ظهور سه سرباز سفید | بورس صعودی می ماند؟

ظهور سه سرباز سفید | بورس صعودی می ماند؟

امروز 2 تیر 1400 شاهد یک رشد و جهش خوب در شاخص کل بودیم و سرانجام دوباره این شاخص کانال 1.2 میلیون واحدی را با قدرت پس گرفت. پرسش این است که آیا بورس همچنان صعودی خواهد ماند و شاخص کل روند مثبت خود را تا کجا ادامه خواهد داد؟

به گزارش نبض بورس، بازار امروز 2 تیر 1400 را خوب شروع کرد و هر چقدر که زمان بازار می‌گذشت میل خریداران به خرید بیشتر می‌شد و در میانه‌های بازار فشار خرید بطور محسوسی بر فروشندگان بازار غلبه کرد تا اینکه در نهایت با معامله بیش از 10 همت و پایانی 2.2 درصد مثبت آخر هفته خوبی را رقم بزند.
ارزش کل معاملات خرد بازار در حدود 7 همت (هزار میلیارد تومان) بود که در حدود 365 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد که اتفاق مثبتی برای بازار محسوب می‌شود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل | ظهور سه سرباز سفید
 

شاخص کل درون یک ساختار اصلاحی بصورت WXY در حال اصلاح بود که نهایتا اصلاح قیمتی آن در محدوده 1.1 میلیون واحد تکمیل شده است؛ و از همین محدوده موفق به برگشت شده است و به نظر می‌رسد که در گام اول شاخص کل تا محدوده فیبوی 0.23 اصلاح اخیر بر روی 1.33 میلیون واحد که همزمان با سقف کانال صعودی چند ماه گذشته هم پوشانی دارد، رشد کند.
در ادامه جزيیات بیشتری از شاخص کل در نمایی نزدیک‌تر ارايه می‌شود:

 

اگر به بررسی اتفاقات اخیر شاخص کل از نمایی نزدیک‌تر بپردازیم متوجه می‌شویم که در چند ماه اخیر شاخص کل درون یک کانال صعودی چند ماهه با شیب کم در حال رشد بوده است که هر بار به سقف یا کف کانال می‌رسیده است با واکنش منفی و مثبت به آن همراه بوده است. اکنون نیز به نظر می‌رسد که شاخص هدف 1.33 میلیون واحدی را روی فیبوی 0.23 اصلاح اخیر در سر دارد.

اما باید در کنار آن به چند نکته کلیدی اشاره کرد که از جمله آن رصد RSI 14 روزه شاخص کل می‌باشد که از شروع ریزش‌های بورس در سال گذشته دو بار تا محدوده 70 درصد رشد کرده و هر بار که به این سطح رسیده بازار به آن واکنش منفی نشان داده است.

امروز نیز دوباره RSI به این سطح بحرانی رسیده است و ممکن است که واکنش اولیه بازار به آن منفی باشد، اما امید آن هم می‌رود که با عبور از این سطح با یک بازار گاوی در چند هفته آینده روبرو باشیم. نکته دیگر ظهور سه کندل متوالی مثبت در بازار است که به عنوان سه سرباز سفید مشهور است امید‌ها به بازار صعودی در آینده را بالا می‌برد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل هموزن | مقاومت جدی بر سر راه صعود بیشتر کجاست؟

شاخص کل هم وزن (میانگین ساده قیمت تمامی سهام بازار بدون در نظر گرفتن وزن آنها) که تا حدود زیادی نمایانگر رفتار سهام کوچک بازار است در چند ماه اخیر به علت نبود تقاضا برای آن‌ها قفل در صف فروش بوده اند تا اینکه اخیرا با تمهیداتی که نهاد بازار برای آن‌ها در نظر گرفت به این صورت که اجازه باز شدن دامنه نوسان به تدریج به آن‌ها داده شد تا در نهایت در چند هفته گذشته قیمت خود را اصلاح کنند و در قیمت جدید و پایین‌تر عموما بتوانند معاملات متعادل و روانی را تجربه کنند.
امروز شاخص کل هم وزن توانست با رشد 3,686 واحدی به سطح 376,873 واحدی برسد و رشدی در حدود 1 درصدی را ثبت کند.

شاخص کل هم وزن در موقعیت مناسبی قرار دارد بطوری که اندکی بالا‌تر از کف قبلی در پاییز سال گذشته موفق شد واکنش خوبی از خود نشان دهد و روند جدید را آغاز کند. شاخص کل هم وزن در ادامه مسیر خود مقاومت منحنی میانگین وزنی 40 روزه را پیش روی خود دارد که می‌تواند بطور جدی بر سر راه شاخص کل هم وزن قرار گیرد، اما در صورت عبور از این محدوده آنگاه می‌توان گفت که شاخص تا محدوده فیبوی 0.23 اصلاح اخیر در شاخص 405,310 واحد که همزمان با خط روند نزولی هم پوشانی دارد، مقاومت جدی را پیش روی خود ندارد و می‌تواند بازدهی 7.5 درصدی را به ثبت برساند.
حد ضرر سناریوی فوق بر روی کف قبلی در 364,645 واحدی قرار دارد. پس می‌شود نتیجه گرفت نسبت R/R آن در موقعیت مناسبی قرار دارد.

 
 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد