رشد فعالیت ایران در عرصه بانکرینگ منطقه با تولید سوخت کم‌سولفور شناورها‌

رشد فعالیت ایران در عرصه بانکرینگ منطقه با تولید سوخت کم‌سولفور شناورها‌

مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی از تولید سوخت کم‌سولفور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شد با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به تولید سوخت کم‌سولفور داخلی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن فاخری با بیان اینکه سوخت رسانی () بندر سلخ قشم، با صدور تصویب‌نامه خاص هیات وزیران در میانه دهه 1380 به مرحله اجرا درآمده است، بیان کرد: این پروژه در پنج کیلومتری بندر صیادی سلخ واقع در جزیره قشم و با موقعیت مناسب و فاصله 5 مایلی با خلیج فارس احداث شده و به صورت ویژه برای سوخت رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است.

وی از تولید سوخت کم‌سولفور داخلی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری مزین به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به تولید سوخت کم‌سولفور داخلی برای تامین نیاز شناورهای ناوگان کند.

مدیرعامل شرکت سوخت‌رسانی و خدمات کشتیرانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه مجموعه اقدامات گسترده ای جهت توسعه فعالیت‌ها و تولید سوخت کم‌سولفور در مجموعه سلخ با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و سایر صنعتگران داخلی انجام شده، تصریح کرد: این مجموعه اقدامات با هدف ایجاد و استقرار تکنولوژی تولید سوخت کم‌سولفور مستمرا در حال انجام است که پیشرفت‌های خوبی نیز حاصل شده است.

وی بیان داشت: میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در پروژه سوخت رسانی () سلخ قشم تا این مرحله بالغ بر 1700 میلیارد ریال بوده است و هم اکنون نیز علاوه بر احداث زیرساخت‌ها، نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامه‌های بین المللی مربوطه نیز اقدام شده است.

فاخری افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت ، سهام شرکت تاپیکو را خریداری کرد و هم اکنون 60 درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد؛ همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با 15 درصد و منطقه آزاد قشم نیز با 25 درصد سهم در پروژه سوخت رسانی سلخ قشم مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات بندری ستاره قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تامین ترابری دریایی با ظرفیت 4 میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی(بندر و اسکله) بـه انجـام رسـ بود.

وی اضافه ‌کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی 10 سال گذشته با تامین سرمایه مورد نیاز جهت پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیرساخت‌های لازم برای این طرح اقدام نموده است.

وی ادامه داد: به منظور امکان بهره‌برداری از طرح، بلافاصله در سال 1393 همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش اقدام شده است به طوری که با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته فاخری بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از 12 هکتار (شامل 10 مخزن نگهداری فرآورده‌های نفتی به حجم 52600 متر مکعب، بیش از 10 کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تاسیسات دوش‌های تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازويیل، تاسیسات بلندینگ و روغن داغ و غیره) ایجاد و در سال 1395 تکمیل شده است.

وی اظهار کرد: بخش این طرح با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از 60 هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول 1600 متر و موج شکن فرعی با 700 متر طول) است.

وی افزود: هم اکنون یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار 10 هزار تن(DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور 8.5 متـر بـدون نیـاز بـه ـی، قابلیت شناورهای سوخت رسان (با کمک 4 دلفین و 8 ) را دارد.

فاخری یکی از مشکلات پیش روی پروژه سوخت رسانی () بندر سلخ قشم را عدم ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بود اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این مهم، الزامات بین المللی 2020 سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد به مانعی برای راه اندازی کامل این پروژه بدل شده است.

وی علت این امر را فقدان زیر ساخت‌های لازم برای تولید انبوه سوخت کم سولفور دانست و گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه گذاری سنگین مجدد به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیت‌های فعلی، دستیابی به آن زمان بر است.

فاخری بیان داشت: برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های خارجی اگر سوخت کم سولفور مازاد بر نیاز وجود داشته باشد از سوخت‌رسانی به کشتی‌های خارجی استقبال می‌کنیم، ضمن اینکه باید امکان نقل و انتقالات مالی هم فراهم شود.

وی در مورد واگذاری سهام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی در رابطه با سایت سلخ اظهار داشت: تاکنون هیچ سهمی واگذار نشده است، اما مذاکراتی در حال حاضر در شرایط کاملا رقابتی با تمام کسانی که برای سهم اعلام آمادگی کرده‌اند، کشتیرانی استقبال کرده است و در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: در حال حاضر در مجموعه دولتی متقاضی سهام سایت سلخ است و در حال مذاکره با آنها هستیم.

پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد