بهبود نقدشوندگی بازار سهام با ورود سریع منابع مالی

بهبود نقدشوندگی بازار سهام با ورود سریع منابع مالی

بورستهران- ایرنا- مدیرعامل فرابورس ایران درباره طرح تزریق 24 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه، گفت: اگر این منابع بی‌وقفه و سریع به بازار تزریق شود، اثر مثبتی بر نقدشوندگی سهام سهام خواهد داشت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «امیر هامونی» افزود: این تصمیم توسط سازمان بورس به منظور حمایت از بازار سرمایه و سهامداران و کاهش اثرات رفتار هیجانی برخی سهامداران و تعادل‌بخشی به این بازار گرفته شده است.

وی درباره اینکه چه اقدام‌های مکمل دیگری لازم است تا طرح تزریق 24 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه با توفیق کامل مواجه شود، بیان‌داشت: به نظر می‌رسد با تسهیل شرایط انتشار، ورود سریع و یک‌جای این منابع به بازار می‌تواند کاراتر باشد؛ زیرا ورود تدریجی این منابع به برخی از گروه‌ها فقط موجب ایجاد قدرت نقدشوندگی بیشتریا به عبارت بهتر فرصت فروش می‌شود، در حالی که هدف از این طرح نه فقط نقدشوندگی بلکه حمایت از بازار است.

مدیرعامل فرابورس، همچنین پیگیری مسیر وجوه جمع‌آوری شده و گزارش آن به نهاد ناظر یا افشای منابع حمایتی در هر سهم را در توفیق این طرح مثمر ثمر عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به مصوبه‌های شب گذشته سازمان بورس درباره دامنه نوسان و قانون رفع گره معاملاتی که از اول اردیبهشت‌ماه اجرایی می‌شود، افزود: تغییر دامنه نوسان به منفی سه تا مثبت 6 درصد شرایط را برای متقارن کردن تدریجی و افزایش دامنه نوسان مهیا می‌کند.

هامونی ادامه‌داد: به کمک قانون جدید در رفع گره معاملاتی این انتظار وجود دارد که هرچه سریعتر نمادهایی که در چند روز متوالی در صف خرید یا صف فروش قرار گرفته‌اند، به تعادل برسند و نقدشوندگی آن‌ها افزایش یابد.

وی در توضیح قانون جدید رفع گره معاملاتی، توضیح‌داد: اگر نمادی در پنج روز متوالی در صف خرید یا صف فروش بوده و مجموع حجم معاملات نماد در آن پنج روز کمتر از 2 برابر حجم مبنا باشد، آن نماد مشمول گره معاملاتی می‌شود و روز ششم دامنه نوسان برای آن نماد معاملاتی منفی 6 و مثبت 6 درصد خواهد بود و نماد نیز در آن روز حجم مبنا ندارد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام «محمدعلی دهقان دهنوی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه به مثبت 6 و منفی سه افزایش یابد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد