جزيیات جدید از حذف ارز دولتی نهاده دامی / فروش مرغ اینترنتی می‌شود؟

جزيیات جدید از حذف ارز دولتی نهاده دامی / فروش مرغ اینترنتی می‌شود؟

اگر چه گفته شده بود ارز ترجیحی برای واردات خوراک دام و طیور حذف می‌شود اما هنوز ناهماهنگی‌هایی در این مورد وجود دارد. با این حال، ريیس شورای تامین کنندگان دام کشور می‌گوید: ارز دولتی نهاده‌های دام و طیور تا قبل از سال 1401 حذف می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار بود ارز ترجیحی خوراک دام و طیور از ابتدای دی حذف شود اما گویا ملزومات آن هنوز فراهم نشده است.

با این حال همچنان حذف ارز دولتی زمزمه می‌شود و قرار است تا پایان سال سفره ارز دولتی برای تجار و واردکنندگان جمع شود. آیا به واردکنندگانی که نهاده‌های دامی آنها هنوز از کشتی‌ها تخلیه نشدند، ارز دولتی تعلق می‌گیرد؟

ارز دولتی برای چه گروهی حذف می‌شود؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ به تجارت‌نیوز گفت: اعظای فدراسیون طیور میهمان حسین دماوندی‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی بودند. گویا در این جلسه پیشنهادات جدیدی از سوی دولت اعلام شده است.

به عنوان مثال دیگر ارز دولتی به واردکنندگانی که نهاده‌هایشان هنوز از کشتی تخلیه نشده و امورات اداری آنها توسط گمرک نهایی نشده است، تعلق نمی‌گیرد.

رضا مبصری توضیح داد: شنیده‌ها حاکی از این است که از این پس ثبت سفارش نهاده دام و طیور تنها با ارز نیمایی امکان‌پذیر است و هیچ ارز دولتی به واردکنندگان تعلق نمی‌گیرد.

او ادامه داد: نهاده‌هایی که ترخیص شدند و در سامانه بازارگاه عرضه می‌شوند همچنان با ارز دولتی محاسبه و به مصرف‌کننده تحویل داده می‌شود.

فعالیت سایت بازرگام ادامه دارد؟

مبصری گفت: اینکه آیا دولت تمایلی به ادامه فعالیت سامانه بازارگاه دارد یا خیر ابهامی است که هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده است.

در جلسه ستاد تنظیم بازار با تولیدکنندگان گوشت و مرغ چه گذشت؟

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ، دولت بر فروش کالاها با نرخ دولتی در سامانه بازرگام تايید دارد. از این پس فروش مرغ نیز اینترنتی می‌شود. این به معنای آن است که با تقویت فروش مرغ در این سامانه دولت قصد دارد حامی برخی اقشار جامعه باشد.

او گفت: سامانه بازرگام برای چهار کلانشهر به شکل آزمایشی فعالیت دارد و گویا قرار است فروش اینترنتی کالاهای اساسی در این سامانه توسعه پیدا کند.

مبصری توضیح داد: با برداشته شدن ارز دولتی ممکن است قیمت مرغ و تخم مرغ سه تا چهار برابر شود. یعنی هر کیلو مرغ با قیمت 60 تا 80 هزار تومان فروخته می‌شود.

تصمیم دولت درباره حذف ارز دولتی جدی است

در همین حال ريیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی نهاده‌های دامی جدی است. ارز دولتی نهاده‌های دامی به نظر می‌رسد تا قبل از سال جدید حذف ‌شود.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز توضیح داد: درباره حذف ارز دولتی دو دیدگاه وجود دارد. برخی معتقدند ارز دولتی تاثیری در سفره‌های مردم عادی نداشته است. برخی دیگر اما می‌گویند با اجرای این تصمیم دامنه تورم کالاهای اساسی بیشتر می‌شود.

پیش‌تر رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفته بود: همین امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار هستیم و هنوز صحبتی درباره حذف ارز دولتی خوراک مرغ نشده است.

برای مطالعه بیشتر خبر افزایش قیمت مرغ دی 1400 را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد