هر ایرانی یک نهال مثمر می‌کارد/ 130 هزار مسکن توسط گروه‌های جهادی احداث می‌شود

هر ایرانی یک نهال مثمر می‌کارد/ 130 هزار مسکن توسط گروه‌های جهادی احداث می‌شود

مسيول بسیج سازندگی گفت: طبق برنامه دولت، سالی یک میلیون مسکن باید احداث شود،‌ از این رقم 400 هزار مسکن در روستاها است و سهم بسیج سازندگی 130 هزار واحد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بسیج مستضعفین یکی از اولین نهادهایی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی تشکیل شده و هم‌اکنون به یکی از مردمی‌ نهادهای انقلاب تبدیل شده که خدمات فراوانی به انقلاب ارايه می‌کند و با تشکیل بسیج اقشار و بسیج سازندگی خدمات زیادی هم به شهرها و هم روستاهای کشور به اقشار مختلف مردم ارايه می‌شود.

در این زمینه خبرنگار فارس با سردار محمد زهرایی مسيول بسیج سازندگی گفت‌وگویی انجام داده و خدمات این نهاد مردمی و انقلابی را به ویژه در زمینه سازندگی و ایجاد اشتغال مورد مداقه قرار داده است.

فارس: مهم‌ خدمات بسیج سازندگی در سال‌های اخیر در چه زمینه‌ای بوده است؟

سردار زهرایی: در حال حاضر جنگ روایت‌ها و شناختی بین جبهه حق و استکبار وجود دارد که هرچه زودتر روایت کند، میدان دست او است، اگر یک اتفاقی می‌افتد بچه‌های انقلاب آن رویداد را سریع به دست بگیرند، دست برتر دارند. بین دو حادثه غیر مترقبه زلزله کرمانشاه و بعد از آن سیل جنوب خوزستان در سال 98 و یا سیل سال جاری در استان‌های جنوبی کشور تفاوت معناداری در جنگ روایت‌ها وجود داشت که در مسيله زلزله معلوم نبود روایت دست چه کسی است و در واقع به صورت تدافعی عمل کردیم، اما در سیل 98 و سیل امسال روایت‌ها به نفع انقلاب و جریان جهادی رقم خورد. در فضای مجازی و رسانه هم همین‌طور است و ما از اصحاب رسانه تشکر می‌کنیم که با پیچیدگی‌های خاص خود ادبیات حاکم بر فضای رسانه‌ای کشور که از نوع نرم‌افزار است توانمندی خود را نشان دادند و موضوعات را به نفع جریان انقلاب روایت کردند.

در زمینه ارتباط دیپلماتیک بین ایران و چین یا ایران و روسیه که منجر به تفاهم‌نامه و به زودی قراردادهایی می‌شود، رسانه‌های انقلاب کف میدان را نشان داد و نحوه رفتار دولت با مذاکره‌کنندگان برجام حکایت از یک میدان جنگ روایت‌ها بود و در هر جا که در روایت‌ها دچار خطای محاسباتی شدیم انرژی ما هدر رفته است.

موضوعی که جای کار بسیار دارد در بسیج سازندگی عملیات براساس راهبردهایی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده است و اساس خیل زیادی از اقشار مختلف به جهادگران پیوستند و کسانی که دغدغه آنها خدمت جهادی است به گروه‌های جهادی پیوستند.

فارس: چه تعداد افراد در گروه‌های جهادی مدیریت شده‌اند؟

سردار زهرایی: الان در جریان جهادی کشور دنبال کمیت نیستیم گرچه آن هم مهم است، اما در حال حاضر از نظر کمی تعداد گروه‌های جهادی به حد مطلوبی رسیده و مسیری قرار گرفته است که تعداد زیادی از جهادگران داوطلب جذب گروه‌های جهادی شده‌اند که این افراد نه با دستور و نه با پول جذب شدند، بلکه با اعتقادات قلبی حاضر شده و در عرصه‌های مختلف به خدمات جهادی برای مردم در مناطق محروم اقدام می‌کنند.

امروز گفتمان جهادی به یک گفتمان عمومی تبدیل شده در ادبیات مدیران دولتی هم وجود دارد که بسیاری می‌خواهند به سمت مدیریت جهادی حرکت کنند، حتی در سیاست و اقتصاد گفتمان جهادی شکل گرفته است. یکی از مصادیق گفتمان جهادی که با تدبیر مقام معظم رهبری شکل گرفت کمک مومنانه بود و قرار شد که این مسيله فقط منحصر به گروه‌های جهادی نشود، بلکه هر کس دل در گروه انقلاب دارد به تناسب زمان و امکاناتی که در اختیار دارد در گروه‌های جهادی شرکت کنند و در این زمینه گروه‌های جهادی تخصصی برای خدمات تخصصی تشکیل شد.

روز جمعه 15 بهمن در جلسه‌ای با هیات رزمندگان اسلام و هیات‌های مذهبی که 90 هزار هیات مذهبی در کشور وجود دارد، جلسه‌ای داشتیم و یک اتفاق بین بسیج و هیات‌های مذهبی شکل گرفت که در آن کار جوششی و مردمی از جنس حل مسيله صورت گیرد.

در هیات رزمندگان اسلام 150 گروه جهادی شکل گرفته است. حتی گروه‌های جهادی برون‌مرزی و جهادگران بدون مرز تشکیل شدند که کارشان را با ارايه خدماتی در سوریه آغاز کرده و در عراق و سایر کشورهای اسلامی خدماتی با محوریت ستاد بازسازی عتبات و نیروی قدس سپاه ارايه می‌کنند. بنابراین باید بستر برای گروه‌های جهادی فراهم شود که حتی گروه‌های جهادی خارج از مرزهای جغرافی هم شکل می‌گیرد، زیرا در اسلام مرز جغرافی معنا ندارد و مرز عقیدتی مدنظر است. یا در بحث نهادها در دارالقرآن گروه‌های جهادی تشکیل می‌شوند که به گسترش مبانی قرآن در بین مردم کمک می‌کنند. در بخش نوسازی مدارس گروه‌های جهادی شکل گرفته و همچنین در بسیج آبرسانی که با همکاری وزارت نیرو قرارگاه آبرسانی تشکیل شده که هم در حاشیه شهرها و هم در روستاها به آب‌رسانی اقدام می‌‌کنند.

در بخش مسکن با اولویت مددجویان کمیته امام خمینی و سازمان بهزیستی خدماتی ارايه می‌شود و در حال حاضر جریان جهادی خدمات تخصصی‌تر به جامعه هدف در قالب سبدی از خدمات متنوع ارايه می‌کنند. در گروه‌های جهادی عمرانی فقط مباحث ساخت و ساز نیست، بلکه بسته فرهنگی نیز ارايه می‌شود، چون پیوست هر کار عمرانی مسايل فرهنگی نیز وجود دارد.

در حال حاضر بسیاری از فرزندان در خانوارهای کم درآمد به خاطر مشکلات اقتصادی و عدم تامین یا موبایل از تحصیل بازمانده‌اند. در ایام کسانی که در مناطق محروم بوده‌اند قدرت تهیه تجهیزات برای کلاس‌های آنلاین نداشتند یا برخی از خانوارها به دلیل عدم آگاهی متوجه فرزندان‌شان از تحصیل نشدند، وگرنه والدین به تحصیل فرزندان علاقه دارند. اگر ما در این مسيله وارد نشویم تبدیل به یک و تهدید می‌‌شود. مثل آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد که جامعه را تهدید می‌کند.

برای مقابله با بزهکاری و انسان‌های شرور که متاسفانه لجام گسیخته شده‌اند و اخیرا‌ به پاسداران امنیت کشور دست‌اندازی می‌کنند، در حالی که قوانین هم نقص دارد، باید فکری کرد چرا که پلیس اقتدار داشته باشد.

* رعایت اولویت در کارهای جهادی

نکته دوم انجام کارهای دارای اولویت در گروه‌های جهادی است. منطقه‌ای که مشکل آب شرب و کشاورزی دارد، اولویت تهیه آب است. در آن منطقه تهیه مسجد یا غسالخانه در اولویت بعدی قرار دارد. یا بسیاری از روستاها برای اینکه جلوی مهاجرت مردم از روستا گرفته شود، باید کارگاه‌هایی برای اشتغال مردم فراهم کرد و گروه‌های جهادی باید مردم‌پایه باشند و اختیار از گروه‌های جهادی نباید گرفته شود. در منطقه‌ای که زیرساخت و مسکن مشکل دارد، اگر بخواهیم غسالخانه و مسجد بسازیم در اولویت نیست، بلکه اولویت مردم همان تهیه آب و مسکن است.

* جریان جهادی نباید دولتی شود

نکته سوم پیوند بین جریان جهادی کشور با سیاست‌ها و ماموریت‌ها است. سیاست‌های کلان نظام در برنامه‌های پنج ساله کشور تهیه می‌شود و با برش‌های سالانه از طریق بودجه‌های دولت اجرا می‌شود. دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل رویکرد مردم‌نوازی دارد و کار نمایشی انجام نمی‌دهد. نمایش مال یکی دو روز است، اما این یک سبک مدیریت مردم‌داری و مدیریت دولت مردمی است. جهادگران در این زمینه به دولت کمک می‌کنند، اما جریان جهادی نباید دولتی شود و به هیچ وجه دولتی نمی‌شود. از طرفی دیگر جریان جهادی نباید به نفع یک جریان سیاسی یا علیه جریان دیگری حرکت کنند این دو ملاحظه برای پیوند همکاری جریان جهادی با اهداف دولت مدنظر است.

وقتی دولت اعلام می‌کند می‌خواهد سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند اگر مردم پای کار نیایند این امر شدنی نیست. این هدف احتیاج به تسهیل‌گران و رهبران اجتماعی و کارآفرینان دارد. جریان جهادی باید اولویت‌ها را در نظر بگیرد و در راستای سیاسی ایجاد یک میلیون شغال و یک میلیون مسکن در سال حرکت کند. قرار است از یک میلیون مسکن حدود 400 هزار واحد مسکن در روستاها باشد و گروه‌های جهادی نقش تسهیل‌گری برای تشکیل پروانه ساخت و کمک به ساخت و ساز خانه‌های مردمی به ویژه افراد کمیته امداد و بهزیستی در روستاها دارد.

* مجمع ملی جهادی تشکیل می‌شود

برای تحقق این هدف علاوه بر شورا و مجامع جهادی قرارگاه جهادی نیز تعریف می‌شود. شورای جهادی بازوی گروه‌های جهادی است. گروه‌های جهادی در هر شهر بین خود رای‌گیری می‌کنند شورای جهادی شهرستان تشکیل می‌شود. در سطح استان مجمع جهادی استان و در سطح کشور مجمع ملی جهادی تشکیل می‌شود. امسال در اسفندماه مجمع جهادی که به صورت دو سالانه تشکیل می‌شود، امسال با حضور هزار نفر از روسای جهادی در 500 شهر و هیات ريیسه مجمع جهادی استان‌ها که هر کدام 5 تا 7 نفر هستند، تشکیل می‌شود و نیز مسيولان قرارگاه جهادی عملیاتی استان‌ها و مدیران تخصصی استان‌ها به تعداد هزار نفر دور هم جمع می‌شوند و رای‌گیری برای مجمع دو سالانه مجمع جهادی کشور انجام می‌شود. در مجمع 9 نفر به صورت انتخابی و 10 وجود دارد. شخصیت‌های حقوقی حاضر در مجمع جهادی چهار نفر بدون حق‌رای هستند، اما بقیه افراد ا حق رای دارند دبیر مجمع نیز از بین خودشان انتخاب می‌شود و نیز 10 تخصصی تشکیل می‌شود که هر کدام یک دبیر دارد. به عنوان مثال تخصصی رسانه که جهادگران موفق در عرصه رسانه در آن حضور دارند یا تخصصی اقتصاد مقاومتی، مدیریت بحران، سیل و زلزله، تخصصی عمرانی، پزشکی و یا اشتغال تشکیل می‌شود. همچنین 92 قرارگاه عملیاتی جهادی در کشور راه‌اندازی شد. ‌هایی برای اجرای شعارهای دولت تشکیل می‌شود. همچنین نقشه راه و آموزش و توانمندسازی اعضا را برعهده دارند. در قرارگاه 10 مختلف عملیاتی می‌‌شود.

فارس: شورای جهاد سازندگی که قرار بود تشکیل شود، به کجا رسید و رابطه آن با مجمع جهادگران چگونه است؟

* شورای عالی جهاد سازندگی بدون ساختار جدید

سردار زهرایی: شورای جهاد سازندگی و عشایر با یک رفت و برگشت به دولت تصویب شد و آقای ريیسی ريیس جمهور و آقای مخبر معاون اول به این نتیجه رسیدند که ساختار جدید درست نکنند، بلکه جهاد سازندگی یک تفکر و محتوایی این بود که جوششی بود. نکته دوم اینکه جریان جهادی نباید دولتی شود، نکته سوم جریان جهادی برای روستا و اقتصاد روستا باشد، چون در مسيله روستا بین نهادها و سازمان‌های متولی ناهماهنگی‌هایی وجود دارد و چندین دستگاه و نهاد ورود پیدا می کردند که منسجم نبود و باید توسط شورای جهاد سازندگی و عشایر منسجم شوند.

شورای جهاد سازندگی و عشایر در واقع به جای همان شورای روستا و عشایر مناطق محروم ریاست جمهوری تشکیل می‌شود، ريیس آن را ریاست جمهور و دبیر آن را معاون مناطق محروم ریاست جمهوری که در حال حاضر دکتر مدنی است برعهده دارد. این شورا از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد و رسما تشکیل شد. در این شورا ريیس سازمان بسیج مستضعفین و مسيول بسیج سازندگی نیز عضو هستند و چون رسما ابلاغ نشده هنوز جلسه‌ای هم تشکیل نداده است. هفت نفر عضو این شورا هستند، نمایندگان حقیقی از گروه‌های جهادی و نمایندگان حقوقی عضو آن هستند قرار شد هفت نفر انتخاب شوند. پیشنهاد ما این است که دبیر مجمع مرکزی گروه‌های جهادی و مسيول حرکت‌های جهادی بسیج عضو این شورا شوند. اعضای دیگر شورا مانند وزیر جهاد کشاورزی، وزیر کشور نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد، بنیاد مسکن، معاونت مناطق محروم و سازمان برنامه نیز عضو هستند و اکنون این شورا در مرحله ابلاغ قرار دارد.

* اقتصاد مردم پایه شود

بسیح سازندگی در این شورا حضور دارد. مشارکت مردم و جریان جهادی را در ارتباط مردم و گروه‌های جهادی میدان‌داری می‌کنند و همچنین این مسيله پذیرفته شده که بسته‌ای از سیاست‌ها تهیه کنیم که بسته مردم‌ در تحقق شعارهای دولت نام‌‌گذاری شده این بسته را خدمت ريیس جمهور ارايه کردیم. در بخش محرومیت‌زدایی شامل مسکن، راه و آب روستایی و در بخش اقتصاد مقاومتی در حاشیه شهرها و روستاها مواردی را در نظر گرفتیم. این دو بسته را با کمک معاون اول ريیس جمهور جلو بردیم. اکنون برای تامین آب 7200 روستا پیش‌قدم شدیم که در دهه فجر امسال فاز اول آن در 1200 روستا تامین آب از استان زنجان شروع می‌شود. این پروژه با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی و بسیج سازندگی به صورت مشترک اجرا می‌شود.

مسيله دوم برای آب کشاورزی در 5500 روستا در بسته‌ای که معاون اول ريیس جمهور تایید کرده و جزيیات آن با کمک وزارت جهاد کشاورزی و همکاری بسیج انجام می‌شود که در قالب تفاهم‌نامه و قرارداد خواهد بود. همچنین در بخش مسکن تفاهم کردیم طی دو سال 130 هزار مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی در روستاها و حاشیه شهرها ایجاد شود که از این رقم ساخت 40 هزار مسکن روستایی را شروع کردیم که در مرحله اول برای مددجویان کمیته امداد از سه ماه قبل آغاز شده است و قول دادیم که طی 2 سال 5 هزار مسکن ایجاد شود. در فاز اول پیشرفت اسکلت شروع شده و 5 هزار مسکن فاز دوم از دهه فجر آغاز می‌شود. همچنین با سازمان بهزیستی تفاهم کردیم هنوز به عددی نرسیده‌ایم. نیاز بهزیستی هم زیاد است. براساس تفاهمی با شرکت بازآفرینی شهری برای مسکن حاشیه‌ شهری ورود می‌کنیم. در مسکن از قبل هم برای محرومان مسکن ساخته‌ایم. امسال 3500 مسکن برای محرومان افتتاح کردیم. از 40 هزار مسکنی که هنوز به افتتاح نرسیده تعدادی شروع شده است. در بسته اقتصاد مقاومتی با دولت تفاهم شد تا سقف 150 هزار اشتغال در سال اعلام آمادگی کردیم که برای محرومان ایجاد اشتغال کنیم. اگر منابعی در ا ما بگذارند طبق الگوی اشتغال مدنظر دولت انجام می‌دهیم در حال حاضر مراحل نهایی تفاهم‌نامه با وزارت کار و رفاه اجتماعی و قرارگاه امام حسن در حال انجام است.

فارس: قرار بود در سال جاری تعداد زیادی اشتغال ایجاد کنید به چه مرحله‌ای رسیده است؟

سردار زهرایی: سال جاری قرار بود 121 هزار فرصت شغلی ایجاد شود که بخشی از این مشاغل شغل پایدار و جدید و برخی نیز تثبیت مشاغل موجود بوده است. بازوی اجرایی آن قطب‌های صنایع تبدیلی و صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی است که تعداد 26 هزار و 200 صندوق قرض‌الحسنه مردمی در کشور تشکیل شده است. از 121 هزار شغل حدود 58 هزار شغل ایجادی و پایدار بوده است و بقیه تثبیت فرصت‌های شغلی موجود را شامل می‌شود. در 21 بهمن‌ماه در استان فارس از طرح ایجاد مشاغل رونمایی می‌شود و ایجاد 5100 فرصت شغلی در شرایط انجام شده که این طرح با حضور سردار سلیمانی فرمانده بسیج مستعضفین در استان فارس رونمایی می‌شود.

فارس: برای ایجاد نهالکاری چه اقداماتی در بسیج انجام شده است؟

سردار زهرایی: برای دهه فجر امسال با اداره منابع طبیعی در پویش ایرانی سرسبز هماهنگ شد که در 24 بهمن امسال در استان تهران نهالکاری انجام شود. همچنین همه گروه‌های جهادی و پایگاه‌های مقاومت بسیج و پایگاه‌های بسیج اقشار همکاری می‌کنند که قرار است هر ایرانی یک نهال مثمر بکارد. همچنین تا افق 1414 با مسيولیت سازمان جنگل‌ها تعداد 500 میلیون نهال در کشور کاشته شود و در سال آینده 85 میلیون نهال به تعداد جمعیت کشور باید کاشته شود.

فارس: در مورد کمک‌های مومنانه چه اقداماتی انجام شده است؟

سردار زهرایی: کمک‌‌های مومنانه در سال 99 در هشت مقطع انجام شد. در سال جاری در 9 مقطع اجرا شد که الان در مقطع هشتم قرار داریم و قبل از پایان سال مقطع آخر نیز اجرا می‌شود. در دهه فجر امسال یک و نیم میلیون بسته کمک معیشتی به ارزش 500 هزار تومان برای هر بسته بین نیازمندانی که قبلا شناسایی شده توزیع می‌شود. در این زمینه سامانه‌ای ایجاد شده که دو میلیون نیازمند را شناسایی کرده و با اولویت به آنها داده می‌شود. در روز جمعه 15 بهمن ماه 110 هزار بسته معیشتی در خودروهایی به طول 9 کیلومتر شامل 313 جهیزیه برای محرومان در محلات تهران بزرگ ارسال شد. در کل کشور 1.5 میلیون بسته در دهه فجر توزیع می‌شود. همچنین 1600 جهیزیه در کل کشور برای نیازمندان توزیع می‌شود که در تهران 313 جهیزیه توزیع شده است. همچنین 700 مورد آزادسازی زندانی جرايم غیرعمد انجام شد. 300 هزار بسته بهداشتی در هفته جاری در استان تهران توسط سردار ذوالقدر توزیع می‌شود. همچنین جهیزیه و بسته‌های اقلام بهداشتی و معیشتی بین نیازمندان توزیع می‌شود.

* توزیع 20 میلیون بسته کمک معیشتی مومنانه

از ابتدای طرح کمک مومنانه تاکنون 20 میلیون بسته معیشتی، 138 هزار راس قربانی، 11 هزار آزادی زندانی، 61 هزار و 700 سری جهیزیه و 17.7 میلیون بسته اقلام بهداشتی بین نیازمندان توزیع شده است. همچنین 68 هزار برای دانش‌آموزان، 2 میلیون بسته لوازم‌التحریر، توزیع تعداد نجومی ماسک بین مردم، ایجاد 8400 کارگاه تولید ماسک انجام شده است.

فارس: طرح شهید سردار شهید سلیمانی چه ویژگی‌هایی داشت که باعث کنترل شد؟

سردار زهرایی: بعضی وقت‌ها نفس گرم که پشت یک طرح قرار دارد باعث پیشرفت آن می‌شود. مقام معظم رهبری با آن راهبری که فرمایش حکیمانه‌ای برای شروع کمک مومنانه داشتند فرمود کمک مومنانه را مثل دفاع مقدس بدانید و این فقط یک رزمایش نیست آن را ادامه دهید. در طرح شهید سلیمانی جماعتی بدون چشم‌داشت حضور پیدا کردند و وقتی کار برای خدا باشد نیرو چند برابر می‌شود.

* حضور داوطلبانه 200 هزار نفر در طرح شهید سلیمانی

200 هزار نفر به صورت داوطلبانه در طرح یاد شده در قالب گروه‌های جهادی حضور پیدا کردند و بدون هیچ چشم‌داشت و یا بدون پول به مردم خدمت کردند که آمار تلفات از روزانه بالای 500 نفر کاسته شد و در دولت قبل هر موقع طرح شهید سلیمانی را وزارت بهداشت پذیرفت آمار کم شد و هر وقت که گفت بس است دوباره آمار بالا رفت.در 6 گام اوج طرح شهید سردار سلیمانی اجرا شد که موفق بود. به قول سردار سلیمانی ريیس بسیج مستضعفین ویژگی شهید حاج قاسم سلیمانی این است که همین‌قدر که نام او بر این طرح گذاشته می‌شود خود به خود کارها برکت پیدا می‌کند و مقابله با موفق می‌شود.

فارس:‌ مقایسه‌ای بین قبل و بعد از انقلاب در زمینه بسیج مردمی می‌توانید داشته باشید؟

سردار زهرایی: انقلاب اسلامی بیش از آنکه برای رفاه مردم و ایجاد زیرساخت‌ها کار کند این نکته را اثبات کرد که در طول 2500 سال نظام ستم‌شاهی هیچ وقت ملت ایران سرافرازانه مقابل استعمار قرار نگرفته‌اند. درست است که در طی انقلاب زیرساخت‌هایی مانند جاده، آب و مسکن و خدمات دیگر ارايه شده است اما انقلاب یک ویژگی داشت که برای نخستین‌بار در طول تاریخ مذهب شیعه را اجتماعی کرد. بعد از 1400 سال از اسلام آنچه از ايمه معصوم غصب کرده بودند، در قالب انقلاب اسلامی برگردانده شد و آن عبارت است از حکومت اسلامی و فقه سیاسی بود. از ابتدای اسلام فقط در یک مدت کوتاهی در زمان امام علی (ع) و امام حسن (ع) حکومت اسلامی با فقه سیاسی اجرا شد که البته آن هم همه جانبه نبود. انقلاب اسلامی این حکومت اسلامی را برگرداند. در زیارت عاشورا می‌خوانیم که دشمنان دو چیز را از امام حسین (ع) غصب کردند؛ یکی مقام و دیگری مرتبه امام بود که حکومت اسلامی جایگاه مقام و مرتبه را پس گرفت. حکومت اسلامی و حکومت شیعه بعد از 1400 شکل گرفت اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم در همه ابعاد در تراز حکومت اسلامی بوده است. تنها 43 سال از انقلاب اسلامی گذشته نظام اسلامی مستقر شده و مدل حکومت اسلامی بر مدل‌های سیاسی موجود جهان تحمیل شده است و آن الگوی مردم‌ در حاکمیت است که باعث شده است در بلاد اسلامی هم به عنوان الگوی مورد نظر قرار گیرد.

در حال حاضر در کشورهای سوریه، عراق و یمن از الگوی انقلاب اسلامی پیروی می‌شود و همچنین ملت‌هایی که آزادی‌خواه باشند و خصومتی با اسلام نداشته باشند کم کم به این سمت می‌روند و موفق می‌شوند. انقلاب اسلامی با مردم در هم تنیده است. حال سوال این است که آیا اقتصاد هم ا سلامی شده است. پاسخ این است که نه؛ مدل اقتصادی ما هنوز برمبنای انقلاب اسلامی اجرا نشده است. امیدوارم در دولت کنونی به اقتصاد اسلامی و مردم پایه و مردم‌سالاری اقتصاد توجه شود. اساسا تولید کار مردم است. دولت‌ها به اشتباه سراغ کدخداها رفتند. از بعد استکبارستیزی و دفاع از مظلوم در 2500 ساله قبل از انقلاب هیچ وقت این صحنه‌ها وجود نداشته که مردم به صورت آزادی خواهانه جلوی استکبار بایستند.

ایستادگی در مقابل استکبار فقط مختص شیعه نیست در سوریه مگر همه مردم شیعه بودند اینگونه نبود اهل حق، اهل تسنن، ادیان کلیمی و آشوری بودند که مقابل استکبار قرار گرفتند و خود ما در هشت سال دفاع مقدس در مقابل 60 کشور جهان قرار گرفتیم و الان هم فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی تشکیل داده‌اند و ما ایستادگی می‌‌کنیم.

فارس: چه شرایطی باعث شد که فرمان امام خمینی برای تشکیل جهاد کشاورزی در اول انقلاب به خوبی اجرا شود؟

* بسیج، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد

سردار زهرایی: به فاصله اندکی بعد از تسخیر لانه جاسوسی امام خمینی فرمان راه‌اندازی بسیج مستضعفین را صادر کردند. در حالی که در ابتدای انقلاب گروه‌های سیاسی می‌خواستند جمعیت را به یک تهدید بالقوه تبدیل کنند امام خمینی را زیرکی با راه‌اندازی سازمان بسیج مستضعفین یک تهدید بالقوه را به یک فرصت تبدیل کرد. در ابتدای انقلاب ترورها توسط منافقین انجام می‌شد. گروه‌های توده‌ایی بودند و ثباتی در کشور نبود و گروهک‌ها می‌توانستند مردم را به سمت خود بکشند، اما امام با فرمان تشکیل بسیج از ظرفیت مردم به نفع انقلاب استفاده کرد و تهدید به فرصت تبدیل شد. نکته دیگر اینکه امام با تمام وجود اعتقاد داشت مردم همه کاره هستند و دولت باید نوکر مردم باشد. الگوی مسلط امام و رهبری الگوی خدمت‌گذاری به مردم است. به قول آقای دانایی در کتابی که نوشته بود انقلاب، انقلاب مردمی با فرمان امام انجام شد و امام نشان داد با مردم می‌توان همه کارها را انجام داد و در جنگ اقتصادی هم همان مردم حضور دارند اما برخی مدیران نمی‌توانند خالصانه به مردم نقش بدهند وگرنه همان مردمی که در صحنه دفاع از انقلاب هستند در صحنه اشتغال و اقتصاد هم می‌توانند حضور داشته باشند. به دولت سیزدهم امیدواری زیادی وجود دارد و امیدواریم خدا کمک کند که این دولت موفق شود.

* 1200 تعاونی مردم پایه ایجاد شد

در مورد تعاون، صندوق‌های قرض‌الحسنه بدون تصدیگری بسیج در کشور به تعداد 26 هزار و 200 صندوق تشکیل شد که از دل این صندوق‌ها 1200 تعاونی مردم شکل گرفت و پول مردم به میزان 4 هزار میلیارد تومان گردش پیدا کرد بدون اینکه ربا، اختلاس و یا کاغذبازی باشد. مردم با حق عضویت 20 هزار تا 100 هزار تومان در این صندوق‌ها عضو شدند و به صورت تضامنی در گروه‌های 15 نفره یکدیگر را ضمانت کردند و زنجیره‌ای تشکیل دادند و با پول‌های کوچک برای خود شغل ایجاد کردند. تا کنون با کمک صندوق‌های قرض‌الحسنه 67 هزار شغل کوچک ایجاد شده است.

* 45 هزار شغل توسط صندوقهای قرض‌الحسنه تشکیل شد

امسال هم حدود 45 هزار شغل توسط صندوق‌ها ایجاد شده است که این مسايل هم ضروری و هم پایدار است و هم به هدف اثابت می‌کند و تعاونی‌ها از دل مردم تشکیل شده گرچه در وزارت کار و تعاون معاونت تعاون وجود دارد ولی معلوم نیست که تعاونی‌های مردمی شکل بگیرد اما در صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی تعاونی‌های واقعی شکل گرفت و با مشورت ما و ابلاغ اساسنامه نمی‌توان تعاونی راه‌اندازی کرد باید تعاونی‌ها از کف جامعه جوشش پیدا کنند و بهترین شکل آن از صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی است. هنر ما در دولت این است که از صندوق‌های مردمی حمایت کنیم و جلوی پای مردم سنگ نیندازیم. اگر مجوز می‌خواهند مجوز بدهیم، اگر برای محصول خود بازار می‌خواهند کنیم، اگر سیب سلامت می‌خواهند مجوز آن را برای‌شان بگیریم و برای کار مردم تسهیل‌گری انجام دهیم.

پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد