خرید سهم خوب از صنعتی بد؛ آری یا‌ خیر؟

خرید سهم خوب از صنعتی بد؛ آری یا‌ خیر؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: معمولا روند تک سهم‌ها از بازار جدا است.

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به این پرسش که آیا خرید سهم یک شرکت خوب در صنعت بد و زیانده کار مناسبی است یا خیر؟ پاسخ داد: خرید یک سهم خوب در صنعت بد را به اصطلاح می‌توانیم خرید تک سهم بگوییم و معمولا تک سهم‌ها همیشه از بازار جدا هستند.

وی ادامه داد: سرمایه گذارانی که اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند وضعیت سهم را در آینده و وضعیت شرکت را  از نظر سودآوری و طرح توسعه مورد بررسی قرار می دهند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در حال حاضر که بازار روند روان و نوسانی دارد، سهامداران باید به تک سهم‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشند، به علت اینکه روند این سهم ها از بازار جداست.

وی گفت: شاید این سهم‌ها در کوتاه مدت یک سری نوساناتی را تجربه کنند و از صنعت یا گروهشان تاثیر بپذیرند، اما این نوسانات در کوتاه مدت است و در بلند یا میان مدت  افراد  با دید سهامداری سود کسب می‌کنند.

بیشتر بخوانید

  •  ریزش روز گذشته بورس عجیب بود!/ شایعه تغییر ريیس نمی‌تواند دلیل منفی‌ها باشد

وی ادامه داد: ما به افراد توصیه خواهیم کرد که اگر سهمی علی رغم صنعت خود دارای شرایط خوبی بود سهامداران به خرید این سهم اقدام کنند به دلیل این که  تک سهم ها فارغ از نوساناتی که در کوتاه مدت می‌بینند در میان و بلند مدت قطعا دارای سود هستند.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که خرید تک سهم توسط افراد نوسان‌گیر نیز اقدامی درستی است یا خیر؟ پاسخ داد: افرادی که اقدام به نوسان گیری می‌کنند معمولا افرادی با ریسک پذیری بالایی هستند، بنابراین نوسانات قیمتی حاصل از خرید تک سهم را می‌پذیرند. اما  امکان ضرر و آسیب مالی برای این گروه وجود دارد.

ادهم در پاسخ به این پرسش که در وضعیت فعلی چه  تک سهم هایی در بازار وجود دارند؟ پاسخ داد: تک سهم‌هایی مانند کالا، فرابورس، بکاب و امثال این موارد وجود دارد، که از صنعت خودشان وضعیت بهتری دارند.

وی تصریح کرد: افرادی که اقدام به خرید تک سهم می کنند، باید از خبرهایی که بر کلیت  بازار اثر دارد چشم پوشی کنند و سهامداران سهم های ارزنده را دنبال کنند. حال اگر سهامداران، عمده سرمایه شان را به تک سهم ها اختصاص دهند، سودآوری زیادی کسب می کنند. اما کارشناس ها بیان می کنند، که تمامی تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهیم  که این امر درست است و نباید تمامی پولمان را به خرید یک سهم اختصاص دهیم ولی سرمایه گذاری بر روی تک سهم ها معمولا با سودآوری مناسبی همراه است.

ادهم در پایان عنوان کرد: در تمام صنایع مثل خودرویی، پتروشیمی و پالایشی تک سهم هایی وجود دارد اما عمده تک سهم ها ریالی محور و وابسته به صنعت داخلی هستند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد