افزایش 4 درصدی تولید فرآورده‌های نفتی

افزایش 4 درصدی تولید فرآورده‌های نفتی

مجموع تولید فرآورده‌های نفتی اصلی در سال 1400 نسبت به سال گذشته حدود 4 درصد رشد داشته به‌طوری‌که افزایش متوسط تولید فرآورده‌های اصلی نفتی از 270 میلیون لیتر در روز به 281 میلیون لیتر در روز رسید؛ همچنین تولید نفت‌گاز با کیفیت یورو 4 به بالا در سال 1400 نسبت به سال گذشته با رشد بیش از 13 درصدی روبرو بوده است.

به گزارش ایسنا، اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان و رسیدن به پیشرفت فیزیکی حدود 89 درصد در انتهای سال 1400 که در نتیجه اجرای کامل این طرح علاوه بر ارتقای کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه به یورو4 و نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه به یورو5، پیگیری شد و بر اساس آن تولید فرآورده کم‌ارزش نفت‌کوره در این پالایشگاه حدود 15 درصد کاهش خواهد یافت. این طرح در سال جاری افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد.

اجرای طرح‌های بهینه سازی و کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، تبریز و آبادان پیگیری و کنسرسیوم بانکی جهت حمایت و تامین مالی کلان طرح های پتروپالایشگاهی تشکیل شد، در این بین حدود 2 درصد تولید بنزین موتور در سال 1400 نسبت به سال 1399 رشد داشت، همچنین میزان تولید گازويیل از 35.5 میلیون لیتر در روز در سال 1399 به 40.2  میلیون لیتر در روز در سال گذشته رسید.

در این میان، ایجاد پتروپالایشگاه‌ها نیز در اولویت قرار دارد تا توسعه پالایشگاهی به عنوان زنجیره‌ای برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور  برای هشت طرح احداث پالایشگاه‌­ها/ پتروپالایشگاه­‌های جدید نیز  به ظرفیت 1.49 میلیون بشکه در روز و 11 طرح و پروژه پالایشگاه های موجود کشور برای ارتقای کیفیت و کمیت محصولات آنها در چارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی مجوز صادر شده است.

همچنین در این دولت اقدامات اولیه در راستای احداث پتروپالایشگاه با ظرفیت 300 هزار بشکه‌ در روز با خوراک نفت‌خام سنگین مزین به نام سردار شهید قاسم سلیمانی انجام شده است، علاوه‌بر این تفاهم نامه فی ما بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص تولید محصولات کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه های بندرعباس و امام خمینی(ره) شازند امضا شده است.

در این راستا از پروژه 7000 بشکه در روز شیرین‌سازی نفتا و مجتمع بنزین سازی پالایشگاه لاوان با استفاده از دانش فنی ایرانی با هدف افزایش ظرفیت تولید روزانه 1.1 میلیون لیتر بنزین یورو 4 بهره‌برداری شد و در راستای تامین نفت کوره کم گوگرد مورد نیاز صنعت کشتیرانی مطابق با استانداردهای سازمان بین المللی دریانوردی، پالایشگاه شازند امام خمینی (ره) اراک مبادرت به تولید یک محصول جدید کردهکه علاوه بر ارزش افزوده بالا، بخشی از نیاز صنعت کشتیرانی کشور را مرتفع کرده است.

راه اندازی فاز اول طرح RHU  پالایشگاه اصفهان با قابلیت تولید ماهانه 300 هزار تن نفت کوره کم گوگرد از مهم‌ترین اقدامات در حوزه پالایشگاهی بوده است. از واحد تقطیر سوم طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان (فاز اول) و رسیدن به پیشرفت فیزیکی حدود 96 درصد واحد تصفیه نفت گاز در انتهای سال 1400 بهره‌برداری شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد