیمت آجر نسوز بیش از 200 درصد به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز، افزایش نرخ انرژی در سال 99 و همچنین افزایش آن در بودجه سال 1400 و... سبب کاهش حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت میشود و انگیزه سرمایه گذاران در این حوزه را روز به روز کاهش خواهد یافت.

صادرات

کشوری که هفتمین تولید کننده بزرگ سیمان در دنیا است به دلیل مشکلات بین المللی که همه از آن آگاه هستیم، این صنعت در صادرات با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم میکند. از طرفی رکود ساخت و ساز داخلی اهمیت افزایش صادرات را دوچندان میکند.

به علت روابط نسبتا دوستانه ای که با کشورهای منطقه وجود دارد و از آنجایی که عراق یکی از بزرگترین وارد کننده های سیمان از ایران است، میتوان به افزایش فرآیند صادرات در آینده امیدوار بود.

حال به بررسی عملکرد ماهانه این صنعت خواهیم پرداخت که هم برای سرمایه گذاران در جهت انتخاب تصمیم درست تر و هم برای شرکتها جهت بهبود عملکرد خود و به تبع آن جذب حداکثری سرمایه برای پیشبرد اهدافشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در اینجا ما میزان فروش داخلی و صادراتی تمام شرکت های این صنعت را به تفکیک و از سال 1400 جمع آوری کرده و عناصری که میتوانند در افزایش یا کاهش فروش شرکت دخیل باشند، اعم از مقدار فروش داخلی و صادراتی و حتی نرخ فروش آنها، مورد بررسی قرار دادیم.

  • شرکت سیمان اصفهان (سصفها) در فروردین ماه به درآمد فروش 70 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 14% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش تقریبا 12% نرخ فروش صادراتی و کاهش 25% مقدار فروش داخلی که البته با افزایش تقریبی 8% نرخ فروش همراه بود اشاره کرد.
  • شرکت سیمان تهران (ستران) در فروردین ماه به درآمد فروش 180 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 22% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 26% مقدار فروش خود اشاره کرد.
  • شرکت سیمان ساوه (ساوه) در فروردین ماه به درآمد فروش 190 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 15% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 23% مقدارفروش داخلی خود که البته با افزایش تقریبی 11% نرخ فروش همراه بود اشاره کرد.
  • شرکت سیمان خوزستان (سخوز) در فروردین ماه به درآمد فروش 172 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 15% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 18% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان ابیک (سآبیک) در فروردین ماه به درآمد فروش 178 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 14% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 16% مقدار فروش داخلی اشاره کرد.
  • شرکت سیمان مازندران (سمازن) در فروردین ماه به درآمد فروش 134 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 30% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 10% مقدار فروش داخلی و افزایش 153% مقدار فروش خارجی آن اشاره کرد. لازم به ذکر است حجم فروش صادراتی شرکت در این ماه تنها 2% از فروش کل است.
  • شرکت سیمان فارس نو (سفانو) در فروردین ماه به درآمد فروش 72 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 52% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 40% مقدار فروش داخلی و عدم فروش صادراتی اشاره کرد.
  • شرکت صنایع سیمان دشتستان (سدشت) در فروردین ماه به درآمد فروش 33 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 71% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 40% مقدار فروش داخلی و تقریبا عدم فروش صادراتی اشاره کرد.
  1. شرکت بین المللی ساروج بوشهر (ساروج) در فروردین ماه به درآمد فروش 142 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 32% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 55% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش داخلی محصولات استراتژیک شرکت (سیمان فله تیپ2 و سیمان پاکتی تیپ2) به ترتیب 16 و 11 درصد کاهش یافتند.
  • شرکت سیمان هرمزگان (سهرمز) در فروردین ماه به درآمد فروش 106 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 45% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 35% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (سیمان پاکتی) 31% کاهش یافت.
  1. شرکت سیمان سپاهان (سپاها) در فروردین ماه به درآمد فروش 138 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 25% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 29% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان ارومیه (ساروم) در فروردین ماه به درآمد فروش 137 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 6% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 50% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد. لازم به ذکر است حجم فروش صادراتی شرکت در این ماه 23% از فروش کل است.
  • شرکت سیمان هگمتان (سهگمت) در فروردین ماه به درآمد فروش 86 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 23% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 25% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان داراب (ساراب) در فروردین ماه به درآمد فروش 55 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 25% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 26% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت گروه صنایع سیمان کرمان (سکرما) در فروردین ماه به درآمد فروش 70 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 16% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 27% مقدار فروش و افزایش 30% نرخ فروش یکی از محصولات استراتژیک (سیمان فله تیپ 2) آن اشاره کرد.
  • شرکت کارخانجات سیمان صوفیان (سصوفی) در فروردین ماه به درآمد فروش 116 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 3% کاهش پیدا کرده است.
  • شرکت سیمان شرق (سشرق) در فروردین ماه به درآمد فروش 81 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 11% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 25% مقدار فروش داخلی و افزایش 63% مقدار فروش صادراتی آن که البته 20% حجم فروش کل را در ماه تشکیل میدهد اشاره کرد.
  • شرکت سیمان فارس (سفار) در فروردین ماه به درآمد فروش 43 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 40% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 45% مقدار فروش آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان شاهرود (سرود) در فروردین ماه به درآمد فروش 123 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 14% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به میانگین کاهش 60% نرخ دو محصول استراتژیک آن (سیمان فله تیپ2(صادراتی) و کلینکر) که 30% از کل حجم فروش بودند اشاره کرد.
  • شرکت سیمان اردستان (اردستان) در فروردین ماه به درآمد فروش 58 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 35% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 37% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش داخلی محصولات استراتژیک شرکت (سیمان فله‌ای و سیمان پاکتی) هرکدام 9% افزایش یافتند.
  • شرکت سیمان شمال (سشمال) در فروردین ماه به درآمد فروش 49 میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 3% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 6% مقدار فروش آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان آرتا اردبیل (سیمان اردبیل و آهک آذرشهر) )ساربیل( در فروردین ماه به درآمد فروش 77 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 5% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 9% نرخ فروش یکی از محصولات استراتژیک آن (سیمان پاکتی پوزولانی) اشاره کرد.
  • شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا) در فروردین ماه به درآمد فروش 26 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 16% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 24% مقدار فروش که با افزایش 9% نرخ فروش همراه بود، اشاره کرد.
  • شرکت سیمان ایلام (سیلام) در فروردین ماه به درآمد فروش 46 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 14% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 21% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان کردستان (سکرد) در فروردین ماه به درآمد فروش 59 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 18% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش 140% مقدار فروش صادراتی آن که 40% از حجم فروش کل را دارد اشاره کرد. در کنار این اما مقدار فروش داخلی 23% کاهش پیدا کرد تا اختلاف فاحش فروش صادراتی را تا حدی کم کند.
  • شرکت سیمان بجنورد (سبجنو) در فروردین ماه به درآمد فروش 67 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 12% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 13% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان خاش (سخاش) در فروردین ماه به درآمد فروش 43 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 39% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 37% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان خزر (سخزر) در فروردین ماه به درآمد فروش 31 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 45% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 47% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت صنایع سیمان غرب (سغرب) در فروردین ماه به درآمد فروش 61 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 40% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 65% مقدار فروش صادراتی آن که 23% از حجم فروش کل را داشت، اشاره کرد.
  • شرکت سیمان قاین (سقاین) در فروردین ماه به درآمد فروش 35 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 20% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 28% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد.
  • شرکت سیمان بهبهان (سبهان) در فروردین ماه به درآمد فروش 71 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 18% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 37% مقدار فروش داخلی آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش داخلی محصولات استراتژیک شرکت (سیمان تیپ 5 فله و ) به ترتیب 5٪ و 8٪ افزایش یافت.
  • شرکت سیمان باقران (سباقر) در فروردین ماه به درآمد فروش 38 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 7% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 29% مقدار فروش داخلی آن که تنها 23% از حجم فروش کل را شامل میشد، اشاره کرد.
  • شرکت سیمان سفید نی ریز (سنیر) در فروردین ماه به درآمد فروش 24 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 2% کاهش پیدا کرده است.
  • شرکت سیمان دورود (سدور) در فروردین ماه به درآمد فروش 52 میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن 59% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش 69% مقدار فروش صادراتی آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش داخلی محصولات استراتژیک شرکت (سیمان تیپ دوفله و سیمان تیپ پنج کیسه) هرکدام 6٪ کاهش داشتند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد