ضرورت افزایش سرمایه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

ضرورت افزایش سرمایه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

نايب ريیس هیيت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش سرمایه 168 درصدی این گروه از محل...

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدرضا مدرس خیابانی با ارايه گزارشی به مجمع عمومی فوق‌العاده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه طی سال 1401 گروه کشتیرانی موفق به افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه خود شد، اظهار کرد: طی مدت یاد شده در مجموع بیش از 748 میلیارد تومان افزایش سرمایه در شرکت‌های گروه انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال 1401 گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت کشتی‌سازی اروندان را به مبلغ 281 میلیارد تومان از محل منابع داخلی خریداری کرد و اکنون این شرکت با دریافت سفارش ساخت دو شناور 800 تنی از شرکت‌های گروه کشتیرانی، از رکودی که برای مدت‌ها بر آن سایه افکنده بود، خارج و مجددا به جمع تولیدکنندگان شناور در کشور پیوست.

مدرس خیابانی در خصوص برخی از اقدامات توسعه‌ای در گروه کشتیرانی طی سال جاری نیز گفت: طی امسال 17 هزار و 600 دستگاه کانتینر 40 فوت به ارزش حدود 95 میلیون دلار و 7 هزار و 400 دستگاه کانتینر 20 فوت به ارزش حدود 21 میلیون و 300 هزار دلار و در مجموع به ارزش ریالی سه هزار و 52 میلیارد تومان خریداری و جهت تقویت ناوگان کانتینری به این ناوگان ملحق شدند.

وی با تاکید بر اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سرمایه‌گذاری نیازمند منابع ارزی و ریالی بیشتر است، تصریح کرد: امیدوار هستیم که در مجمع عمومی عادی سالیانه گروه کشتیرانی افزایش سرمایه بیشتری نسبت به امروز نیز محقق شود چراکه این افزایش سرمایه با هدف جبران مخارج و ضرورت افزایش سرمایه در سایر شرکت‌های گروه صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص درآمد‌های این گروه طی سال جاری نیز گفت: با رفع محدودیت‌های کرونایی در جهان نرخ حمل از اواخر سال گذشته تا شش ماهه نخست سال جاری افزایش یافت، اما با کاهش تقاضا، نرخ جهانی حمل از شش ماهه دوم سال جاری به یک سوم تقلیل یافته است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نرخ سوخت با تاکید بر اینکه تمام نیاز ناوگان از داخل تامین می‌شود، خاطر نشان کرد: خوشبختانه به یاری وزرای محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نفت در حال حاضر بدون احتساب هزینه حمل، سوخت کم سولفور تولید داخل به نرخ جهانی در اختیار ناوگان قرار می‌گیرد این در حالی است که پیش از این، نرخ مذکور بیشتر از میانگین جهانی بود.

مدرس خیابانی اشاره‌ای نیز به خرید شناور برای کشتیرانی دریای خزر به عنوان بخش شمالی ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داشت و در این باره گفت: سه شناور از روسیه خریداری شده است که یک فروند آن بعد از اتمام تعمیرات ادواری در کشتی‌سازی داخلی به ناوگان ملحق خواهد شد انتظار داریم دو شناور دیگر نیز به تناوب طی سال 1402 به ناوگان کشتیرانی دریای خزر ملحق شوند تا از این محل در مجموع 10 هزار تن به ظرفیت ناوگان این شرکت افزوده گردد.

شایان ذکر است؛ مجمع عمومی فوق‌العاده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حضور اکثریت سهامداران در حالی برگزار شد که طی آن افزایش سرمایه 168 درصدی این شرکت به تصویب رسید.

بر این اساس، سرمایه گروه کشتیرانی از مبلغ 2156 میلیارد تومان مصوب سال 1399 به مبلغ 5772 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد