چرا دلار امروز ارزان شد؟ / بازار به وعده ارزانی دلار همتی واکنش نشان داد؟

چرا دلار امروز ارزان شد؟ / بازار به وعده ارزانی دلار همتی واکنش نشان داد؟

قیمت دلار فردایی کاهشی شد. آن هم درست روزی که ريیس کل بانک مرکزی وعده دلار کمتر از 20 هزار تومان را داده بود. احتمالا بانک مرکزی این کاهش را به نام خود ثبت می‌کند. اما آیا واقعا بین صحبت‌های همتی و مختصر ارزانی امروز دلار ارتباطی وجود داشت یا عوامل دیگری در این کاهش دخیل بودند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شب گذشته عبدالناصر همتی، ريیس کل بانک مرکزی، در گفت‌و‌گوی ویژه خبری گفت: «علت نوسان ارز بیشتر روانی است. مسيولان باید در اظهاراتشان دقت کنند. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم اما انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و به زیر 20 هزار تومان می‌رسد».

صبح امروز بازار ارز با کاهش قیمت آغاز شد. اولین قیمت اعلام شده برای دلار در صرافی ملی تنها 50 تومان کاهش نشان داد و تا آخرین ساعات بازار نیز این نرخ بر تابلوی صرافی ملی باقی ماند، اما در بازار آزاد نرخ معاملات ساعات پایانی بازار نسبت به آخرین ساعات شب گذشته حدود 300 تومان ریزش را تجربه کرد.

برخی این کاهش مختصر قیمت دلار را حاصل سیگنال دیشب همتی می‌خوانند، آن هم درحالی که تجارب قبلی نشان داده معامله‌گران بازار غالبا نسبت به گفته‌های مسيولان خوشبین نیستند و در بسیاری از موارد حتی واکنشی عکس سیگنال‌های مسيولان نشان داده‌اند.

این که وضعیت امروز ارز چقدر با گفته‌های شب گذشته ريیس کل بانک مرکزی ارتباط داشته سوالی است که ظاهرا پاسخ آن را باید در بطن اتفاقات امروز بازار جستجو کرد.

کامبیز افسری، فعال بازار ارز در شرح وضعیت امروز بازار به تجارت‌نیوز می‌گوید: «طبیعتا همتی به عنوان بازارساز بازار را رصد می‌کند. امروز روز دوشنبه و زمان بازگشایی بازارهای جهانی بود، این انتظار وجود داشت که قیمت‌ها کمی پایین بیاید. روز شنبه و یک‌شنبه قیمت‌ها تحت تاثیر اخبار روز جمعه از جمله گفته‌های ريیس جمهور فرانسه بالا رفت و معامله‌گران دچار بدبینی شدند، اما قابل پیش‌بینی بود که روز دوشنبه نرخ کمی کاهشی باشد. همچنین امشب اولین گفتمان ريیس جمهور آمریکا درباره سیاست خارجی آمریکا پخش می‌شود که احتمالا بخشی درباره ایران باشد و احتمالا این موضوع سیگنال‌هایی به بازار می‌دهد».

پایان معاملات فردایی در هرات

علاوه بر این، آنطور که فعالان و معامله‌گران بازار ارز می‌گویند روز دوشنبه با افزایش قیمت در بازار آزاد بار دیگر فاصله بین ارز صرافی و بازار آزاد زیاد شده و عده‌ای برای خرید دلار صرافی و فروش آن در بازار آزاد با سودای کسب سود، مقابل تعدادی از صرافی‌های دولتی صف بستند. به باور فعالان این خود نوعی از تزریق ارز به بازار اما با حجم کمتر است.

همچنین ظاهرا اتفاقی هم بازار فردایی را تکان داده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که روز دوشنبه فروش دلار فردایی در بازار هرات تعطیل شده است و طبیعتا این مسيله به پایین آمدن قیمت دلار در ایران نیز کمک می‌کند چون خرید و فروش دلار فردایی در هرات پشتوانه معاملات فردایی داخل است.

به اعتقاد افسری و تعداد دیگری از فعالان بازار ارز، ريیس کل بانک مرکزی شب گذشته با تسلط بر وضعیت خبری در بازار سعی کرده تا در سخنان خود بر موج ارزانی احتمالی سوار شود و شرایطی ایجاد کند تا بازار فروشنده شود.

افسری توضیح می‌دهد: « مسيولان نسبت به شرایط آگاه هستند و سعی می‌کنند طوری عمل کنند که کاهش و کنترل قیمت‌ها را به نام خود تمام کنند. در مقابل معامله‌گران بازار هم می‌سنجد؛ اگر حرف مسيولان به منطق نزدیک باشد، بازار استقبال می‌کند. مثلا چند هفته پیش بازار به وعده دلار 15 هزار تومانی روحانی واکنش نشان داد و دلار 24 هزار تومانی به 20 هزار و 800 رسید، اما اگر حرف منطقی نباشد یا شرایط چیزی که مسيولان می‌گویند نباشد، بازار هم واکنش عکس نشان می‌دهد».

به باور او اگر بایدن امشب سیگنالی درباره برجام بدهد احتمال تحقق وعده دلار کمتر از 20 هزار تومانی همتی هم برای معامله‌گران دور از انتظار نیست.

مطالعه بیشتر: قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان می‌رسد

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد