ایران از کشورهای قدرتمند کمک بگیرد/ دست دولت...

ایران از کشورهای قدرتمند کمک بگیرد/ دست دولت...

اگر می خواهیم تولید کنیم باید ابتدا فرهنگ کار و تلاش را در جوانانمان بالا ببریم.کار و تلاش این نیست که در ادارات آنها...

دیپلماسی اقتصادی به معنای مدیریت یا اداره روابط اقتصادی خارجی است، زیرا خود دیپلماسی به قول سیاسیون به معنای هر گونه ابزار، وسیله و هنری است که روابط خارجی را اداره می‌کند.گسترش بازارهای جهانی و ارتباط روزافزون بین کشورهای مختلف باعث شده است که محیط تجاری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی با تغییر و تحولات زیادی روبه رو شود. در این شرایط، مفاهیم دیپلماسی اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به گونه‌ای که در دوران حاضر ایجاد فضای لازم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جمله شرایط الزامی بستر تعامل با اقتصاد جهانی را تشکیل داده است.

بدون تردید در عصر جهانی شدن اقتصاد متغیرهای امنیتی و سیاسی اهمیت گذشته خود را در تعریف جایگاه کشورها در سطح بین المللی‌ از دست داده‌اند و اهمیت متغیرهای اقتصادی‌ و فنی افزایش یافته است. در این‌ راستا بسیاری از کشورهای در حال توسعه که‌ هم‌اکنون از موفقیت قابل توجهی در عرصه‌ اقتصاد جهانی برخوردار هستند،دیپلماسی‌ اقتصادی توانمندی را در پیش گرفته‌اند،این‌ دیپلماسی دربردارنده ویژگیهای است از جمله تقدم ملاحظات اقتصادی بر ملاحظات‌ سیاسی،امنیتی و ایديولوژیک دوران جنگ سرد در جهت تامین منافع ملی؛ -درک و پذیرش تحولات اقتصاد جهانی و برنامه‌ریزی در جهت سازگاری بیشتر با آن؛ تبدیل چالشها و بحرانها به فرصتها؛ بهره‌گیری هرچه بیشتر از ابزارها و تواناییهای‌ اقتصادی موجود در تعاملات دوجانبه و چند جانبه؛ برقراری ارتباط با واحدهای اقتصادی و مالی‌ بین المللی و بهره‌گیری از قدرت آنها در چانه‌زنیهای بین المللی و تلاش برای ایجاد نهادهای اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و برقراری ارتباط با نهادهای‌ مشابه در مناطق دیگر؛بدون تردید کارآمدی‌ این رهیافت در مورد کشورهای مختلف یکسان‌ نیست. توجه به نیازها و امکانات بخش خصوصی‌ از آنجا که بخش اعظم روابط تجاری و اقتصادی‌ کشور بر دوش بخش‌های خصوصی و اصناف‌ گروههای نظیر اتاق بازرگانی صنایع و معادن‌ است از نکات مهم توجه به اقتصاد است. در همین راستا برآن شدیم که با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو بپردازیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

اقتصاد از سیاست جدا نیست

در همین راستا علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: درست است که اقتصاد از سیاست جدا نیست و این‌ها بر یکدیگر تاثیر دارد. هم اقتصاد بر روی سیاست، هم سیاست بر روی اقتصاد تاثیر دارد، اما دولت ها باید باهوش باشند و مسايل اقتصادی را کم تر با سیاست دخالت دهند. دیپلماسی اقتصادی دولت نسبت به قبل بهتر است اما یادمان باشد ما باید به سمت کشورهایی برویم که در بحث اقتصادی می توانند به ما کمک بیشتری کنند نه اینکه به سمت کشورهایی برویم که نیازمند ما هستند و ما باید به آن ها کمک کنیم.

وی افزود: ما امروز خودمان در بحث مسايل اقتصادی نیازمند هستیم. اتفاقا کشور ما کشور قدرتمندی است هم از نظر نیروی انسانی هم از نظر امکانات و به نظر بنده گفتگو ها خوب است اما باید یک سری کشورهای قوی تر را به میدان بیاوریم و از آن ها کمک بگیریم و با آن ها دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم که بتوانیم از آنها در بحث اقتصادی الگو بگیریم و اقتصاد خودمان را شکوفا کنیم.

 عضو کمیسیون عمران  مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما امروز خودمان نیازمند هستیم. لذا فقط به کشورهایی که با کشورهای دیگر ارتباط زیادی ندارند نباید اکتفا کرد، نمی گویم به سمت آن کشورها نرویم باید برویم ولی نباید فقط به آن ها اکتفا کرد و دلخوش به آن کشورها بود. باید به سمت کشورهای دیگر که مقداری وضعیت اقتصادی شان بهتر از ما است و کشور ما را در همه مسايل قبول دارند. می توانیم به سمت آن ها هم برویم و از آن دیپلماسی هم استفاده کنیم.

پاک فطرت در پاسخ به این سوال که اکنون مهمترین معضل و مشکل کشور ما تورم است یا مسايل دیگر، اظهار کرد: خیر تفکر است. ما متاسفانه در کشورمان به سمتی می رویم که نیازمندپروری را در کشورمان به وجود می آوریم. داریم به سمتی می رویم که کمیته امداد را گسترش می دهیم. ما باید فرهنگ کار و تلاش را در کشورمان بالا ببریم. متاسفانه فرهنگ کار وتلاش در کشور ما خیلی پایین است و متاسفانه به صحبت های رهبری هم خیلی توجه نکرده ایم. مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند تولید، اشتغال، کار مضاعف، همت مضاعف اما ما توجهی به این صحبت ها نکردیم.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم تولید کنیم باید ابتدا فرهنگ کار و تلاش را در جوانانمان بالا ببریم. کار و تلاش این نیست که در ادارات آنها را استخدام کنیم و پشت میز نشین شوند. تولید حرف اول را می‌زند باید بتوانیم به این سمت برویم و تفکر خودمان را عوض کنیم که چگونه کشور را اداره کنیم. ما کاری کردیم که همه دست شان به جیب دولت است در صورتی که دست دولت باید در جیب مردم باشد. دولت مالیات بگیرد البته نه این شکل فعلی، من به این روش اعتقادی ندارم تولید وقتی بالا رفت اقتصاد وقتی شکوفا شد مالیات بگیرد نه زمانی که تولید ضعیف است اقتصاد ضعیف است. در این صورت است که تولید زمین می خورد.

نقش بخش خصوصی در گران کردن کالاها

نماینده دوره یازدهم مجلس در پاسخ به این سوال که جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کجاست، اظهار کرد: متاسفانه جایگاه بخش خصوصی در کشور ما بسیار ضعیف است البته در بحث دلالی و واسطه گری بله بخش خصوصی جایگاه قوی دارد. مثلا در گران کردن کالاها نقش دارند در واسطه گری نقش زیادی دارند. دلال ها هم یک نوع بخش خصوصی هستند. وقتی می گوییم بخش خصوصی یعنی کسانی که خارج از دولت در حال کار هستند.

پاک فطرت در پایان اظهار کرد: امروز کالایی که در حال تولید است خصوصا کالاهای روزمره ای که دست خانواده ها است و هر روز در حال استفاده از آن هستند مثل اقلام خوراکی، وقتی کالایی تولید می شود ده ریال فروشنده می فروشد خریدار باید این را پنجاه ریال بفروشد یعنی یک به پنج این چهار تا کجا می رود؟ قطعا دست همان بخش خصوصی واسطه گر است. ما باید این نوع بخش خصوصی را تا آن جا که می توانیم حذف کنیم که کالا از تولید به مصرف واقعی به دست مردم برسد که اوضاع معیشتی بهتر بشود و این سرمایه ها را به سمت تولید هدایت کنیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد