قیمت کدام خوراکی 4 برابر شد؟

قیمت کدام خوراکی 4 برابر شد؟

طبق گزارش مرکز آمار ایران هویج فرنگی با رشد حدود چهار برابر در یکسال گذشته رکورد‌دار افزایش قیمت در میان خوراکی‌ بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در گزارشی اطلاعات مربوط به تورم کالاهای خوراکی در شهریور را منتشر کرد. در گزارش مربوط به شاخص قیمت‌ها که دو هفته قبل منتشر شد آمارها حاکی از آن بود که تورم ماهانه خوراکی‌ها با 4/ 0 درصد افزایش نسبت به مرداد ماه، به سطح پنج درصدی رسیده است.همچنین تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی‎، آشامیدنی و دخانیات در شهریور رکورد جدیدی را به ثبت رساند و از 60 درصد عبور کرد.بر اساس آمارها تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در شهریور به 6/ 61 درصد رسید.از میان 53 قلم کالای بررسی شده در این گزارش، تنها شش کالا نسبت به مرداد ماه کاهشی بودند و در عوض 47 کالا رشد کردند.

در میان این کالاها، پرتقال، هندوانه، کدوسبز، هویج فرنگی و ماست پاستوریزه به ترتیب شاهد بالاترین رشد قیمتی بودند.از سوی دیگر روغن نباتی جامد، مرغ ماشینی، روغن مایع، هلو و موز به ترتیب بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

محصولات کشاورزی به دلیل تولید فصلی و ماهیت بخش کشاورزی در طول سال بیشترین نوسان قیمتی را تجربه می‌کنند که این موضوع در آمارهای اعلام شده منعکس شده است.از 53 قلم کالای بررسی شده در این گزارش، 25 قلم خوراکی تورم ماهانه بالاتر از تورم ماهانه خوراکی‌ها را ثبت کرده‌اند.همچنین در بخش تورم نقطه به نقطه، ‌از 53 قلم کالای بررسی شده در این گزارش، هشت قلم کالا رشدی بیشتر از صددرصد را تجربه کردند؛ به عبارتی دیگر قیمت 8 کالای خوراکی از سال گذشته تا به امروز بیش از دوبرابر رشد کرده‌اند.با نگاهی دیگر به این گزارش می‌توان دریافت که 42 قلم خوراکی تورمی بالاتر از تورم نقطه‌ای کل کشور یعنی 9/ 42 درصد را تجربه کرده‌اند.

رکوردداران رشد قیمت

آمارهای مربوط به تورم خوراکی‌ها نشان می‌دهد که بالاترین رشد قیمت ماهانه با جهش 5/ 40 درصدی متعلق به پرتقال است. پس از آن هندوانه با 1/ 27 درصد در جایگاه دوم قرار گرفته و کدوسبز با 2/ 23 درصد در رتبه بعدی است.ماست پاستوریزه، با 3/ 18 درصد و پنیر ایرانی با 4/ 15 درصد رشد قیمت بالاترین تورم ماهانه در میان کالاهای خوراکی مهم را به خود اختصاص داده‌اند.

از سوی دیگر سه کالای اساسی سبد خوراکی خانوار رکورددار سقوط ماهانه قیمت هستند. روغن نباتی جامد با افت 3 درصدی بیشترین کاهش قیمت در شهریور را به ثبت رساند.مرغ ماشینی و روغن مایع با افت‌های به ترتیب 4/ 2 و 9/ 1 درصدی رده‌های بعدی کمترین تورم ماهانه را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر بررسی آمارهای تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی نشان می‌دهد هویج فرنگی با رشد 2/ 294 درصدی قیمت در یکسال گذشته رکورد‌دار افزایش قیمت در میان خوراکی‌هاست؛ تلاطم قیمت هویج در ماه‌های اخیر برای مدتی در صدر اخبار قرار گرفت.

هندوانه با 8/ 144 درصد رشد قیمت، رتبه دوم تورم‌ نقطه به نقطه را به ثبت رساند و سومین رتبه با 1/ 132 درصد به گوجه فرنگی تعلق دارد.نخود به عنوان یکی از کالاهای اساسی موجود در سبد مصرفی خانوار با 1/ 112 درصد افزایش قیمت طی یکسال گذشته در جایگاه چهارم رشد نقطه به نقطه قرار گرفته است.

نکته قابل توجه این آمارها عدم کاهش قیمت کالاهای خوراکی در آمارهای شهریور طی یک سال اخیر است.مغز گردو در شهریور 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/ 17 درصد افزایش یافت. ماکارونی و شیر خشک به ترتیب با 9/ 25 و 5/ 29 درصد افزایش قیمت در رتبه‌های بعدی کمترین تورم نقطه به نقطه در پایان تابستان قرار دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: تخم مرغ رسما گران شد / ادامه کمبود ذرت در مرغداری‌ها!

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد